Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppgradering av den "gule"
1240 besök totalt
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Uppgradering av den "gule"

Hårig uppgradering har skett av den gula 968:an.

Åkte till Tyskland i påsk, köra bil i två dagar, skruva i en.
Efter att lyckats med den den omöjliga uppgiften att hitta en fabriksny, orginal 968 turbo S växellåda (Endast 14 bilar tillverkade för dom oinvigda).

Så kom vi äntligen hem med underverket, den stora frågan skulle den passa?

Det gjorde den, det är vid sådana här tillfällen man skänker teknikerna på Porsche en tanke. Inte ett problem bara att skruva dit, knappt man tror det är sant. Tilläggas bör att vi även monterade 968 turbo RS drivaxlar (4 bilar tillverkade).

Lite bilder

Tillsammans med övriga modifieringar lär detta vara en av mest autentiska 968 turbo S (RS)replikorna som finns.

http://groups.msn.com/porsche944Sverige/968turbosreplica.msnw?action=S . . . .

http://groups.msn.com/porsche944Sverige/968turbosreplica.msnw?action=S . . . .

http://groups.msn.com/porsche944Sverige/968turbosreplica.msnw?action=S . . . .

_________________
Leif A
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



MYCKET trevlig bil!!!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Varför gjordes det inte flera?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Sörpan skrev:
Varför gjordes det inte flera?


Det kan man ju bara spekulera i, men en av anledningarna var att den blev för dyr.

Sen kan man ju undra om det är gångbart att ha en modell, som är både snabbare och med överlägsen väghållning än skötebarnet 911.


_________________
Leif A
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Sörpan skrev:
Varför gjordes det inte flera?


Har jag fått allt om bakfoten när porsche tyckte att de blev för snabba och skulle vara en för farlig konkurent för 911.

Edit: Doh för långsamm

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Uppgradering av den "gule"

Leif A skrev:

Åkte till Tyskland i påsk, köra bil i två dagar, skruva i en.
Efter att lyckats med den den omöjliga uppgiften att hitta en fabriksny, orginal 968 turbo S växellåda (Endast 14 bilar tillverkade för dom oinvigda).


Det gjorde den, det är vid sådana här tillfällen man skänker teknikerna på Porsche en tanke. Inte ett problem bara att skruva dit, knappt man tror det är sant. Tilläggas bör att vi även monterade 968 turbo RS drivaxlar (4 bilar tillverkade).


Kul!

Vad är annorlunda med en sådan låda?

_________________
Pär Hylander
Citera
Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002
Inlägg: 79


Trådstartare
Re: Uppgradering av den "gule"

Pär Hylander skrev:


Kul!

Vad är annorlunda med en sådan låda?


Den har ett mycket starkare innanmäte + 75% diff.

HOOPoo, det vore ju som om Boxtern var den snabbaste Porschen nu.
Inte så lyckat, men den troligaste orsaken var nog priset samt timingen för en sådan modell. Nu ser vi ju att även Porsche måste agera "hora" till vad marknaden vill ha (tänker på Cayenne)

_________________
Leif A
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Uppgradering av den "gule"

Leif A skrev:
Pär Hylander skrev:


Kul!

Vad är annorlunda med en sådan låda?


Den har ett mycket starkare innanmäte + 75% diff.

HOOPoo, det vore ju som om Boxtern var den snabbaste Porschen nu.
Inte så lyckat, men den troligaste orsaken var nog priset samt timingen för en sådan modell. Nu ser vi ju att även Porsche måste agera "hora" till vad marknaden vill ha (tänker på Cayenne)


otroligt fräck bil Leif! thumbs up

Vet inte om det var här som någon hade en bra teori om Cayenne. Teorin löd typ: Den är för de som bara vill ha märket och som inte gillar hård fjädring. Läs rika amerikanska klimakteriekossor! Då kan resten av modellprogrammet göras mer hardcore utan gnäll från icke renläriga.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Uppgradering av den "gule"

[quote="Daniel Bengtsson"]
Leif A skrev:
[Vet inte om det var här som någon hade en bra teori om Cayenne. Teorin löd typ: Den är för de som bara vill ha märket och som inte gillar hård fjädring. Läs rika amerikanska klimakteriekossor! Då kan resten av modellprogrammet göras mer hardcore utan gnäll från icke renläriga.

Daniel


Vet inte hur initierad den info vi som en grupp skeptiska PCS:are fick av en porschesäljare verkligen var, det var för ett par år sedan när det hade blivigt offentligt att Cayenne skulle bygga. Säljaren fick frågan "varför?" Svaret var för att tjäna pengar på amerikanska marknaden så att det skulle kunna åstadkomma resurser att utveckla nya "riktiga Porsche" (jo säljare sa "riktiga Porsche" thumbs up)

om amerikanerna betalar så att vi får se bilar i stil med GT2, GT3, Carrera GT så är det helt ok för mig

ps, om jag skulle springa över en rejäl hög med riksdaler någonstans så skulle jag nog kunna tänka mig att ha en Cayenne som dragbil för räserbilarna thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



`den gule'är bra grym
Mycket vrid måste det vara för det var problem med fästet på mantorp dom minuter jag stod ute o kollade i det lite pitoreska vädret vi hade idag...ifs. var det ju halt för alla men halare för dom riktigt motorstarka.


A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Allmänt banåkaforum
Uppgradering av den "gule"
1240 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande