Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
18 besök senaste veckan (640128 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47   >>
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
oje skrev:

DJ skrev:
Ska du uppgradera oljesumpen nu när du skaffat greppigare däck?

Något kommer jag göra. Just nu lutar det åt ett X51 tråg. Hittade ett reservdelsnummer på 6speedonline och tråget finns hos Utzon för 2000:-
TT Gasman på 6speedonline.com skrev:
Here are the part numbers for the 3.4 motorsports kit, the kit is also part of the street ROW X51 option.
Pump: 996.107.980.00
Suction Pipe: 996.107.984.02
Oil Pan: 996.107.310.8R {stamped on pan} (This was very hard to find, eventually I found this under the X51 oil pan PN 996 107 243 40), yes it is the same part.
13 hex bolts 900 .378 .035.09
Där pratas det även om en extra pump i toppen, men till den här motorn nöjer jag mig nog med tråget.

Jag kollade idag lite närmare på tvåstegsoljepumpen och hittade en ritning här

Sen kollade jag priset 25195:- SEK !?

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Slut för denna saison. Efter en sista provtur står bilen nu på pallbockar. Hoppas vintern är kort.

Fick ett tipps idag om ytterlige ett bygge efter samma koncept:

Snart är de lika vånliga som Volvo V70 eller VW Golf.

EDIT: Hittade samma i volkdents tråd. Där fanns det även en länk:
http://www.vwheritage.com/blog/2013/08/15/porsche-beetle/

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8895



oje skrev:
oje skrev:

DJ skrev:
Ska du uppgradera oljesumpen nu när du skaffat greppigare däck?

Något kommer jag göra. Just nu lutar det åt ett X51 tråg. Hittade ett reservdelsnummer på 6speedonline och tråget finns hos Utzon för 2000:-
TT Gasman på 6speedonline.com skrev:
Here are the part numbers for the 3.4 motorsports kit, the kit is also part of the street ROW X51 option.
Pump: 996.107.980.00
Suction Pipe: 996.107.984.02
Oil Pan: 996.107.310.8R {stamped on pan} (This was very hard to find, eventually I found this under the X51 oil pan PN 996 107 243 40), yes it is the same part.
13 hex bolts 900 .378 .035.09
Där pratas det även om en extra pump i toppen, men till den här motorn nöjer jag mig nog med tråget.

Jag kollade idag lite närmare på tvåstegsoljepumpen och hittade en ritning här

Sen kollade jag priset 25195:- SEK !?


Jag har spanat lite på den här. Verkar vettig till ett mycket roligare pris.

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
DJ skrev:
Jag har spanat lite på den här. Verkar vettig till ett mycket roligare pris.
Klart det vettigaste deep-sump kitet enligt min uppfattning. Just nu har jag inte budget till FVD sumpen, men nästa år kanske? Annars blir det X51 sump.
(Tänk på att FVD priserna är utan moms. Lite fult)



Idag har jag varit iväg och köpt delar till ett avgassystem. Det får kanske plats...
En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?


_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3036



Spontant brukar väl Porsche veta vad de gör så jag hade nog hängt det i transmissionen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3514



[quote="oje"]
DJ skrev:
En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?

Det finns nog en anledning till Porsches lösning, kommer ihåg den första testen jag såg på TV där avgaspiporna flexade otroligt mycket (hittade inget bra klipp i rappet).
Men din motor sitter kanske fast i bilen...
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3106



[quote="oje"]
DJ skrev:

En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?



Hej!

Anledning att Porsche skruvar avgassystemet i drivlinan på sina bilar (om man bortser från vattenkylda frontmotorbilar) är följande:

1. Man kan ta hela motorpaketet i ett stycke utan att behöva lossa grenrören (historiskt sett ett problem, då pinnbultar gärna ville gå av i toppen), underlättar demontering.
2. Man kan ha relativt mjuka motorkuddar mot karossen utan att för den del behöva flexkopplingar för avgassystemet.
3. Svansmotorförsedda bilar drabbas ofta av axelhopp vid "rivstart". Det skulle bryta karossmonterade avgassystemet ganska snabbt.

Om möjligt, försök bulta avgaseriet mot drivlinan tycker jag. Det ligger 50 års försök och erfarenhet bakom ...

_________________
G o r a n A m c o f f
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Vettiga argument.
Det verkar inte så enkelt men jag gör ett försök att montera burkarna på motorn.

Skall borja med att tar ner det gamla systemet och ser om grejorna får plats...

EDIT: note to self: intressant hemsida med aeroknep till folkan http://www.gerrelt.nl/section-aerodynamics.html

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Frix
Norrköping
Här sen Nov 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Scannade artikeln om en av de ursprungliga vagnarna från Volkworld år 2000:

https://db.tt/QLxQy7pT

(PDF - 13MB)

_________________
Stefan Frick
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Frix skrev:
Scannade artikeln om en av de ursprungliga vagnarna från Volkworld år 2000:

Tack så mycket för artikeln. Den hade jag inte sett.

Lägger in en bonusbild från förra helgen: Lunchpaus efter jag testade kylfläktarna.


EDIT: Nu står den på pallbockar och väntar på vinterns modiferingar.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7647



Känns det inte lite surealistiskt att sitta inne och titta ut och se den på gatan

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Lillen skrev:
Känns det inte lite surealistiskt att sitta inne och titta ut och se den på gatan

Förhoppningsvis blir det mer av detta nästa år.

Efter lite kapande tror jag att jag har hittat en plats till ljuddämparna.



_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 219



Ser lovande ut! thumbs up

_________________
Jan-Erling Rydquist
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det går segt med avgassystemet, men nu har jag äntligen valt konceptet och beställt lite delar. Jag kommer ersätta Porsche mellandämparen med en X-pipe och montera ljuddämparna som på bilden innan. Resten av systemet blir kinagrenrör och 60mm rostfritt. Allt stumt monterad.

Boxster varningsblinkersknappen var svårt att montera och inte tidsenligt. 911 G model har en snyggare knapp och dessutom har den samma funktion som Boxsterns. Fattas bara kontaktstycke och motstånd.
EDIT: Motståndet är 91161224900, 150ohm och 2W. Kontakten har nummret 91161212000.


_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det känns som fel prio just nu, men nu har jag satt vinkelslipen i framskärmarna igen. Jävligt dumt när det finns en massa annat att göra...


Varför? Jag gillade inte formen, aaargh vad jag ångrar detta.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Snart en skärm igen...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Hittade av en slump lite intressant info om olika avgassystem

SharkWerks skrev:
Center muffler X-merge bypass, or replacing the first (center) muffler with straight-through tubing and combining the two sides to an "X", then using the side mufflers as originally designed. This was our first design and while it looked nice, it actually did not make the car much louder than stock. It also creates a bottleneck in the exhaust flow. No matter how well these "X-intersections" flow, they will never outflow two independent, mandrel-bent tubes. This explains the quieter tone and would probably result in less horsepower than the latter idea.

http://sharkwerks.com/porsche/porsche-modification-and-tuning-guide/469-997-2-carrera-s-4-4s-gts-2009-2012-a.html

=> min lösning kommer vara nästan lika tyst som original 997.2, med risk att jag tappar lite effekt. Helt OK.


En annan bra länk hittade jag i en annan Boxster tråd här. Den förklarar antagligen varför bilen betedde sig så konstig i baken. En riktig hjulinställning hanns inte med innan Falkenberg och jag hade både för lite toe bak och för lite camber bak.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=56450
=> nästa gång skall det vara 1grad mer camber bak jämförd med fram och 1-2mm toe in bak. Måste bara lära mig att mäta vinklar i mm. .
(Original toe ligga mellan 0 och 10' både fram och bak.)

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Julafton hos Utzon idag:


X51 tråg, kontakt till varningsblinker och ytterligare 3 tändspolar. Hade redan köpt 3 nya i höstas. Nu blir det nya till restarande cylindrar.

En anmärkning vid SFRO2 var att sikten i bakspeglarna var inte tillräckligt för en bil från 2014. Lösningen är att ersätta glaset i originalspeglarna med moderna konvexa glas. Jag köpte ett par Volvo S40 glas som skulle skäras till. Glasmästaren tyckte inte om plastbaksidan på glaset så det var bara att åka hem igen och tar bort den.


Ett tips var att värma speglarna i vattenbad. då skulle limmet släppa enklare.


Jag misslyckades ändå Då får man köpa ett glas till, eller bättre två.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3036



Kan du inte bara skaffa besiktningsbackspeglar?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1915



Koppla på 12V på värmartråden till speglarna, då blir de varma! Så slipper du vattnet som gör allt halt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine, 1963
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1011



Nu vet jag inte om jag missuppfattat vad du ska gör med speglarna men glasmästarna kan ofta skära ut konvexa glas bara du har en pappersmall med, så brukar jag göra i varje fall när man köpt "rejsspeglar" med plana glas Kostar ca 250:- per glas.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
-Porsche 911T "RSR" -71
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
18 besök senaste veckan (640128 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >