Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
208 besök idag (637919 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Nov 2013 00:42     Re: Citera

oje skrev:

DJ skrev:
Ska du uppgradera oljesumpen nu när du skaffat greppigare däck?

Något kommer jag göra. Just nu lutar det åt ett X51 tråg. Hittade ett reservdelsnummer på 6speedonline och tråget finns hos Utzon för 2000:-
TT Gasman på 6speedonline.com skrev:
Here are the part numbers for the 3.4 motorsports kit, the kit is also part of the street ROW X51 option.
Pump: 996.107.980.00
Suction Pipe: 996.107.984.02
Oil Pan: 996.107.310.8R {stamped on pan} (This was very hard to find, eventually I found this under the X51 oil pan PN 996 107 243 40), yes it is the same part.
13 hex bolts 900 .378 .035.09
Där pratas det även om en extra pump i toppen, men till den här motorn nöjer jag mig nog med tråget.

Jag kollade idag lite närmare på tvåstegsoljepumpen och hittade en ritning här

Sen kollade jag priset 25195:- SEK !?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Nov 2013 23:00     Citera

Slut för denna saison. Efter en sista provtur står bilen nu på pallbockar. Hoppas vintern är kort.

Fick ett tipps idag om ytterlige ett bygge efter samma koncept:

Snart är de lika vånliga som Volvo V70 eller VW Golf.

EDIT: Hittade samma i volkdents tråd. Där fanns det även en länk:
http://www.vwheritage.com/blog/2013/08/15/porsche-beetle/


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8659



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2013 10:50     Re: Citera

oje skrev:
oje skrev:

DJ skrev:
Ska du uppgradera oljesumpen nu när du skaffat greppigare däck?

Något kommer jag göra. Just nu lutar det åt ett X51 tråg. Hittade ett reservdelsnummer på 6speedonline och tråget finns hos Utzon för 2000:-
TT Gasman på 6speedonline.com skrev:
Here are the part numbers for the 3.4 motorsports kit, the kit is also part of the street ROW X51 option.
Pump: 996.107.980.00
Suction Pipe: 996.107.984.02
Oil Pan: 996.107.310.8R {stamped on pan} (This was very hard to find, eventually I found this under the X51 oil pan PN 996 107 243 40), yes it is the same part.
13 hex bolts 900 .378 .035.09
Där pratas det även om en extra pump i toppen, men till den här motorn nöjer jag mig nog med tråget.

Jag kollade idag lite närmare på tvåstegsoljepumpen och hittade en ritning här

Sen kollade jag priset 25195:- SEK !?


Jag har spanat lite på den här. Verkar vettig till ett mycket roligare pris.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2013 22:04     Re: Citera

DJ skrev:
Jag har spanat lite på den här. Verkar vettig till ett mycket roligare pris.
Klart det vettigaste deep-sump kitet enligt min uppfattning. Just nu har jag inte budget till FVD sumpen, men nästa år kanske? Annars blir det X51 sump.
(Tänk på att FVD priserna är utan moms. Lite fult)



Idag har jag varit iväg och köpt delar till ett avgassystem. Det får kanske plats...
En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?



_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2916



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2013 08:22     Citera

Spontant brukar väl Porsche veta vad de gör så jag hade nog hängt det i transmissionen.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3403



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2013 09:12     Re: Citera

[quote="oje"]
DJ skrev:
En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?

Det finns nog en anledning till Porsches lösning, kommer ihåg den första testen jag såg på TV där avgaspiporna flexade otroligt mycket (hittade inget bra klipp i rappet).
Men din motor sitter kanske fast i bilen...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3081



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2013 10:30     Re: Citera

[quote="oje"]
DJ skrev:

En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör?



Hej!

Anledning att Porsche skruvar avgassystemet i drivlinan på sina bilar (om man bortser från vattenkylda frontmotorbilar) är följande:

1. Man kan ta hela motorpaketet i ett stycke utan att behöva lossa grenrören (historiskt sett ett problem, då pinnbultar gärna ville gå av i toppen), underlättar demontering.
2. Man kan ha relativt mjuka motorkuddar mot karossen utan att för den del behöva flexkopplingar för avgassystemet.
3. Svansmotorförsedda bilar drabbas ofta av axelhopp vid "rivstart". Det skulle bryta karossmonterade avgassystemet ganska snabbt.

Om möjligt, försök bulta avgaseriet mot drivlinan tycker jag. Det ligger 50 års försök och erfarenhet bakom ...


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Nov 2013 20:38     Citera

Vettiga argument.
Det verkar inte så enkelt men jag gör ett försök att montera burkarna på motorn.

Skall borja med att tar ner det gamla systemet och ser om grejorna får plats...

EDIT: note to self: intressant hemsida med aeroknep till folkan http://www.gerrelt.nl/section-aerodynamics.html


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frix
Norrköping



Här sen Nov 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  22 Nov 2013 13:55     Citera

Scannade artikeln om en av de ursprungliga vagnarna från Volkworld år 2000:

https://db.tt/QLxQy7pT

(PDF - 13MB)


_________________
Stefan Frick
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2013 17:36     Re: Citera

Frix skrev:
Scannade artikeln om en av de ursprungliga vagnarna från Volkworld år 2000:

Tack så mycket för artikeln. Den hade jag inte sett.

