Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1454 besök totalt |
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
En polare som kör Roadsport har testat. "Nu är det f*n inte kul med ngn racebil..." ![]() Mer lättkört än man tror, otroligt acc (helt sjukt som han sa)...sen bromsade han... ![]() ![]() |
||
Jo!
Jag har genomgått manlighetsritualen ![]() Vad ska man säga? Det var så många intryck, det var mycket man inte hann fatta, men några reflektioner som fastnat i huvudet: - Bilen var inte det minsta "konstig" eller svår att köra, tvärtom. Man skulle ju kunna tro att en F1 bil är jättesvår att köra, bara övermäniskor som kan klara av det, men så är det alltså inte. Säkert knivigt att köra på gränsen i kurvor, men det fick vi inte, Johan låg före och höll farten på lämplig nivå. Inte hade man vågat heller. - Accet var något överjävligt! 3:an, 4:an, 5:an, samma drag hela vägen. Först på 6:an började det bli lite segt, och sen var det dags att bromsa. Både under gas och broms var den helt stabil, jag provade att gasa på tvåan också (det fick man inte) då blev det en gnutta hjulspinn, men sen bet det direkt igen. - Av någon anledning känner man inte när man låser upp framhjulen, utan det blir mer "Hmm, det ryker, varför det?" och sen ser man att hjulen står still "oj då!". En variant på det var när man bromsade inför tvära vänstern innan depårakan och ena framhjulet låste till med en rökpuff, släppte, låste till igen o.s.v. Precis som på TV! Det var då jag fattade att jag satt i en formel 1 bil. - Jag som är lång och ståtlig (188) fick plats. Okej, stolen, eller vad man nu ska kalla skumplastbiten gick inte att ha, jag satt direkt på golvet. - Finishen på bilen var fantastisk, antingen kolfiber i mycket intrikata vävningar eller fräst aluminium. Imponerande, bilen var ju 7-8 år gammal. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Kikade lite på infon om F1-bilarna. Det står bla 500 hk och 9000 rpm. Idag varvar BMW och Ferrari drygt 18000 och ger väl lite mer än 800 hk om jag fattat saken rätt.
Runt -95, -96 var motorerna inte lika högvarviga som idag men nog lär de ha varvat en 14-15000 i alla fall under tävling. På Rajamäkis bilar är nog varvstoppet nerställt en del för att spara motorerna men funkar det verkligen att "bara" ställa ner maxvarvet så radikalt? Blir det inte helkonstigt med tanke på kamtider och momentkurvor i dessa supertrimmade sugmotorer? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Skulle tro att kammar och styrsystem är bytta. Dessutom att lagerspel och toleranser inte är lika extrema som en tävlingsmotor. En dylik motor i tävlingsskick blir nog för dyr i drift. En tävlingsmotor måste ju förvärmas för att startas så all toleranser i lager mm blir riktiga, m.m, m.m OBS! jag spekulerar, vet inte igentligen. /Anders C _________________ /Anders C |
||
När jag körde våren 2001 var det Judd F 3000 motor som användes. Säkerligen p.g.a. hållbarhets och ekonomiska skäl. Det var dock inget direktvfel på draget, motorn behövde ju bara släpa på drygt 1 kilo per hästkraft inklusive förare.
JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Lite mer...
Motorn förvärmdes inte utan drogs igång och varmkördes, trots ljuddämpare dönade det ordentligt under depå taket! Sen körde Rajjamäki ett par varv för att värma däcken, och så var det dags för första man till rakning... Man blev igångknuffad med avstängd motor, upp med kopplingen och iväg. Tydligen hade det körts normal start med gående motor tidigare men någon hade varit ivrig på gasen och spunnit rakt in i jordhögen som finns till höger om start o mål på Anderstorp! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Det finns ett fransk företag som anordnar F1-tester också, på Magny Cours bl.a.:
http://www.f1-international.com/e_in De har lite div. F1-modeller, men alla verkar ha samma motor, en 700 hk 3,5 l Cosworth-motor. Där har jag hört att man får gasa så fort man pallar med utan föråkare, men jag vet inte om det stämmer. De har även inmonterad antisladd och ABS för säkerhets skull, vilket kanske kan vara tråkigt. Men frågan är hur många som klarar av att köra en F1:a med kontrollerad sladd efter 2-3 varvs testning, så det kanske inte gör så mycket. En testdag:
om jag fattat rätt så kostar det ifrån 1125 Euro ("Initiation en Formule 3 (2 séries) 3 tours Formule 1") och uppåt, beroende på hur många F1-varv man vill åka. De tar även emot hela grupper, upp emot 15-18 pers, vilket jag antar kan vara billigare. Då verkar man även kunna köra på andra banor, bl.a. Spa och Nurburgring. Vore ju kul att köra Spa med en F1:a och se om man pallar med att hålla 300 genom Eau Rouge. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Puh!!! Då får man många såna här ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Jo, jag skulle vilja se den amatör som ens vågar hålla i närheten av fullt genom Eau Rouge...
![]() Det gäller att inte ha för utvecklat ego då man tydligen köra flera samtidigt:
om jag inte minns fel så var det väl Stefan Bellof som försökte köra om någon i Eau Rouge - inte att rekommendera... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nuförtiden håller alla fullt i Eau Rouge (har själv gjort det) ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1454 besök totalt |