Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
CAD program?
1, 2, 3   >>
14702 besök totalt
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Trådstartare
CAD program?

jag vet inte om jag lägger detta rätt men annars så flyttas den av nån antar jag

jag har kollat en del vad ni har gjort i form av rörkonstruktioner mm och undrar nu vilka program ni tycker är bäst att använda/lära sig om man ska rita lite ?

vilka program är lättanvändbara och har belastningssimulationer i mm så man kan göra FEM beräkningar och annat som kan vara nyttigt ?

det jag använt mest är autocad men det är ganska kast på 3D tycker jag och jag är ganska säker på att materialpåverkan inte finns med där

så vad tycker ni är bra program som är allsidiga och helst någerlunda lätta att hantera?

solidwork? prOE? eller nått annat ???

(jag har letat sån info här men inte lyckas hitta nått om vad som är bra)

Skänninge
Här sen Maj 2003

Vanesak..

Autocad är inget 3d-cad så det är dåligt på det ja, däremot applicationen Mechanical Desktop är 3d 8om det inte var den du syftade på) Själv är jag riktigt förtjust i att rita just 3d-bockade rör i MD då den funktionen är riktigt smidig, men konstruktionsmässigt i övrigt så föredrar jag SolidW som generellt är lätt att jobba i, i nyare versioner har man en inbyggd FEM modul, samt att om jag minns vår FEM-guru på jobbet rätt så har SolidW och FEM-programet Cosmos en bra integration.

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Trådstartare
kompå att jag glömde fråga lite

vilka program har bra FEM beräkningar och går lätt att rita i ?

nån som vet nån DC hub som det finns sånthär på ?

vilka program använder "profsen" för sina beräkningar?

Eric: vad är MD ?

Göteborg
Här sen Nov 2002

MD antar jag att det är Mechanical Desktop.

Enkla program finns det inga om du med enkla menar ett program du kan börja jobba med FEM på en timme. Alla högnivå CAD-program har en hög inlärningströskel, Jag kör ett antal och det jag är bäst på är Unigraphics (UG) och det programmet är väldigt bra på vissa saker men kan vara helt kass på andra. Jag tycker det är ett enkelt program men det är ju för att jag har jobbar med det i över fem år på ett jobb som ställer höga krav.

Att bara slå sig ner på stolen och tro att man kan modellera nåt vettigt och göra en FEM beräkning som man kan använda till nåt är inte rimligt, det tar skitlång tid att lära sig och när man väl kan nåt så tar det rätt lång tid att modellera och beräkna.

Ledsen om jag låter negativ men det är inte enkelt...

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Köra FEM är inte svårt men att sätta upp krafter/moment RÄTT och att annalusera det man får ut är ett he......

Göteborg
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Köra FEM är inte svårt men att sätta upp krafter/moment RÄTT och att annalusera det man får ut är ett he......

Det är väl liksom det som är poängen?
Jag kan köra stridsvagn med om det bara gäller att sitta i och gasa och dra i spakarna, sen om jag kommer rätt är en annan femma...

BMW 330i -05
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag är ganska medveten om att det inte bara är att starta

men det jag undra var vilket program som var enklast att börja med (komma fram till nått vettigt resultat)

för jag vill inte börja sätta mig in i nått program som inte är bra och mer komplecerat än vad det behöver vara

så att man väljer rätt program från början iställe för att krongla till det mer än nödvändigt och är det också ett program som man lätt kommer igång med och går att hitta nån guid så man kan lära sig lite av de delarna som man är intreserad av (oftast så inehåller dessa program mycke mer funktioner än man ens orkar få ett hum om)

Kågeröd
Här sen Sep 2005

Kör på SolidWorks 2006. En bantad version av CosmosWorks(COSMOSXpress) ingår och rör är JÄTTE enkelt att göra med structural members.

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
lillie
Växjö
Här sen Mar 2005

CATIA

Skänninge
Här sen Maj 2003

lillie skrev:
CATIA

v4 eller v5? en jätteskillnad, men oavsett så är inget av dom speciellt enkelt att hantera för en nybörjare.

Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Jag har lärt lite Pro E i skolan och tyckte det var ganska lätt att sätta sig in i om man är van vid 2d-program innan som autocad t.ex.

Iofs har jag inte provat modelera något vettigt och vi fick bara lära oss grunderna men som sagt så verkade det ganska simpelt att komma igång med.

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

david-o skrev:
Jag har lärt lite Pro E i skolan och tyckte det var ganska lätt att sätta sig in i om man är van vid 2d-program innan som autocad t.ex.

Iofs har jag inte provat modelera något vettigt och vi fick bara lära oss grunderna men som sagt så verkade det ganska simpelt att komma igång med.

Personligen tycker jag Pro/E är det system som är mest ologiskt att jobba med av de system jag testat.
Nu har jag mest erfarehet av Pro/E och använder det ändå, men jag tycker tex att SolidWorks är bra mycket mer användarvänligt.
Pro/E Wildfire är väl förbättrat ur den aspekten dock.

Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Trådstartare
vilka av dessa program går det att göra vettiga fem beräkningar i och simulerar olika lastkombinationer

för att beräkna hur mycke last det kommer från olika håll innan man börjar komma till plastiska delar eller kolla vilken deformation som det orsakar

och vart hittar man programen lättast (typ DC hubbar mm)

Växjö
Här sen Mar 2005

v4 eller v5? en jätteskillnad, men oavsett så är inget av dom speciellt enkelt att hantera för en nybörjare. [/quote]

V5 såklart!! Nä de e ju inte för vem som hellst

NL
Här sen Maj 2004

Rullen skrev:
vilka av dessa program går det att göra vettiga fem beräkningar i och simulerar olika lastkombinationer

för att beräkna hur mycke last det kommer från olika håll innan man börjar komma till plastiska delar eller kolla vilken deformation som det orsakar

och vart hittar man programen lättast (typ DC hubbar mm)

Jag tycker både Pro/E och Catia v5 har varit enkla och snabba att komma igång med, men är skeptisk till inbyggda FEM-moduler.

Jag har inte sett något CAD-program med bra FEM-förmåga än, men har heller inte letat/undersökt aktivt. Det jag sett har sett snyggt ut vid första anblick men inget som känts pålitligt. Dåliga meshar och otydlig presentation av randvillkor och andra matematiska antaganden.
Visst, de duger säkert att kolla enkla modalanalyser, och säkert till överslagsberäkningar på spänning och deformation (men då ska du ha goda säkerhetsmarginaler, pålitliga materialdata, veta att lasterna du fört in är rätt eller väldigt konservativa, samt ha en förståelse för hur koden fungerar och låser bort frihetsgrader osv)

Jag tror ingen inbyggd modul klarar att ta fram laster ur ett komplicerat dynamiskt förlopp som t.e.x. på en bil.

Jag jobbar med beräkningar dagligen och då använder vi MSC.Nastran och Abaqus som lösare.
Preprocessorer:
Patran, FEMAP, Abaqus CAE och hemskrivna fortranprogram för att generera speciella indatafiler.
Postprocessorer:
Patran, FEMAP, Abaqus CAE, Matlab, hemskrivna program, och någon enstaka gång har även MS Excel använts.

Beror lite på vad man räknar på, linjärt, icke-linjärt med friktion eller olinjära materialmodeller osv.

Generellt sett vill jag flagga för en varning för att räkna med datorer, eftersom det finns en tendens att lita på vad en dator presenterar på skärmen....
Resultatet bestämmer användaren, inte datorn. Datorn är inte smart, bara korkad men flitig.
Vilket man har utnyttjat ibland....

Måste du ha CAD, eller räcker det med FEM och pre- & postprocessor ???
Vet att MSC hade demos på sitt MSC.Nastran4windows förut med nodantal som enda begränsning. Man kommer längre än man tror med 300 noder om man planerar lite.
thumbs up

Ny kulbil i garaget.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Trådstartare
DJ: det jag letar efter är ett program som kan räkna på fackverk/ramverk med olika deformationer och belastningsgränser

men det är ju en fördel om man kan göra 3D skisser/ritningar och räkna på det i samma program och nått som gör att man kan fåfram alla I och W och hur olika profiler påverkar saker och ting

vad är det för nått du räknar på (tänkte efter som du använder sånna program dagligen?)

NL
Här sen Maj 2004

Jag räknar på strukturer och mekanismer till satelliter och raketer, ofta kompositmaterial.

Har hittat mitt gamla demo på pre-och postprocessorn, FEMAP, och tror jag kan leta upp ett demo på en lösare.
(Man exporterar en indatafil från preprocessorn, kör analysen i lösaren och läser in resultatfilen för att visualisera resultaten.)

Gjorde ett snabbt litet exempel på ett enkelt problem med balkelement, enbart 10 noder (!)
Fast inspänd till vänster och nedåtriktad last i övre högra hörnet.

Inmatning av rördimensioner

Resultat:

Spänning

Deformation

Ny kulbil i garaget.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Rullen skrev:
...........och vart hittar man programen lättast (typ DC hubbar mm)

Vilken DC-hub som du hittar programmen på får du inte svar på här.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Rullen skrev:
DJ: det jag letar efter är ett program som kan räkna på fackverk/ramverk med olika deformationer och belastningsgränser

men det är ju en fördel om man kan göra 3D skisser/ritningar och räkna på det i samma program och nått som gör att man kan fåfram alla I och W och hur olika profiler påverkar saker och ting

vad är det för nått du räknar på (tänkte efter som du använder sånna program dagligen?)

Hej
Jag har ingen kunskap att bedömma kvalitén på FEM-verktyg, men jag har provat lite olika idéer till 3D-fackverk/ramar i "CADRE Lite version 3.0" (http://www.cadreanalytic.com/products.htm), och tycker det är lätt att lära sig och ger användbara resultat (dvs var ramen är vekast, vilka rör som får mest belastning). Demoversionen är begränsad till 1500 noder (men det räcker ju ett tag för fackverk), man kan spara och även exportera i DXF-format.
mvh
Johan

Färingsö
Här sen Dec 2002

Lite halv urspårning av tråden men ändå inte...

om man vill ha tag på ett enkelt cad program för att rita tex flänsar mm, dvs endast tvådimensionellt. Vad ska man då ha? Finns det några freewareversioner att tanka hem nånstans?

Norrköping
Här sen Jun 2003

M3Jonas skrev:
Lite halv urspårning av tråden men ändå inte...

om man vill ha tag på ett enkelt cad program för att rita tex flänsar mm, dvs endast tvådimensionellt. Vad ska man då ha? Finns det några freewareversioner att tanka hem nånstans?

Jag skulle nog köra exempelvis SolidWorks även för detta. Freeware versioner av olika bantade program har funnits, vet dock inte vad som finns idag.
Citera
Racetech
CAD program?
1, 2, 3   >>
14702 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande