Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Is motorn
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6995 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bmw Is motorn

Vad finns det för svagheter på 318 IS motorn...?
Funderar på att köpa en sån...

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Svagheterna på M42-motorn (M42B18 egentligen) är ganska få i förhållande till samtida motorkonstruktioner verkar det som.
Det värsta är nog toppen. Den kan spricka, toppackning kan gå m.m. Dock gäller detta bara för tidiga M42:or (tidigare än -93 har jag hört). Detta skall dock vara åtgärdat på garanti på 95% av de svensksålda och jag har mig veterligt inte sett eller hört om någon som haft problem med detta senare. 99% av de M42:or som finns i bruk idag lär det vara ordnat på då detta ofta uppträdde efter <5000 mil redan.
Motorn är utrustad med kamkedja och hydrauliska ventillyftare så kamremsbyte och ventiljustering är inget att tänka på. Kedjesträckare har jag hört några som fått byta, men det är tydligen inget svårare ingrepp.
Kedjebyte har jag hört att man bör göra efter >30000 mil, så det är nog inga större problem för de flesta.
Tempmätaren verkar krångla ibland på M42:orna också. Skall dock även den vara lätt att byta.

Detta är det som jag har hört. Säger inte att det är sant, men det är min uppfattning i frågan.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En nackdel, om man behöver mer än de 136-142 originalhästarna, är att det finns ganska få trimdelar till den.

Eller man ska kanske säga: De som finns är så special och extrema att de kostar därefter... Tänker på Super Touringmotorerna.

Motorn kanske är liiite hög, iaf med original insug. Men den är relativt lätt vill jag minnas.

En varvillig och underhållande maskin som verkligen skulle komma till rätta i "ngn lätt och svängvillig vagn"...

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vågar man nämna VW:s 1.8 16V som alternativ? Skall den sitta i en Seven? Det finns det ju trimdelar och reservdelar så det räcker och det är också en motor som bara går och går. Den trevliga karaktären får man på köpet.

Nä, jag är inte VeWeoman.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:
Vågar man nämna VW:s 1.8 16V som alternativ? Skall den sitta i en Seven? Det finns det ju trimdelar och reservdelar så det räcker och det är också en motor som bara går och går. Den trevliga karaktären får man på köpet.

Nä, jag är inte VeWeoman.

Ska ärligt säga att dendär tanken slog mig oxå... *men berätta inte för ngn*

Tror nog att en is-motor kan vara mkt trevlig i en 7:a. Vill man ha ngt ovanligt är det ju ett toppenallternativ!
Men är det 200hk+ man vill ha kanske man skulle titta på ngt annat...en S14 kanske. NÄÄÄÄ, det är ingen Nissan-modell!!!

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

När vi ändå diskuterar andra motorer så kan man ju nämna Opels 16v motor som satt i kadett gsi, ca20xe Mkt trevlig motor som dessutom är relativt lätt att plocka ut en del effekt ur.

Lidköping
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Ska ärligt säga att dendär tanken slog mig oxå... *men berätta inte för ngn*

-Jag lovar!

Nackdelen är att den också är ganska hög eftersom insugningsrören går i en böj upp över motorn. Allt för att få lite långd på rören och därmed bättre mellanregister. Det finns dock många i utlandet som monterar Webrar. Tänk bara vilket underbart ljud!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jasså motor till seven..
Det är något man har klurat på om man har haft svårt att somna. S14 med tillhörande låda jatack! M42 med låda och snörvliga Weber/Mikuni förgasare.
om vi pratar VW så drämmer vi till med VR6 direkt. Kompakt konstruktion, stor volym och ett härligt ljud. Men hur löser man det med växellådan??

Ja det är kul att drömma..

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Längsmontering och oljesump är ju ett annat mysigt problem, för att inte nämna vikt (!!).

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Eddie Varvstopp skrev:
M42 med låda och snörvliga Weber/Mikuni förgasare.
Ja det är kul att drömma..

Gissa om ngn tänkt tanken förr...men varför måste den lösningen sitta i en Seven speciellt... hehehe

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

SR20DET (från nissan s14 ) eller det är inte intressant med turbo? då har jag bara wankel kvar i rockärmen, jag vill se en seven med wankel!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Fyhr skrev:
SR20DET (från nissan s14 ) eller det är inte intressant med turbo? då har jag bara wankel kvar i rockärmen, jag vill se en seven med wankel!

Kompisen bygger just en sådan skapelse...

Vikt: osannolikt låg!
Effekt: Cirkalisa 230 varvvilliga kusar.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Det finns en del som mappat/chippat sina M42 maskiner till runt 160 hk, så lite potential finns..

Annars när man jagar effekt så brukar turbomaskiner funka bättre ur trimsynpunkt, eller kan man ju som bekant överladda en befintlig sugmotor.

Kompressor är ett trevligt alternativ också.

Mantorp
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Det finns en del som mappat/chippat sina M42 maskiner till runt 160 hk, så lite potential finns..

När Köhler byggde is-motorer till Fyndbörsen Cup (Grp.N) fick han ut 165hk ur dom. Vet att min gammla varit bromsad till 148 hk av nuvarande ägare med ett JWR-chip med lite aggresivare mappning än normalt, stort filter med mycket kalluft samt ett fritt flödande avgassytem efter katen. Hagalund Racing har en is-motor i sin M3.a och jag tror dom hade 158hk på Cristos rullar med likvärdiga saker som i min gammla + blueprintning.

Så visst går de att trimma. Eller ska vi säga finjustera, för det är vad man gjort på dessa maskiner.

Personligen skulle jag nog lägga pengarna på ett par Weber eller ett sprut där även tändningen kan justeras. Milda trimkammar finns, men man borde kunna slipa till ngt lite vassare av råämnen (om man får tag i sådana) Kanske kan man använda ngt från Super Touringmotorerna?
När man ändå bygger insug till Weber/sprutet så får man ju se till att övergångarna in i toppen ser väl ut...och gjutskägget en bit längre in kan ju oxå försvinna... Beräknar man sedan tratt och collektorslängder efter var man ställt de justerbara kammarna (original) och varvtal så skulle det väl vara tusan om man hamnade på fel sida 170hk. Ballansering är väl en självklarhet i detta läget och då kan man lika väl byta svänghjulet till ett från en M40 (318iS 113hk) som är ca 2,5 kg lättare. Hmmm, nu har jag ju avslöjjat alla mina trimtrix jag drömmer om...

Har en kännsla av att Bror Jaktlund är en av dom som skulle kunna få bra snurr på en is-maskin utan att vända ut och in på allt. Han har byggt ett antal med gott resultat.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

AL:

Den infon var välkommen.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
AL:

Den infon var välkommen.

Nu ska du inte tro på allt som sägs...
Detdär med att fila i moroten kan vara farligt serru...väldigt farligt...så det är nog bäst du låter bli...

Men ok, det vore skitkul med en is-maskin med än mer rapp och pulver i.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

AL skrev:
Claes Haglund skrev:
AL:

Den infon var välkommen.

Nu ska du inte tro på allt som sägs...
Detdär med att fila i moroten kan vara farligt serru...väldigt farligt...så det är nog bäst du låter bli...

Jo det förstod jag.
Det hade varit kul ja. Funderar på om man kan få tag på en begagnad S42 någonstans som är rasad eller så som man kan låna prylar från men de kanske skall ha herrejössessummor även för en rasad sådan...

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

AL: Så svänghjulet från en M40 passar bolt on? trevligt Annars så är det ju bara att knalla upp till verkstan och viska snälla saker till svarven så kanske han är snäll tillbaka....

Mantorp
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
AL: Så svänghjulet från en M40 passar bolt on? trevligt Annars så är det ju bara att knalla upp till verkstan och viska snälla saker till svarven så kanske han är snäll tillbaka....

Väljer du "Ryssen" eller den gröna då?
Sist ngn svarvade lät det ju fint...INTE! Gniiiiiiiiiii Gniiiiiiiiiii
BOOOOM! *skrammel*

Nä, nu var jag elak...

M40 ska vara Bolt on...så jag tror vi tar det istället va? Så kan vi ev. modda ett sådant istället.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Ähh vadå, inte mitt fel att svarven är felkonstruerad

Edit: Såg precis att jag dessutom har blivit forumberoende...inte kul

Kristianstad
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Bättre än en S14?

sorry AL, kunde inte låta bli..

BMW Is motorn
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande