| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kabeltyp till ABS-sensorer?
|
13 besök senaste veckan (5466 totalt) |
|
På min bil är det bara två "vanliga" kablar så jag tror inte att kabeltypen är speciellt viktig...
om du talar om vad det gäller för bil och tillverkaren av ABS-systemet så kanske någon kan svara på frågan. _________________ Mattias Meldert |
||||
Bilen är en Astra GSi -92 och ABS-systemet är Bosch. Är du säker på att dina två vanliga kablar går till ABS-sensorn? På alla mina bilar som har ABS är det skärmad kabel. Dock har jag två vanliga kablar som går till slitagevarnaren för bromsbeläggen. _________________ Johan H |
||||
Ja, jag är säker, har skruvat isär halva bilen, så jag börjar få hyffsad koll på vilka kablar som leder vart Dom ligger visserligen i en skyddande plasthylsa men inget mer än så.
Slitagevarnare... vilken lyx... finns inget sånt på en Speedster... märkligt att det ens finns ABS...
_________________ Mattias Meldert |
||||
|
Sorry om jag stjäl denna tråden lite, men mitt problem handlar med om ABS-sensorer. Jag har en felande sensor där jag har mätt upp att resistansen är för låg. Finns det något bra sätt att laga den, eller måste jag skaffa en ny/begagnad?
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Jag väcker den här tråden lite..
Jag har en Peugeot 406 HDI 2001 med ABS problem. I låga farter går ABSen in som om de vore is med vatten på och bromsförmågan är obefintlig. Har "lagat" felet genom att rycka ABS säkringen. Felet verkar vara en kabel till ABS-sensorn höger fram som är av. Tänkte skarva den men upptäckte att den har ett ytterskal av metall. Är det bara en skärm för att förhindra störningar eller är det jorden? Är det bara en skärm så kan jag skarva och ful-skärma, är det jord måste det göras ordentligare. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
om en ABS-givare inte funkar så tänds lampan, ditt fel låter mer som att kuggkransen är skadad eller läsningen av densamma på något sätt blir fel.
Symptomet låter nämligen som att den indikerar att ett hjul låses och därför går ABS:en in. Var själv med om det felet för några år sen, då var det kransen som spruckit. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Re:
Då och då har den sagt att det är fel på ABSen. Ska kolla om kransen är hel men jag vet att kabeln är av för jag har hållit i bägge ändarna. Men tror du den går att skarva kabeln och skita i skärmningen för att testa? Tack för det snabba svaret! _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Enkla svaret, testa att skarva kabeln
Men givaren jobbar genom att motståndet ändras i den så om du får det att funka så se till att fuktsäkra dina skarvar ordentligt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Tack, jag ska prova så får vi se hur det går. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
På en skärmad kabel så är oftast skärmen jord också. Om du bara har en skärm utan anslutning till späning eller jord så dämpar den inte störningar speciellt bra. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kabeltyp till ABS-sensorer?
|
13 besök senaste veckan (5466 totalt) |