Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2592 besök totalt |
Räkna med utväxlingar?
Efter en diskussion på ett välkänt forum som börjar på Z så undrar jag över följande. Tog ett exempel på hastigheter: BMW E46 M3 80-120km/h på fyrans växel 5,3 sek Mini Cooper S Works 80-120km/h på fyrans växel 5,6 sek ![]() Då undrade någon om varvtalet och hur mycket det skiljde, då till min fråga. Utväxling E46 M3 fyrans växel 1.23:1 Bakaxelutväxling 3.62:1 Mini Cooper S fyrans växel 4.407:1 Hur räknar man då skillnaderna mellan FWD och RWD, vad ger det för vartal i ovan nämda hastighet? |
||||
Re: Räkna med utväxlingar?
Vi måste ha rullradien för drivhjulen på respektive bil också för att få reda på varvtalet. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Du multiplicera slutväxelutväxlingen med den du har på önskad växel i lådan.
1.23 * 3.62 = 4.4526 |
||||
Så den effektiva utväxlingen på fyrans växel borde bli snarlik om dom iallafall är utrustade med samma dimension..
Rullomkretsen för Minin är iallafall följande 195/55 16" (standard) 1947,79mm 205/45 17" (tillval) 1935,22mm M3:an har däckdimensionen 225/45-255/40 ZR 18 standard Borde väl ge en rullomkrets på 2076,60mm eller? |
||||
Japp, det verkar väl rimligt efter tumme-pekfinger-principen.
Givet då att det skiljer ca 6,5% i omkretsen, samt 1-4,407/4,4526=~1% i utväxling, borde ju då BMWn ha ca 7,5% lägre varvtal vilket känns förvånansvärt lite, det borde väl vara mer (instinktiv känsla). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
ok...
![]() Men...varför vill man då veta hur fort det går på FYRAN 80-120, det är ju då perfekt för trean, eller? om jag ska köra om i de hastigheterna, inte drar man på fyran eller femman, man växlar ju till trean för att få maximal acceleration. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Cooper:
205/45 17 80 120 3035r/min 4552r/min BMW: 255/40 18 80 120 2858r/min 4287r/min De olika däcks variantena spelar så liten roll på varvtalet för dåda bilar så det gav jag fa.. i att precentera. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Man tackar ![]() |
||||
n=r/min
c=km/h D=mm (hjulet) u=utväxling totalt n=c*1000*u/D/pi/0,06 c=D/1000*pi*n*0,06/u 1000= från mm till m på D(hjulet) 0,06 är omvandling från r/min till r/s och m/s till km/h 1/60 *3600/1000 D= tex för 195 55 16 D=16*25,4+2*195*55/100 ger D=620,9mm omkretsen ger 620,9 * pi ger 1950,6mm 55: 55% av däcksbrädden som ger däckshöjden. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Man vill ju framhäva accelerationen i en vässad Cooper och då är det väl en lämplig metod. Bara den korkade Cooper-PR-Mannen jämför med en M3 som jobbar på "sina" varvtal. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Siffrorna på Coopern kommer från tyska och svenska Auto Motor & Sport, BMWs siffror kommer från www.bmw.se där dom har ju 80-120 på fyrans växel angivet på alla sina modeller, om det är bra eller dåligt kan man tvista om men det är likt sjutton ett mått på elasticitet... Sen om jag nu råkade jämföra dessa mått av en tillfällighet så får jag väl ta på mej mössan med korkad skrivet på då... |
||||
Johan: Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att klanka på dig.
Jag antog, kanske felaktigt, att uppgifterna kom från Works som ville göra reklam för sin produkt. Jag tycker det är ett dumt sätt att mäta elasticitet pga att alla bilar har så olika varvtal, utväxlingar etc. så det egentligen inte ger något av värde. Möjligen har jag missat att det är en vedertagen mätmetod numera. (tycker personligen att acceleration genom växlarna i valfri "landsvägsfart" bättre speglar omkörningsprestanda) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Ingen fara ![]() |
||||
Kolla min post i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showth Det är effektkurvan man ser mappad på olika växlar, ger intressant information om när man bör växla bl.a. v3.0 snart klar, då j-r! ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2592 besök totalt |