Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47 >> 6 besök senaste veckan (651405 totalt) |
Bubbla GT Kan vara bra med lite GT egenskaper när man skall till Ringen. Väldigt nöjd att jag kan köra lätt svänghjul med bra NVH. Två små saker har dock blivit sämre med OEM drivlineupphängning: 1. Motorn kan börja gunga (främst runt 1500rpm efter fartgupp) och 2. Kinagrenrören är lite för stora och tar i staget som knyter ihop kaross och bakvagnsbrygga. Var på en liten inkörningsrunda med bromsarna i går. Första intrycket: Inget skrik och det känns som bättre bett. Pedalvägen har i alla fall minskat. Osäker om det är på grund av de nya skivorna eller för att beläggen har högre friktion? Glömde skriva tidigare (främst för mig att komma ihåg) att jag gjorde en ny hjulinställning med nya verktyg. Gick från ~20' total toe in fram och ~50' total toe in bak till ~10' fram och ~20' bak. Det är maxvärden enligt fabriksinställningen. _________________ |
||||
Har äntligen tagit mig tid att titta tillbaka i din tråd nu, det mesta du
gjort och postat har ju skett under min "bortavaro". Störtskön bil du byggt - gillar skarpt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Kinagrenrör med dålig passform funkade OK med hård motorupphängning. Nu med mjukare kuddar funkar det sådär. På bilden syns det att grenröret har varit i kontakt med aluminiumbalken (som sitter mellan kaross och bakre subframe).
Inget som inte går att lösa med vinkelslipen Sen skulle jag efterdrar en kylarslang och fick tar bort en av framskärmarna. Även jag som har sett denna vy några gånger blir alltid lite förvånad och glad hur en bubblaframvagn kan ser ut. _________________ |
||||
Hoppas du fick höra den också? Hade du någon bil med dig? Kom idag på att jag glömde en uppdatering. Mittkonsolen som jag köpte för 2år sedan (gamalt inlägg) sitter äntligen fast monterad i bilen. Det blev tyvärr 3 olika sorter svart matta. 993, matta på löpmeter och Boxstermatta. Nu måste jag bara hitta på funktioner till de nya knapparna _________________ |
||||
Jobbet med interiören fortsätter. För några år sedan köpte jag 2kvm 20mm skumgummi och en lika stor bit golvmatta som värme- och ljudisolering runt motorrummet. Nu är även det på plats.
Klippa och klistra Fastsättning på Porschevis med tryckknappar Skarven mellan över och underdelen blev inte tillräckligt bra med bara tryckknappar Kardborreband funkar bättre. _________________ |
||||
Ett litet life hack:
Jag var trött på att ställa klockan varje gång jag har haft loss batteriet. Efter många idéer med allt från laddningsbara batterier till supercaps blev det till slut så att klockan matas av ett vånligt 9V batteri. Om batteriet håller en saison är jag nöjd. Silvertejp i sann lifehack anda _________________ |
||||
Med två dioder är det ju lätt att koppla så 9v batteriet bara används när 12v saknas (eftersom 9 < 12). Ett sånt där long-life brandvarnarbatteri skulle hålla tills självurladdningen dragit slut på det, typ 10 år eller vad det är.
Nu är det väl kanske inget problem i praktiken att bytta batteri en gång om året, men om det skulle visa sig att det drar slut störande ofta . _________________ Markus Ålind |
||||
Du kan ju mäta strömmen klockan drar från batteriet. Då får du en uppfattning om hur länge det kommer hålla. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
_________________ |
||||
Osäker på Rejsas åsikt där... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kul att den verkar fungera bra! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja jo, alltså ska man ha bra tider ska nog alla hjul var på marken så mycket det bara går, men fränt med hjullyft är det _________________ Anders Baudino |
||||
Lite mer fjädringsväg (eller downforce) hade inte skadad.
Finns även lite filmad från samma ställe. Fort gick det inte. EDIT: Blev tipsad om två filmsnuttar på YT. Tyvärr funkar inte starttiderna som länkarna går till. @8:45: @3:00: _________________ |
||||
Nu är det ganska exakt 10år sedan bubblakarossen kännde på tysk motorväg. Dags att upprepa succén. Ingen kopia, men vissa likheter finns.
I början av tråden finns reseberättelsen från Roadtrip 2007. Kielfärja blev det denna gång och dessutom kom jag i tid. Det ända bagageutrymme jag litar på för kläder osv. är uppe på motorn. Från Kiel gick det mot Bremen. Högsta hastighet fastställdes på streckan med 217km/h med GPS. Det fanns säkert 10km mer i bilen men det blev lite för spännande. Ärligt talad var allt över 200km/h i kombination med lite sidvind spännande. Speglarna gillade inte heller så höga hastigheter. Efter ett kort stop i Bremen körde jag direkt vidare till en svensexahelg i Belgien. Efter Bremen fanns det inte många fler mögligheter till topfartstest. Tysk motorväg som vi känner och älskar den. Kompisen som skulle gifta sig kund inte tro att jag hade körd dit med egen bil och ännu mindre att det var med folkan. En lyckad överraskning. När han fick åka med ett varv på Ringen var han helt överlycklig. Det har länge varit en dröm för honom. Efter svensexan gick det vidare till Frankfurt. Där fick bilen står "hemma" i garaget där allt tog sin början. Till exempel framvagnsuppdatering från -73a till -74a eller montering av Porsche 944 bromsarna genomfördes i detta garage. Som bonus spenderade vi en långhelg i Zürich. Motorvägsvignette som enda bevis. Gränspolisen i tyskland stoppade mig för att fråga efter årsmodellen. Släktbesök i norra tyskland. Nästan samma bild som 2007, det skiljer 200hk och en 3åring. Resan avslutades med Kielbåt och obligatorisk ölinköp. Gott om plats! Gränspolisen i sverige ville veta hur stor motor jag hade. Förr ville polisen alltid ser körkortet. Måste vara någon ny EU-grej . Totalt blev det 2637km och en snittförbrukning (om man nu får nämna det här) på 11,2l/100km. Helt OK. _________________ |
||||
Klockan stannade faktiskt efter 3veckor. Ett kort nöje. Plan B eller C behövs. En annan sak som måste åtgärdas innan nästa långresa är ventilationen. - Värmepaketet strålar av värme och måste isoleras. - Kallufttillförsel behövs. Körde alltid bubbla med öppna rutor men i högre hastigheter (>>100km/h) låter det för mycket. Sist men inte minst behövs andra (stabilare) bakdäck och speglar som tål högre hastigheter. Måste har varit en rolig syn för föraren av en 7-serie som blev ifrånkörd vid acceleration från 130 till 200. När jag hade kommit över 200 fick jag sakta in igen och fälla ut spegeln. Han log kvar bakom mig och undrade eller skrattade _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47 >> 6 besök senaste veckan (651405 totalt) |