| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmare bak Koeningsegg
|
1 besök senaste veckan (2424 totalt) |
|
Krängningshämmare bak Koeningsegg
Satt och läste i en gammal "Spoilernytt" om Ägget och såg att dom hade en krängningshämmare bak som såg ut som ett "Z". Det var två stag som gick från vardera övre A-arm till ett tvärgående stag på mitten. Detta stag var lagrat mitt på och länkarna satt det uniballs. Fördelen med detta? Det hela såg välldigt klent ut. Ska se om jag kan hitta en bild. Edit; En bild
_________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
krängningshämare
krängningshämare är det inte vad jag kan se utan en hjälpfjäder .mvh peter schmidt _________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
|
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
|
Verkar som en skitbra konstruktion, har funderat på nåt sånt till en 7a framvagn. svårigheten är väl att få rätt hårdhet på "prOpellern", skulle vara optimalt om man kunde göra någon sorts justering som på en knivkrängningshemmare?
_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Plattjärn.. |
||||||
|
Justerbarheten sköter man väl ganska lätt genom att flytta in och ut på armarna på prOpellern, närmre rotationscentrum=styvare, längre ut=mjukare?
Men man får nog räkna på krafterna och utväxlingarna, så att man inte kommer i närheten av töjgränsen då det rimligtvis borde minska livslängden på konstruktionen. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Vanligt bondstål med andra ord. Förslag på lämplig tjocklek? Bara så man vet ett bra utgångsläge. Sedan kan man ju byta och labba i det eviga. är ju inte direkt dyrt. _________________ Per Wahlqvist |
||||||
Trodde man hade fjäderstål i sånt? Köp en amerikanare, plocka bladfjädrarna och bygg om till knivar!
För övrigt har eggk-fjädern varit uppe på forumet innan. K-fjäder tillsammans med koenigsegg eller något i den stilen är ett hett söktips.
|
||||||
Jag vet faktiskt inte . Det skulle bli min nästa fråga här på forumet .
Jag tror att fjäderkonstanten är det samma som "Raten" på dom fjädrar man ser hos tillexempel Dalhems, Ska till och köpa fjädrar och även där vad ska jag utgå från. Hoppas på en vikt runt 1000 kg och 50/50 viktfördelning. Fuling
_________________ Per Wahlqvist |
||||||
|
_________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||||
|
Det enda kruxet med en sådan krängare är att krängstyvheten ändras beroende på åt vilket håll bilen rollar. Om man inte är noggran med sina olinjäriteter kan man få en bil som understyr åt höger och överstyr åt vänster. Perfekt.
/ Jonas Jarlmark |
||||||
Utan att grubbla för mycket på det så påminner det mig om när jag kollade höger och vänster sida på min gamla 4xIDA Weber anläggning, med en vippa mellan. Med en gradskiva på varje axel såg man vad som hände. Jag fabricerade en liten växellåda mellan raderna i stället Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Krängningshämmare bak Koeningsegg
|
1 besök senaste veckan (2424 totalt) |

