Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5304 besök totalt |
Kardanvinkel
Hur mycket vinkel på kardanen är hälsosamt, och blir det effektförlust vid allt för stora vinklar??? Bygger en seven och utgången från lådan ligger klart över ingången i slutväxeln + att kardanen blir kort. Man vill ju inte kasta bort en massa kusar i onödan ![]() |
||
Du kan ha ganska stor vinkel utan större förluster (kanske upp till 30grader)
Det viktigaste är att ha anläggningsytorna på låda kontra slutväxel parallella. om det skiljer mellan dom kommer knutarna att få brytningar i sig, med förluster och slitage som resultat. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Det kan faktiskt spela roll! Vad för bakvagn har du? Anledningen till att jag frågar är ju att många seven-bilar kör med stel bakaxel och där har vinkeln en klar påverkan på chassiets uppträdande faktiskt. Om du har IRS så kan du skita i detta och gå på Dudes rek.
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
Gammal tråd men ändå
Att anliggningsytorna på låda och slutväxel ska vara parallella har man ju fått lära sig. I verkligheten kan det ju dock vara svårt att få till den totala perfektionen. Min fråga blir då, hur stor skillnad är acceptabel? Är det fråga om tiondelar av grader eller är det en grad eller fem? om det är väldigt noga och motor och låda har given plats, kan man då vrida slutväxeln (stel axel) så att vinklarna stämmer överens? Eller blir chassiereaktionerna helt åt h-e? _________________ Stefan Sundkvist |
||
Re:
Vinkeldiskussionen är bara relevant för Polhemsknutar (Alfan har paltbrö'n i kardanen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re:
om du använder ett vanligt vattenpass...och gör det så noga du kan....så är du iland. EDIT: Det behöver inte vara i våg.....men i linje. I många standardbilar lutar hela drivpaketet bakåt...och allt är upphängt i mjuka gummin. Jag har alldrig brytt mej om att ta reda på hur stor toleransen är.....men jag har aldrig misslyckats med monteringen heller. .....så en viss tolerans finns. Egentligen är det så...att du kan sätta motor och låda i 90 grader mot varandra......om kardanstången sitter 45 grader. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Var med och räknade på förluster i kardanknutar för att par år sedan i ett studentprojekt.
Det är ganska enkelt att räkna ut de oscillerande rörelserna som uppstår i knutens leder. Man kan också räkna ut vilka krafter som kommer verka på dem. Sedan är det inga problem att hämta data från vanliga kullager för att få en uppskattning av momentförlusterna. om jag kommer ihåg rätt hade vi två knutar med 12,5 graders vinkel vardera och den totala momentförlusten uppgick låg nånstans mellan 3-4%. Har också ett minne av att förlusterna ökade exponentiellt mot knutens arbetsvinkel. Edit: Kan kolla upp resultaten och beräkningarna lite mer noggrant till helgen, om det kan vara till nytta för någon. _________________ Robin Nilsson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
5304 besök totalt |