Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racestol / extra svankstödskudde?
3466 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag fick torrsimma i race-Golfen häromdagen (kollade om jag kunde komma in i den öht....) och upptäckte att jag satt riktigt uselt i stolen. Egentligen bara svankstöd som behövs och det ska väl gå o fixa lätt även om tiden är knapp.

Det är en Recarostol men det lär väl inte spela så stor roll. Jag tänkte sticka till Forsman Motor i morrn o köpa en extrakudde som är till Sparco.

Har någon något annat tips annars?

Här sen Nov 2002

Två varianter....

Antingen sy in den i overallen (låter löjligt men kan MC snubbarna gå med puckel så kan väl Magnus ha bula i overallen ) så att den ALLTID finns med och inte tar tid från förarbytet.

Eller den mer traditionella lösningen... kudde med kardborre på och trycka dit när du sätter dig men tar ju faktist lite dyrbar bytestid... Och du glöm inte ta bort den om nästa inte gillar ha den....

OT.... angående snabba upp bytena... ni har väl flera midjebälten monterade så ni slipper ändra längden på dom.... för ni kör väl inte med taskigt spända midjebälten ?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tanken slog mig att tejpa fast den på ryggen, hehe!

Jag såg nog bara en uppsättning bälten.... du behöver nog ingen höghastighetskamera för att filma våra förarbyten i helgen

Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

En liten fråga bara Magnus!

vad är det för recorostol ni kör med?
när du sitter i stolen, sitter då bältes genomsläppen ovanför dina axlar eller döljs dessa ifall du sitter upprätt?
Jag har en bekant som är relativt lång som har detta problemet att hitta en stol som bältes genomsläppet sitter tillräkligt högt upp i ryggen.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
xEmil skrev:
En liten fråga bara Magnus!

vad är det för recorostol ni kör med?

Vet inte... Jag satt säkert i stolen i hela 60 sekunder så det där med genomföringarna i ryggen tänkte jag inte på. Ska kolla imorrn!

Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Vet inte... Jag satt säkert i stolen i hela 60 sekunder så det där med genomföringarna i ryggen tänkte jag inte på. Ska kolla imorrn!

gör så.
jag har fått för mig att om man skulle råka ut för en olycka och bältes genomföringarna sitter under axlarna så lär ju inte ryggen må så bra när man smäller, eller spelar det ingen roll?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du har nog väldigt rätt att det inte är bra....

Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus: Jag har en extra kudde du kan få av mig... Det är iof en blå MOMo Corse men det kanske inte gör nåt? Jag kommer med all säkerhet upp till Gelleråsen nu i helgen, har blivit tvångsrekryterad till ett team. (Riktigt så var det ju inte men det låter ju fränt )

Min Sparco Evo2 är för kort i ryggen så hålen sitter för långt ner, provsatt en Magnum glasfiberstol där de satt rätt dock, skall leta fram modellen.

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

xEmil skrev:
Magnus Thomé skrev:

gör så.
jag har fått för mig att om man skulle råka ut för en olycka och bältes genomföringarna sitter under axlarna så lär ju inte ryggen må så bra när man smäller, eller spelar det ingen roll?

Det man kan råka ut för om hålen är placerade lägre än axlarna,
är ryggradskompression och det är inte nyttigt!!! thumbs down

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Re: Racestol / extra svankstödskudde?

Magnus Thomé skrev:
Jag fick torrsimma i race-Golfen häromdagen (kollade om jag kunde komma in i den öht....) och upptäckte att jag satt riktigt uselt i stolen. Egentligen bara svankstöd som behövs och det ska väl gå o fixa lätt även om tiden är knapp.

Det är en Recarostol men det lär väl inte spela så stor roll. Jag tänkte sticka till Forsman Motor i morrn o köpa en extrakudde som är till Sparco.

Har någon något annat tips annars?

Jag har sett på Porsche Pete's Boxster Board ( http://www.986board.com/board/main.htm - sök i deras arkiv på typ "lower back support") om en upplåsbar kudde till Recaro, som man monterar i själva ryggstödet. Verkar fungera liknande det som bla finns i Lotus Elises ryggstöd. Fördelen med detta är ju då att den kan sitta i ryggstödet hela tiden, och anpassas individuellt av respektive förare med en liten handpump. thumbs up

Här är ett exempel på vad jag menar (dock inte Recaros egna modell):

http://www.mobiletek.net/lumbar.html

Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Det man kan råka ut för om hålen är placerade lägre än axlarna,
är ryggradskompression och det är inte nyttigt!!! thumbs down

Gör inte detta att man får lägre tyngdpunkt? borde ju vara jättebra! :woot:

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

En bra stol om man är lång (och kort) är OMP ARS. Det är den enda stol jag provat och har bältena "rätt" i och jag är 193. Dessutom gillas den av mina halvfiguerer till teamkompisar som är 1,50-1,60 nånting. thumbs up

Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

Rikard Carlsson skrev:
En bra stol om man är lång (och kort) är OMP ARS. Det är den enda stol jag provat och har bältena "rätt" i och jag är 193. Dessutom gillas den av mina halvfiguerer till teamkompisar som är 1,50-1,60 nånting. thumbs up

hur är den stolen annars? smal eller bred?
polarn som jagar stol väger runt 100kg och har jäkligt lång överkropp o brett arsle =)

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ang. svankstödet........Ta med dej skumgummi, kniv och en rulle silvertejp.
Klip , skär och bygg tills du är nöjd. Sedan tejpar du hela hätligheten till en fast kudde.......funkar skitbra.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

ButterflyRacing skrev:
ang. svankstödet........Ta med dej skumgummi, kniv och en rulle silvertejp.
Klip , skär och bygg tills du är nöjd. Sedan tejpar du hela hätligheten till en fast kudde.......funkar skitbra.

Ja, funktionen lär ju vara helt ok - men om det sedan passar respektive förares rygg är väl en annan sak. Blir väl inte supersnyggt heller - om man inte finner silvertape estetiskt tilltalande förstås.

Här sen Dec 2002

Atariman skrev:

Ja, funktionen lär ju vara helt ok - men om det sedan passar respektive förares rygg är väl en annan sak. Blir väl inte supersnyggt heller - om man inte finner silvertape estetiskt tilltalande förstås.

Naturligtvis har förarna en personlig kudde som passar perfekt i stolen......som man tar ur efter sitt pass.

Vadå snyggt.........Magnus ska ju sitta på det........om det höjer eller sänker skönheten är väl en smaksak..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

xEmil skrev:

hur är den stolen annars? smal eller bred?
polarn som jagar stol väger runt 100kg och har jäkligt lång överkropp o brett arsle =)

Min ena stol är av fabrikat Magnum och är verkligen XL. Jag är 184 och 94 kg och den är för stor för mig igentligen. Kan kolla upp exakt benämning om intresse finns. Föregånde ägare var nog inte tyngre än mig men säkert 10 cm längre.

Laholm
Här sen Nov 2002

Rikard Carlsson skrev:
Dessutom gillas den av mina halvfiguerer till teamkompisar som är 1,50-1,60 nånting. thumbs up

*host*

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Allmänt banåkaforum
3466 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande