Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham Seven Superlight 2001 | 2 besök senaste veckan (2903 totalt) |
Caterham Superlight 2001
Text på engelska från spec. Engine Rover 1.8 K series 126 BHP Emerald M3DK Engine Management System Big alloy race radiator Apollo anti cavitation tank Drivetrain Caterham 6 speed gearbox LSD Wheels SLR 6.5" 13" front, 8.5" rear 13" Superlite 6 " x 4 Seats Kevlar R500 seats 6 point harness Brakes AP racing uprated master brake cylinder AP Racing 4 pot calipers Vented front rotors Instruments Standard Superlight instrumentation Datalogging, Farringdon Instruments, 4 channels Steering & Suspension Momo 260 mm quick release steering wheel 8 % uprated steering rack Wide track supersport suspension Adjustable Spring seats Watts linkage Rear Superlight R Anti roll bar Body Carbon fibre front & rear wings Carbon fibre rear wing protectors Carbon fibre nose cone Carbon fibre exhaust heat shield Tonneau & half sidescreens other stuff Battery master switch FIA bar with petty strut Colour Comma Blue Foto: Daniel Östlund EDIT: Korr _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
||||
Lysande . Ser framemot en riktig presentation av bilen Inte för att infon var dålig men gärna lite mera ingående bilder också
|
||||
Stilig bil!! Av någon anledning är Caterhams Se7en den snyggaste av alla replikor (även om Caterham egentligen är "äkta").
Ska bli intressant om du får någon effekt av dina "vingar", eller om det bara är placebo... _________________ /David Söderblom |
||||
Replikor? Min bæste herre, tvætta genast munnen med tvål! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
ha, ha, akta dig David. Björn är inte att leka med när det gäller Lotus/Caterham vs replikor och historiken. Fast personligen så tycker jag att det i stort sett bara finns en riktigt snygg Seven i Sverige och det är Björns gamla Lotus. Alla senare är en modern utveckling av grundkonceptet oavsett om det står Lotus eller Caterham i fronten eller nån efterapning så är det bara de allra första som är en genuin helhet formmässigt. På moderna Sevens (äkta och oäkta) så andas vissa detaljer 50-tal andra detaljer tillhör ett helt annat millennium vilket blir lite förvirrande formmässigt. Med det vill jag inte säga att det är en dålig bil eller ens en ful bil utan en nödvändig och begriplig utveckling, annars hade den inte överlevt. Precis som Morgan. Men nu gäller det ju banbilsåka och inte skönhetstävlingar så vilken som är snyggast är inte intressant, utan ändamålsenligheten på banan.... Så hädanefter vill vi inte se bilder på Peters bil med den snygga boulevardnoskonen utan med den racepreppade placeboförsedda. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
Jag anvænder inte smileys men som ett fortydligande var det givetvis inte på allvar.
En kul grej att påpeka for Lotuspuritaner ær att alla Lotusar tom mk8-10 någonstans (exl 7 som kom senare men det ær en annan lång historia) marknadsfordes som "Lotus replicas" dvs de forsta Lotusarna såldes faktiskt som replikor (dock av Lotus egna tævlingsvagnar, inte av andras produkter). Nåvæl, tillbaka till tråden om Peters vagn... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Usch !!!
Precis en sådan bil jag drömmer om , kör den hårt och mycket samt sköt om den väl det är väll det dom är till för? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham Seven Superlight 2001 | 2 besök senaste veckan (2903 totalt) |