Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2289 besök totalt |
Ang. fusk på Ringen vid officiell tidtagning och tester
Utan att gå in i detaljer vart jag fått uppgifterna ifrån tänkte jag ta upp diskussionen om "fusk" vid officiellt tidtagning t.ex. sport autos Supertest. Alla har säkert funderat och diskuterat på accelerationstider. Hur det ibland kan diffa så mycket mellan tidning och tidning när de kört samma biltyp (inte samma bil) vs. verkligheten i ens egen? Det mest kända exemplet jag kommer på i Sverige är en Skoda RS som bl.a. Bilsport körde. Den verkade onekligen oerhört pigg ![]() Att biltillverkarna vill slå sig för bröstet och prestera de bästa tiderna är ju en självklarhet, lika mycket som att en idrottare vill var bäst eller snabbast. Det säljer nämligen bilar! De rykten jag hörde nu hade ingenting med motortrim att göra, utan snarare med någonting som är minst lika viktigt nämligen däck. Ryktet gjorde gällande att vissa inför t.ex. ett supertest beställer speciella däck / gummiblandningar som ingen privatperson kan få tag på. Vad tror ni? Sant eller falskt? Ingen rök utan eld? Någon med mer information eller synpunkter? Behövs dopingkontrollanter inom Bilsporten? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag har pratat med den person som var ansvarig för Opels pressbilar i slutet av 80 och början av 90-talet om detta (Min kadett var pressbil och medverkade i både Bilsport och Teknikens värld).
Han bekräftade att de testat 10 st olika Kadetter och valde den som gick bäst och fortast som pressbil. Bilsport lyckades klämma upp den i 100 km/h på 7,85 sek, jämfört med fabrikstiderna 8,0 eller 8,2 (har sett olika uppgifter) Det förfarandet kan väl knappast räknas som fusk. Det är heller inte, tycker jag, fusk att justera hjulvinklar så "bra" som möjligt så länge det är inom de angivna toleranserna för fabriksinställningar. På en Kadett är toleranserna ganska generösa... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Re: Ang. fusk på Ringen vid officiell tidtagning och tester
Säkert som amen i kyrkan förekommer detta, enligt min mening. Det förnekas naturligtvis överallt, men efter att ha sett en del jobb inför lansering av bilmodell i väster kan jag sluta mig till att man gör det man kan för att framstå i bra dager, utan att ta till rent spårbart fusk. Inte lätt att analysera ex.vis däck på plats vid ett test, alltså är det en bra modifiering som inte syns, men som ger mycket i ett test. Heder åt de tidningar som t.ex. hyr en referensbil när de fått konstiga resultat åt något håll. Detta är min åsikt i ämnet, och det var ju åsikter du bad om... Problem kan ju vara att hyra riktigt exklusiva sportbilar då... ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||
SANT!
appråpå tester i Sport Auto så lönar det sej att läsa vem som skrev. Om Wassertheuer har kört så kan man slänga tiderna. Hon körde Mantheys 996TT på Hockenheim lika fort som jag en gat GT3 (med slicks). Dessutom körde en vän i samma team med S2000 och hon var 1 minut!! snabbare per varv än Wassertheuer (på Ringen - ju). _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
Fusk med däck
Detta har väl förekommit sedan länge... har man bara "tumme" med någon högt uppsatt hos en däckstillverkare så finns det R-däcksblandning att få tag på till helt "vanliga" däck... Däcken kan alltså se identiskt lika ut, men gummiblandningen skiljer sig markant... Poppis att köra med den typen av däck i Svensk racing förut, i de klasser där man körde på gatdäck och man hade en däckstillverkare som klass-sponsor... //C _________________ Calle Söderblom |
||||
Få tag på såna däck är inte lätt. Man måste ha en mycket god kompis som måste sitta MYCKET högt i firman. Eller vara ansvarig för bygge av testdäck. De börjar inte tillverka specialare bara för nöjets skull. De några däcken blir jävligt dyra.
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
Well of course, nu snackar vi "Big Shot" på ÅF alt. HK hos tillverkaren...
![]() //C
_________________ Calle Söderblom |
||||
En bekant var hos Jagga för att titta på en XK8 (??). Säljaren var en bekant som lite försynt föreslog att ett annat exemplar nog var ett bättre köp. Det var en pressbil och hade 30-40 hk mer och var i största allmänhet tillfixad.
Specialgummiblandningar etc till däcktester är väl en regel... Det var ju någon skandal för nåt år sedan. För att inte tala om tester av förseriebilar som nyhetskåta journalister får prova. När seriebilarna kommer ut på marknaden har man gjort "Anpassningar av bränslesystemet för att passa fler marknader" och vips försvann 100 hästar från testbilarna men då är ju artikeln redan publicerad. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Vissa bilar verkar ibland lite onaturligt snabba tex Skoda octavia RS i Bilsports superstage. När det kommer till tyska "ring tester" verkar vissa tyska tidningar nöta som fn för att senaste porschen eller bmw'n skall sätta en riktigt fin tid medan de i mina ögon inte verkar pressa tex italienska bilar lika hårt. Det är bara en subjektiv bild jag fått.
_________________ Avregistrerad användare |
||||
Men det kan ju faktiskt skilja väldigt mycket mellan likadana bilar, jag hade 3 golf gti på 80-talet med likadana motorer. De två första hade ungefär samma toppfart, emedans att den tredje gick som ett skott och hade 18 km/h högre toppfart än de tidigare. Samma däck och fälgar. Det var för övrigt rätt kul när jag var i tyskland på resa, vid ett tillfälle så var det en herre i en större och på papperet snabbare bil som blev frånkörd. När vi några mil senare hamnade på samma tankställe såg han lite småknäckt ut och gick minst två inspektionvarv runt min vita golf. Dessutom hade vi en skidbox på taket...
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||||
Jag har jobbat som testförare och journalist i många år och javisst - pressfordon är ofta snabbare är de som kommer ur butiken. Säkert blueprintat och smygtrimmat ibland. Men testfordon körs alltid hårt och får tät service och det brukar leda till "snabba exemplar". Det kan skilja en hel del även på samma fordon, beroende på hur de körts den senaste tiden. Detta gäller givetvis nya bilar med adaptiva motorstyrningssystem som kontinuerligt anpassar sig efter användning och bensinkvalitet. Men även äldre, datorbefriade foron brukar påverkas. Jag har upplevt detta på många motorcyklar och bilar som "piggnat till" efter att ha körts friskt under lite längre pass. Ett extremt exempel är min polares MC som toppade 200 km/h på väg ner till tyskland. På väg hem - efter någon vecka på Ringen - gick den i 230! Knappast normalt, men ändå... _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||
Detta håller jag fullständigt med om! Tydligaste exemplet för min egen del var den 968CS jag köpte för några år sen. Den var då jämnsnabb med min fars 944 S2 Cab men efter någon månad i mina händer hade inte 944an en chans! Jag märkte också stor skillnad på S2 Cabben efter någon månads inkörning, däremot gjorde det ingen skillnad på 944 Coupen vi köpte från Sweanders förra året...den var väl inkörd ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2289 besök totalt |