Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om framvagnen, Manta A
2852 besök totalt
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Har grejat lite med framvagnen idag på min Manta A. Måste flytta styrväxeln eftersom den annars tar i blocket. Har några frågor som dykt upp dock.

Kommer det märkas skillnad i väghållning om jag flyttar styrväxeln 10-15mm i sidled och 40-45mm neråt? Förstår att jag möjligtvis får lite bump steer men det kan inte hjälpas. Om jag inte skulle hitta nån styrväxel som är lite plattare förstås så den kan sitta kvar på originalplatsen.

Var kan jag köpa material för att bygga om rattstången så den räcker fram till styrväxeln efter flytten?

Kanske nån som har bild eller kan förklara lite kort hur det går till när man flyttar krängaren framför axeln istället för bakom som den sitter original?

Opel Manta -74
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ingen annan som svarar...så jag kan ju alltid skriva nåt.

Ja, jag tror att det kommer märkas betydande skillnad med dina föreslagna ändringar. Min rekommendation är verkligen att försöka modifiera annat istället, eller justera övriga infästningar i framvagnen så att vinklarna blir rätt.

Du verkar också ha kapat ur framvagnsbalken ordentligt, vilket inte heller riktigt rekommenderas - men det beror förstås lite på hur du tänkt förstärka den igen för att få tillbaka styrkan.

Mitt samlade råd är alltså att du kanske ska tänka om lite...

/Gustaf

Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack för det svaret. Att jag flyttar styrväxeln lite i sidled kan väl inte påverka väghållningen på nåt sätt förutom att det kanske går att svänga marginellt mycket mer åt ett håll. 40mm neråt kan det verkligen göra så mycket förutom att jag möjligtvis får lite mer bumpsteer? Inbillar mig se på bilderna jag tagit att styrstagen kommer mer i höjd med infästningen på nedre bärarmen nu.

Angående förstärkning så kanske du har nån idé Gustaf. Jag hade tänkt lägga igen hålet med 2mm plåt helt enkelt som jag sett andra gjort. Men om du som sfro-besiktigare inte tycker att det räcker så får du gärna hojta till. Onödigt att bygga helt fel (se t.ex http://www.garaget.org/show_ext.php?car=5617&image=124884)

Opel Manta -74
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om du sätter fast kuggstången temorärt där du vill ha den och låser ratten med hjulen rakt.

Ta bort fjädern.

Sätt en lång rak blanka på navet, en laser funkar också.

om du nu drar hela hjulupphäningen upp och ner så kommer du se vad som händer med svängadet i gupp.

Tänk nu på att man svänger ca ca ca max 5grd på hjulet på bana, så en lite avvikelse känns.

EDIT:
Allt känns inte 100% genomtänkt, men prinsipen Helge

Forshaga
Här sen Dec 2002

om du inte tycker att försämrar väghålning är så farlig....så kanske du hamnat på fel forum.
Det har vatit lite mycket yxbyggen på sista tiden...........

Varför inte läsa på lite om hjulupphängninar...innan man kapar sönder en fungerande bil....för att få i en större motor.

Banåkningsamitionerna verkar vara ganska små.......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
om du inte tycker att försämrar väghålning är så farlig....så kanske du hamnat på fel forum.
Det har vatit lite mycket yxbyggen på sista tiden...........

Varför inte läsa på lite om hjulupphängninar...innan man kapar sönder en fungerande bil....för att få i en större motor.

Banåkningsamitionerna verkar vara ganska små.......

Finner det befriande att det finns folk som vågar säga sanningen. thumbs up

Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Har räknat litegrann på detta nu och kommit fram till att ni har helt rätt i det ni säger. Om jag gissat någorlunda rätt på måtten kommer jag få ca 2 grader bump steer vid full infjädring med 70mm fjädringsväg.
Jag har ingen uppfattning om det är mycket eller lite och efter lite sökning här på rejsa verkar det som att bump steer inte är "hela världen" även om det inte är bra fast vissa bilar har det även original?

Tråkigt att du känner så Håkan. Jag är här för att lära och har läst väghållningsboken några gånger. Angående mitt motorval så finns det bra mycket konstigare byggen och jag har valt att ha kvar Mantaframvagnen någorlunda original just för att slippa bygga bort mig totalt då jag inte är nån expert på hjulupphängningar.

Banåkning är roligt och nånting jag definitivt kommer ha den här bilen till då min förra banåkningsbil nu rasat ihop totalt. Kör nog dock inte mer än några gånger om året då närmsta bana tyvärr ligger 11 mil bort.

Opel Manta -74
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Abrahamsson skrev:
Har räknat litegrann på detta nu och kommit fram till att ni har helt rätt i det ni säger. Om jag gissat någorlunda rätt på måtten kommer jag få ca 2 grader bump steer vid full infjädring med 70mm fjädringsväg.
Jag har ingen uppfattning om det är mycket eller lite och efter lite sökning här på rejsa verkar det som att bump steer inte är "hela världen" även om det inte är bra fast vissa bilar har det även original?

Tråkigt att du känner så Håkan. Jag är här för att lära och har läst väghållningsboken några gånger. Angående mitt motorval så finns det bra mycket konstigare byggen och jag har valt att ha kvar Mantaframvagnen någorlunda original just för att slippa bygga bort mig totalt då jag inte är nån expert på hjulupphängningar.

Banåkning är roligt och nånting jag definitivt kommer ha den här bilen till då min förra banåkningsbil nu rasat ihop totalt. Kör nog dock inte mer än några gånger om året då närmsta bana tyvärr ligger 11 mil bort.

Låter ju som du är på rätt väg för användandet. thumbs up

Dock får du nog släppa mantrat att "40mm här och 15 där" inte skulle göra ngn större skillnad.
Väghållning leker man med tiondelar ibland. Och allt påverkar varandra.
Bra att du läst Görans bok, då är det bara att praktisera det som står i den och kompromissa så lite du kan. För kompromisser blir det nog av iaf.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Problemet med framvagnsbalken är att det i princip är höjden på balken som ger den dess styrka. Det är i princip omöjligt att vinna tillbaka det du kapar bort utan att göra balken lika "hög" - i detta fall då kanske bygga på den nedåt.

Att flytta styrväxeln i sidled gör bland annat att du får olika mycket styrutslag åt höger/vänster. Dessutom får du problemet med förlängning av rattaxeln, vi gillar ju inte att man svetsar i sådant...

Är det inte klokare att flytta motorn bakåt för att få plats? Att bygga om torpedväggen är faktiskt oftast inte så svårt som det kan låta.

/Gustaf

Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag kommer nog bygga upp lite mer på höjden än det jag kapat bort och flytta styrväxeln ca 25-30mm neråt istället (men ändå förstärka med en bockad plåt på undersidan). Flytta motorn bakåt kommer jag göra så mycket det går innan mitt benutrymme och utrymme för avgasrör blir för litet. Problemet är ju att avgasröret sitter på fel sida på saabmotorn.

Opel Manta -74
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Extremt ot fråga Men jag skulle uppskatta ett svar väldigt mycket!

Kan du mäta dina motorfästen? är höger respektive vänster sida olika långa?

Jag ska ordna bilder på kränghämmaren till dig, har en bra lösning!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

jag gjorde en koll på mitt åk med att flytta kuggstången 30mm neråt.

Gav 0,4graders vriding på hjuelt per 10mm fjädring.

Detta ger ca 15grd på ratten.

Bra NEJ

2852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande