Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kardanvinkel
5304 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Kardanvinkel

Hur mycket vinkel på kardanen är hälsosamt, och blir det effektförlust vid allt för stora vinklar??? Bygger en seven och utgången från lådan ligger klart över ingången i slutväxeln + att kardanen blir kort. Man vill ju inte kasta bort en massa kusar i onödan

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du kan ha ganska stor vinkel utan större förluster (kanske upp till 30grader)
Det viktigaste är att ha anläggningsytorna på låda kontra slutväxel parallella.
om det skiljer mellan dom kommer knutarna att få brytningar i sig, med förluster och slitage som resultat.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Det kan faktiskt spela roll! Vad för bakvagn har du? Anledningen till att jag frågar är ju att många seven-bilar kör med stel bakaxel och där har vinkeln en klar påverkan på chassiets uppträdande faktiskt. Om du har IRS så kan du skita i detta och gå på Dudes rek.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



Gammal tråd men ändå

Att anliggningsytorna på låda och slutväxel ska vara parallella har man ju fått lära sig.
I verkligheten kan det ju dock vara svårt att få till den totala perfektionen.
Min fråga blir då, hur stor skillnad är acceptabel?
Är det fråga om tiondelar av grader eller är det en grad eller fem?
om det är väldigt noga och motor och låda har given plats, kan man då vrida slutväxeln (stel axel) så att vinklarna stämmer överens? Eller blir chassiereaktionerna helt åt h-e?

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003
Inlägg: 157



Men om man har motor fram och låda bak, hur blir det då?
Kan man ha motorn lägre än växellådan så att främre halvan av kardanen (röda biten) pekar uppåt?
Bilen i fråga är en alfa 75:a.


_________________
Pontus Hallenheim
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Pontus Hallenheim skrev:
Men om man har motor fram och låda bak, hur blir det då?
Kan man ha motorn lägre än växellådan så att främre halvan av kardanen (röda biten) pekar uppåt?
Bilen i fråga är en alfa 75:a...

Vinkeldiskussionen är bara relevant för Polhemsknutar (Alfan har paltbrö'n i kardanen).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



Ingen som vet vilken tolerans som är acceptabel?

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

stesun skrev:
Ingen som vet vilken tolerans som är acceptabel?


om du använder ett vanligt vattenpass...och gör det så noga du kan....så är du iland.

EDIT:

Det behöver inte vara i våg.....men i linje.
I många standardbilar lutar hela drivpaketet bakåt...och allt är upphängt i mjuka gummin. Jag har alldrig brytt mej om att ta reda på hur stor toleransen är.....men jag har aldrig misslyckats med monteringen heller. .....så en viss tolerans finns.

Egentligen är det så...att du kan sätta motor och låda i 90 grader mot varandra......om kardanstången sitter 45 grader.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
stesun
Unbyn-Boden
Här sen Jul 2004
Inlägg: 43



ok, tackar så mycket. thumbs up

_________________
Stefan Sundkvist
Citera
Fender
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Var med och räknade på förluster i kardanknutar för att par år sedan i ett studentprojekt.

Det är ganska enkelt att räkna ut de oscillerande rörelserna som uppstår i knutens leder. Man kan också räkna ut vilka krafter som kommer verka på dem. Sedan är det inga problem att hämta data från vanliga kullager för att få en uppskattning av momentförlusterna.

om jag kommer ihåg rätt hade vi två knutar med 12,5 graders vinkel vardera och den totala momentförlusten uppgick låg nånstans mellan 3-4%. Har också ett minne av att förlusterna ökade exponentiellt mot knutens arbetsvinkel.

Edit: Kan kolla upp resultaten och beräkningarna lite mer noggrant till helgen, om det kan vara till nytta för någon.

_________________
Robin Nilsson
Citera
Racetech
Kardanvinkel
5304 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande