Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica ST162 - 1987 - bruksräsern
2483 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Då Driftbilen är under uppbyggnad, Kadetten inte kommer ut förän tidigast sommaren 2007 och jag vill ha en bil som jag kan bruka samtidigt som den kan ta kurvor i bra hastigheter så blir detta sommarens bil!

Fjädrarna är slut, dämparna fram duger väl på en bruksbil, men kanske inte till de jag ska ha den.. bak är dom slut! ena är helt klappslut dessutom! Så då jag till att börja med inte accepterar en bil i de skicket så måste ju grejjerna bytas, och varför inte till bättre då?

Köptes nu i höstas med dålig koppling (som verkligen inte blir bättre! slirar mellan ettan och 2an nu om de finns liiite grep på backen, då jag köpte den så spann den loss istället) samt kass topppackning! Betalade 4000 för den och då var den skattad och bessad, samt att de satt nästan nya (tror jag.. kommer inte ihåg exakt) skivor bak, en CD stereo och sen var ett hjullager alldeles nybytt!

Så här ser den ut:



Yttepytte lite rost i skärmkanter sen nån skada på förardörren, inget svårfixat dock

De jag gjorde då jag köpte den var att skaffa GT4 stolar (lite finare klädsel bl a, sen sitter man bättre tycker jag i alla fall! ) samt bytte topppackning! Tyvärr sprack grenröret i samma veva men de gör inget, bara en anledning till att skaffa extraktor från en nyare Celica hehe. De blev då en stålpackning också eftersom jag fick en sån gratis hehe. Åtminstone ska de väl hålla på den punkten numer! Sen dess har jag bytt termostat och satt på nya klossar fram då dom var helt slut! byter bak nu i helgen också så man kan öva vänsterbroms

På lagret finns numer dock en hel del till saker! Skaffade en reservdels bil som jag plockat en del från, t ex fräschare framskivor som skall hålborras. Ett extra spakställ som skall moddas, samt en till motor som ska ses över! (de var tjafs om hur långt denna gått egentligen, de är bytt instrumentering nämligen så den stämmer inte! Men den ryker och känns hälvtrött jämnfört med reservdelsbilen jag köpte så de blir motorbyte!)

På listan står numer:

Chassie:
**Sänksats från "Mad Sportiv" (hittade en beggad, sänker 45mm runt om, förhandlingen står i skedet att säljaren kollar pris för frakt!)
**Hålborrade orginal skivor fram med bromskylningsslangar från fronten
**Kraftigare krängare bak, orginal känns lite fjen (den plockar jag nog från en Kadett GT -89 eller en Tercel AWD -85.. Om inte jag monterar dubbla orginal!) <- osäkert om de blir nått av detta just nu!
**Lite andra hjulvinklar och kanske spacers beroende på fälgar för att få ut däcken i skärmarna!
**15" alu fälgar, vad vet jag inte! följde inget med bilen
**Shortshift!
**Motul RBF600 bromsolja!

Kaross:
**Montera orginal läppen!! (satt ingen på bilen vid köp, men har skaffat en nu)
**Bygga om framlysena som rallybilarna hade och även Ferox och Co har gjort! DVS bort med popupsen och in med strålkastarna i grillen!
**Tabort dom sjukt tunga stötfångar balkarna!
**Glasfiberhuv (troligen, håller på att skaffa material för en avgjutning, nån som vill ha? bara att pm'a! jag kan nog fixa fram lite av varje senare också! )
**Rost lagning!
**Svetsförstärkningar (svetsa karossen stummare alltså) <- Får väl se hur de blir med den saken
**demontera asfalt mattan och ersätta med nått bättre! bilen ska trots allt brukas också som vardagsbil!

Motor:
**Byta ståltopppackningen till den fräschare motorn!
**Montera ST182 grenrör (som sagt, varför montera ett till orginal då man ändå ska byta? ) <- Just nu ett ganska osäkert kort! Säljer troligen grenröret istället!.
**Sportavgassystem (satt monterat vid köp, nyskick!!)
**Pipercross insatsfilter (satt monterat vid köp!) Skall dock förbättra lufttillförseln till det.
**Plana toppen för lite högre komp! orginal 9:1, satsar väl på 10:1
**T-Vis stannar!
**matchportat in och ut!
**ST182 kammar eventuellt, beror på vilken topp jag väljer att använda!
**Lättat svänghjul
**6 puckad sinter med förstäkt tryckplatta.

Som jag räknat på de hela (inköp + köp av delar och reservdelsbil minus de jag sålt från reservdelsbilen) så ligger denna kärra på ca 4000 blankt än sålänge! med lite tur kanske man klarar sig under 10 000 totalt! De måste ju ses som billigt, eller hur hehe.

Ferox och Co, se upp! för nu kommer jag snart och jagar er

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



trevlig kärrqa det där

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Bra jobbat, blir säkert en skoj bil för en bra slant!
Blir intressant att se hur du tänkt dra bromskylningen mm..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Liten uppdatering då! Var ju på vippen att sälja kärran! Men men.. den stannar! Den fick ett lagerrassel förra fredan och sen dess har jag inte varmkört den, ljudet är dock borta nu då den är kall! Den är avställd för genomgång. När jag ska få tid till de däremot har jag inte den blekaste om!

De blir åtminstone motorbyte! En motor med kanske 10k mil mindre på sitt samvete ska in, och den ska ses över först också! Då den är ute ur bilen passar jag på att städa upp i motorrummet också å tvätta ordentligt

Inredningen ska bytas till en svart, och då den är ute så sliter jag bort asfalt mattan och ersätter med nått annat, förhoppningsvis lättare!

Sänksatsen finns i garaget.

Kopplingen är väl påväg..

Däck och fälgar funderar jag över just nu.. får väl se vad de blir av den saken

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Däck och fälgar hemma! Sinter kopplingen ligger på posten men jag har inte fått nån avi så jag kan hämta den än

Dessvärre så kommer jag vara absolut total black en månad till så jag vette fan hur jag ska få ihop nått projekt!

Så här ser de ut i alla fall:





Där tillsammans med en sänkning på typ 50mm

Vad tycks?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



SNYGGT. dom fälgarna passade perfekt. forts så thumbs up

_________________
Kristian Svendsen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Hej lappjävel

Ser bra ut det där! fälgarna passade bra!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hej lappjävel

Ser bra ut det där! fälgarna passade bra!

MVH Erik


Hellre lappjävel än fjollträskare i alla fall hehe

Imorgon ska de måttas å se om de kan tänkas gå ta motorn rakt upp utan att lossa växellådan från dess infästningar! Kan bli intresant

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica ST162 - 1987 - bruksräsern
2483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande