| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däck till en nybörjare ?
|
1997 besök totalt |
|
Däck till en nybörjare ?
Vad ska jag välja för däck till min Manta A. Har inte kört aktivt på asfalt tidigare men är väldigt sugen på att prova lite svänga på banträffar osv. Jag har köpt en omgång 5½tum E-tuna fälgar som ska ha lämpliga sulor...... Har läst och försökt bilda mig en uppfattning men blir vilsen
Ett däck som nämts är Toyo Proxis T1-R, duger det ??? Tips om fabrikat och dimension är välkommna ! Mvh Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Re: Däck till en nybörjare ?
_________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Det går alldeles utmärkt att åka vanliga gatdäck om man inte måste ha dom sista dyra 2-3 sekunderna.
|
||
|
Tjena Kimmen + alla andra !
Gatdäck ? Så du menar det spelar ingen roll om jag kränger på regumeringar från "Gunnars Gummi" eller köper från någon av dom erkända fabrikanterna ???? Är ju inte helt borta, hänger man här är nog ambitionen lite högre är att ta sig helskinnad TOR till ICA !? Alltså, tips på vettiga däck för lek/allvar på asfalt ! /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
|
Toyo T1-R är ju gatdäck, och det var det du nämnde som exempel.
Snälla förlåtande R-däck som inte kostar skjortan kan ju vara nåt att börja med. Toyos RA-1 eller R888 är ju inte de dyraste. Det finns ju några till som inte kostar mycket mer än tusenlappen styck (195/50-15 tex). Gatdäck som lämplar sig bra för banåka är väl Bridgestone S03 och Yokohama A539 (Toyo T1-R är lite mjukare i sidorna, men rejält lätta). När det gäller R-däck så gäller det ju att gräva fram vad som finns i lämplig dimension och i lämplig prisklass, efter det brukar det inte vara så många att välja bland. |
||
|
T1-R kör jag på till vardags och de funkar fint, jag skulle kört med lite lägre profil om det vore för mer svänginriktad körning. har 205/55/15 nu.
Yokohama A539 är populärt på miatorna. inget av dessa däck är dyrt, prisvärda! köp nåt som du har råd att byta ut när de tar slut, annars är det kul en stund o sen får man stå bredvid.. sök gärna lite och se vad folk använder. lycka till!
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Jag har åkt mycke på vanliga gatdäck men även R-däck och min rekomendation är att inte åka på för små gatdäck då de gärna överhettar. R-däcken är trevligare både i livslängd och uppförande på banan. Åker nu på Bridgestone R-däck 205/60-15 -1350kg bil, däcken är köpta på rea och fungerar utmärkt. Häng inte upp dig på att ha precis den däckdimension du tänkt då det inte påverkar lika mycket som typ av däck. Se till att däcket passar din fälg enligt däckleverantörens rekomendation och då gärna inte smalaste fälgen som är lämplig till däcket.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Jag började med riktiga fikusdäck. Regumerat skit. Helt värdelösa att svägna med då dom överhettade med en gång. Tycker r-däcken jag har nu är ganska snälla ändå. Fast det går ju fortare, och då kan man ju slå sig hårdare.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
hur e dom toyos R888 går dom bra att köra med på gatan också ? vet ju att d e sämre väte egenskaper men hur e dom annars ?
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
|
Jag gick igenom en brokig samlind bredder och dim innan jag hittade rätt i däck djungeln , och skulle i dagsläget välja ett par smala gatdäck ,som inte har så mycke grepp som ett R-däck genererar , så man lär sig hantera bilen från grunden .
Min lista 225/50-16 , 225/45-245/40-17,225/50-16 R däck och dom slutliga 205/55-16 Bilen funkade bra på allt och var väldigt underhållande att köra .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
R-däck
Du kan börja med Yokohama A048 M i storlek 195-50-15", de passar bra och har lång livslängd. Totalt pris blir 6400 kr ink moms,frakt och miljöavgifter. Det är lika bra att köpa ett par rdentliga R-däck kör du med regumerat eller annat osäkert kan det kosta dig massor, har varit med om däck som lösts upp pga för hög värme, så för din egen skull tänk dig för. Martin F www.orionracing.se _________________ Martin Fridholm - |
||
![]() |
Däck för banåka
Däck till en nybörjare ?
|
1997 besök totalt |