Lägger in en bonusbild från förra helgen: Lunchpaus efter jag testade kylfläktarna.


EDIT: Nu står den på pallbockar och väntar på vinterns modiferingar.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7573



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Nov 2013 20:35     Citera

Känns det inte lite surealistiskt att sitta inne och titta ut och se den på gatan


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2013 19:52     Re: Citera

Lillen skrev:
Känns det inte lite surealistiskt att sitta inne och titta ut och se den på gatan

Förhoppningsvis blir det mer av detta nästa år.

Efter lite kapande tror jag att jag har hittat en plats till ljuddämparna.




_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
D5
Göteborg



Här sen Jul 2004
Inlägg: 213



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2013 23:13     Citera

Ser lovande ut! thumbs up


_________________
Jan-Erling Rydquist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Jan 2014 17:54     Citera

Det går segt med avgassystemet, men nu har jag äntligen valt konceptet och beställt lite delar. Jag kommer ersätta Porsche mellandämparen med en X-pipe och montera ljuddämparna som på bilden innan. Resten av systemet blir kinagrenrör och 60mm rostfritt. Allt stumt monterad.

Boxster varningsblinkersknappen var svårt att montera och inte tidsenligt. 911 G model har en snyggare knapp och dessutom har den samma funktion som Boxsterns. Fattas bara kontaktstycke och motstånd.
EDIT: Motståndet är 91161224900, 150ohm och 2W. Kontakten har nummret 91161212000.



_________________
Senast ändrad av oje, 06 Feb 2014 23:01, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2014 21:31     Citera

Det känns som fel prio just nu, men nu har jag satt vinkelslipen i framskärmarna igen. Jävligt dumt när det finns en massa annat att göra...


Varför? Jag gillade inte formen, aaargh vad jag ångrar detta.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 21:28     Citera

Snart en skärm igen...


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jan 2014 23:33     Citera

Hittade av en slump lite intressant info om olika avgassystem

SharkWerks skrev:
Center muffler X-merge bypass, or replacing the first (center) muffler with straight-through tubing and combining the two sides to an "X", then using the side mufflers as originally designed. This was our first design and while it looked nice, it actually did not make the car much louder than stock. It also creates a bottleneck in the exhaust flow. No matter how well these "X-intersections" flow, they will never outflow two independent, mandrel-bent tubes. This explains the quieter tone and would probably result in less horsepower than the latter idea.

http://sharkwerks.com/porsche/porsche-modification-and-tuning-guide/469-997-2-carrera-s-4-4s-gts-2009-2012-a.html

=> min lösning kommer vara nästan lika tyst som original 997.2, med risk att jag tappar lite effekt. Helt OK.


En annan bra länk hittade jag i en annan Boxster tråd här. Den förklarar antagligen varför bilen betedde sig så konstig i baken. En riktig hjulinställning hanns inte med innan Falkenberg och jag hade både för lite toe bak och för lite camber bak.
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=56450
=> nästa gång skall det vara 1grad mer camber bak jämförd med fram och 1-2mm toe in bak. Måste bara lära mig att mäta vinklar i mm. .
(Original toe ligga mellan 0 och 10' både fram och bak.)


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 833


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2014 19:49     Citera

Julafton hos Utzon idag:


X51 tråg, kontakt till varningsblinker och ytterligare 3 tändspolar. Hade redan köpt 3 nya i höstas. Nu blir det nya till restarande cylindrar.

En anmärkning vid SFRO2 var att sikten i bakspeglarna var inte tillräckligt för en bil från 2014. Lösningen är att ersätta glaset i originalspeglarna med moderna konvexa glas. Jag köpte ett par Volvo S40 glas som skulle skäras till. Glasmästaren tyckte inte om plastbaksidan på glaset så det var bara att åka hem igen och tar bort den.


Ett tips var att värma speglarna i vattenbad. då skulle limmet släppa enklare.


Jag misslyckades ändå Då får man köpa ett glas till, eller bättre två.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2916



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2014 20:38     Citera

Kan du inte bara skaffa besiktningsbackspeglar?


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Wankelsport
Kungälv



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1875



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2014 21:13     Citera

Koppla på 12V på värmartråden till speglarna, då blir de varma! Så slipper du vattnet som gör allt halt.


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967. Austin Mini Countryman 1275, 1968
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Speedster
Göteborg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 975



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jan 2014 12:47     Citera

Nu vet jag inte om jag missuppfattat vad du ska gör med speglarna men glasmästarna kan ofta skära ut konvexa glas bara du har en pappersmall med, så brukar jag göra i varje fall när man köpt "rejsspeglar" med plana glas Kostar ca 250:- per glas.


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
-Super 7 S2000
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
208 besök idag (637919 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47  Nästa>>