Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolfiber dörrsidor
1, 2, 3   >>
11402 besök totalt
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Jag funderar på att byta ut mina dörrsidor som i dag består av 1,5mm plåt till kolfiber istället ,, kanske inte enbart av vikt hysteri utan även för att det höjer utsende..

Kan man fåt tag på ark av kolfiber som jag kan såga ut efter plåtarna jag har idag..
Har hört på lösa trådar att det skall finnas..
Någon som har någe tips på hur jag skall gå till väga??

Mvh tobbe

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
distinkt
Askersund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 45



om jag hade gått i liknande planer, hade jag köpt på mig tät kolfibermatta, polyester, och glasfibermatta. Om man kör det yttersta skiktet i kolfiber blir det definitivt billigare än att köpa hela ark. Och om man vill, så kan man ju gjuta in en text eller något annat roligt också. om man vill ha lite högre bling-faktor går det ju alltid att klarlacka kolfibersidan när man är klar.

_________________
Tommi Eriksson
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



jag har för mej att polyester inte funkar så bra med kolfiber. blir den inte gul-aktig?

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



ossie k skrev:
jag har för mej att polyester inte funkar så bra med kolfiber. blir den inte gul-aktig?

jo det stämmer, man ska använda sig av epoxi istället

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



ossie k skrev:
jag har för mej att polyester inte funkar så bra med kolfiber. blir den inte gul-aktig?


fråga efter optiskt klar polyester så har du löst det problemet...
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
oki!! då är det så jag får gå till väga!!!!
Någon som har koll på var man köper kolfiber...

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Har du en biltråd? Känns väldigt mycket inte-racing just nu.

<-- Gnällkärring

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336



Sahlin skrev:
oki!! då är det så jag får gå till väga!!!!
Någon som har koll på var man köper kolfiber...



http://www.al-composite.com

Han har allt du behöver. desutom är han inriktad mot privatpersoner så det är inga problem att handla ifrån
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Bäst resultat lär man få om man lägger förinpregnerade kolfibermattor mot en form med något mellanläggsmaterial mellan två lager kolfiber. För platta skivor kan man ju använda ex. glasskivor som form. Enklaste typen av mellanläggsmaterial är ju någon form av cellplast. Jämfört med en enkel kolfiberskiva ökar detta styvheten betydligt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2918



Johan Edlund skrev:
Bäst resultat lär man få om man lägger förinpregnerade kolfibermattor mot en form med något mellanläggsmaterial mellan två lager kolfiber. För platta skivor kan man ju använda ex. glasskivor som form. Enklaste typen av mellanläggsmaterial är ju någon form av cellplast. Jämfört med en enkel kolfiberskiva ökar detta styvheten betydligt.


Bra ide om man har obegränsat med pengar då förinpregnerade mattor är dyrt! Men visst blir resultatet bra. Prepreg bör även förvaras i frystemperatur tills det ska användas. Annars börjar det härda.

Bäst för en vanlig dödlig är att vaxa / lägga släppmedel på en glasskiva och sen vaccumsuga.
Distansmaterial är bra men cellplast fungerar inte om man kör med Polyester. Det fungerar dock med Epoxy som också är rätt dyrt. Bonocell eller Divinycell tål Polyester men kostar mer.

Annars är tunn aluminiumplåt inte tung alls och väldigt billigt jämfört med fiberarmerad plast som är ett rätt kasst material för en dörrsida om man inte har ett distansmaterial. Faktum är att allt är inte lämpligt att göra i kolfiberarmerad plast och för att det ska löna sig viktmässigt bör man ha en relativt hög fiberkoncentration samt för en dörrsida ett distansmaterial.

Färdigtillverkade skivor är dyra så det är bättre att göra skivor själv och sen skära ut efteråt.
Jag hade siktat på ett lager kolfiber ytterst, distansmaterial och sen ett lager glasfibermatta och vaccum sugit grejerna.

Frågan är om det går att få tag på tunna skivor med lämpligt distansmaterial till vettig kostnad? om inte har jag svårt att motivera att göra grejerna i kolfiberarmerad plast förutom för bling bling faktorn...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Det jag var ute efter var en enkel kolfiber "plåt" isället för den aluplåt jag har idag.. alltså iget distans material.

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Andreas Millbro skrev:


Bäst för en vanlig dödlig är att vaxa / lägga släppmedel på en glasskiva och sen vaccumsuga.
Distansmaterial är bra men cellplast fungerar inte om man kör med Polyester. Det fungerar dock med Epoxy som också är rätt dyrt. Bonocell eller Divinycell tål Polyester men kostar mer.


Cellplast kombinerat med polyester fungerar, men det kräver lite extra, har själv gjort en del saker med celplastkärna och polyesterskal, man målar celplastkärnan med färg som inte löser celplast men står emot polyestern.

I övrigt håller jag med att enda orsaken att ha kolfiber framför aluminium i dörrsidorna är rent estetisk.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



det var en sak jag undra över

måste man vakumsuga om man använder en glasskiva som mall? räcker det inte att rolla då?
sen så har väll kolfiberväven en "solid" yta så det inte synns ifall man skulle ha glasfiber under för att ge lite mer stabilitet

och ifall men måste vakumsuga vart hittar man sånna till bra pris och vad räknas som vakum? -1bar eller räcker -0,7-0,8bar ?
(hitta väldigt lite om det när jag kolla förut)

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Sahlin skrev:
Det jag var ute efter var en enkel kolfiber "plåt" isället för den aluplåt jag har idag.. alltså iget distans material.


Att köpa färdigtillverkade "plåt" av kolfiber är ganska dyrt. Saknar de distansmaterial måste man också använda onödigt tjock kolfiberplåt för att de inte ska bli "fladdriga", något som inte bara blir onödigt tungt utan sannolikt också kostar mer än ett par kolfiberlager på något billigt distansmaterial.

Funktionsmässigt så är inte enkel kolfiber i "plåt" bättre än aluminium, båda erbjuder ungefär lika hög styvhet. Vill man ha något lätt kan man likaväl köpa säg 0,1 mm aluminiumplåt och limma två plåtar på var sin sida om ett lager cellplast. Vill man ha kolfibrets utseende så kan man mixa kolfiber med ex. glasfiber eller aluminium och något distansmaterial som ex. cellplast.

Sedan finns det ju förstås speciell kolfiber med hög e-modul eller hög styrka, dessa är dock dyra.

Prepreg mattor är också dyrare (oavsett vilken kolfiber de består av), men även epoxi är ganska dyrt. Prepreg har ju fördelen att man kan skära ut de bitar man behöver för att sedan lägga ihop dessa i någon form utan att man behöver kladda med epoxi vilket är lätt att överdosera. Dessa måste dock hållas frysta för att de inte ska härda. Estetiskt sett så brukar dessa hålla fiberriktningarna bra.
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



aluminium lämpligt till dörrsidorna? /Easec

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



easec skrev:
aluminium lämpligt till dörrsidorna? /Easec
thumbs up

Japp, tunn aluminiumplåt, om möjligt med en pressnig så den blir styvare.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



var får man tag på det? /Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



metallvaruhuset kanske säljer aluplåt? Tibnor eller bröderna edstrands annars, men där måste man vara företagare för att få handla.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I mina dörrsidor mm till racerspeedstern har vi använt 1 lager 150gr kolfiber och sedan lagt 1 lager 450gr glasfiber.
Kört med polyester (icke optisk klar) .
Min personliga åsikt är att alltför många ska krångla till det i onödan och man ska ha superdupermegamatta som ska sugas med tokvacuum med nasa-plast i

Mina dörrsidor är hur bra som helst och inte ser dom gula ut heller.
Dom är styvare(och mindre buckel/rep-känsliga också) än aluplåt i samma tjocklek och är förbannat trevliga att se på thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



Krångla och krångla, jag (med min ringa erfarenhet) tycker faktiskt att epoxi är mycket mer lättjobbad än polyester.

_________________
Fredrik Andrén
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



Rullen skrev:
det var en sak jag undra över

måste man vakumsuga om man använder en glasskiva som mall? räcker det inte att rolla då?
sen så har väll kolfiberväven en "solid" yta så det inte synns ifall man skulle ha glasfiber under för att ge lite mer stabilitet

och ifall men måste vakumsuga vart hittar man sånna till bra pris och vad räknas som vakum? -1bar eller räcker -0,7-0,8bar ?
(hitta väldigt lite om det när jag kolla förut)
Man måste inte vaccumsuga men det är aldrig fel. Ifall du vill vaccumsuga för en billig peng så finns det handdrivna vaccumpumpar som används flitigt av modellbyggare, jag vet inte var man får tag i dom så här på rak arm men det borde inte vara så svårt. angående glasfiber under kolfiber så går det alldeles utmärkt. I de få experiment jag har gjort har jag för säkerhets skull använt svart glasfiber i lagret under kolfibern. Om du av någon outgrundlig anledning absolut inte vill använda svart glasfiber så finns det kolfiber som är "slippage resistant" så att den inte särar på sig. Jag har inte provat sån än, men har planer på det då jag ska prova mer avancerade former som inte blivit så bra för mig just på grund av att kolfibern lätt deformeras.

_________________
Fredrik Andrén
Citera
Skruva banåkabil
Kolfiber dörrsidor
1, 2, 3   >>
11402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande