Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |
Att tänka på när man bygger avgassystem.. Vad gör X-pipen?
Hej! Nu börjar jag få ordning på min bil efter bromsuppdateringen och lite annat. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Då börjar jag och fundera på det där med avgassystemet... Jag har beställt ett extractorgrenrör inkl x-pipe. Det slutar med 2st 2tums rör. Sen tänkte jag dra ihop de rören till ett 2,5tum och där efter en 2,5tums sportkat eller racekat. Efter det bara en slutburk längst bak. Allt byggs i rostfritt. Tigsvetsas ihop. Frågan är nu: * Vad gör X-pipen? Skapar mer sug efter extractorn eller vad? * Är det dumt att montera ett byxrör efter X-pipen? Sabbar X-pipens funktion då? * Skulle en metallsportkat duga lika bra som racekat till min ca 200hk 2,5L sexa? (Varvar 6900rpm) Mvh _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
X-pipen ökar fyllnadsgraden något på låga varvtal på samma sätt som den sänker på ett litet högre varvtal.
Vi pratar låg och mellanregister. Används för att få mer bottenvrid kan man säga, utan nån större försämring på mellanregistret. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Glöm inte att det ändrar ljudet en hel del! Framförallt går en 8:a betydligt tystare och kräver därför mindre ljuddämpning, varvid man kan vinna effekt genom ett öppnare slutsystem. Generellt effektmässigt så spelar det roll VAR X.et sitter. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Är det inte också ett sätt att få jänkejärn typ V8:or att gå jämnare?
Avgasbankarna jämnar ut varandra? Stället att lägga X:et på bestäms genom att spraya med icke värmetålig färg och se var avgasknallarna först bränner bort färgen? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Aha! Det låter ju bra! Men förstör jag inget genom att sätta ett byxrör efter X-pipen? Borde man välja att montera det så långt ifrån som möjligt?
X'et har en given placering just några decimeter efter extractorn. Antar att den är rätt placerad för motortypen. om det tystar motorljudet en aning borde det väl räcka med en dämpare efter katten, eller vad tror ni? Så här ser det ut som jag beställde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
På en sexa ser det annorlunda ut, där kommer alla rör ut på samma sida och man kan lätt välja de pipor med jämn tändföljd till vardera collectorn. Så om rören är rätt gjorda så blir detta system inte direkt tystare med X röret. De collektorer som är på bilden tillhör inte de etremare, men systemet kan vara bra i alla fall. Hur bra kan jag dock inte säga genom att titta på bilderna. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
men jag är jävligt skeptiskt till hela fenomenet X-pipe.
Det är faan inte lätt att få till det, bmw M3 e36 har ju ett x-pipe rätt långt bak i systemet. Det ökar fyllnadsgraden lite grann på cirka 2000 rpm, men sänker också lite på 3500 rpm. Flyttar man x-pipen bara ett par centimeter eller ändrar arean på X-röret så ändras allting typ evigt mycket. Den finns en snubbe på KTH som har simulerat hela sin bmw E36 M3a och har verkligen studerat fenomenet och kommit fram till att det är verkligen inte lätt. Pillar man på det så förstör man i regel bara än att förbättra. Så min spontana rektion till ditt eftermarknassystem med X-pipe är att det bara finns där för att M3an har det, inte för att de har någon koll på funktionen. En rak 6:a har ju redan jämn tändföljd i varje kollektor så det är svårt att förbättra på något sätt. På en sunkig gammal jänke-åtta kan X-pipen göra nytta eftersom de motorerna har så oändligt dåliga grenrör i original. SÅ då kan X-pipen faktiskt lyckas med att jämna ut och på så sätt minska de negativa effekterna av den ojämna tändfoljden. Men hade man haft ett riktigt avgassystem från start så hade den nog snarare förstört. Min rekommendation i din applikation är att göra en kopia på X-pipe delen i vanligt stålrör men där du inte har med X-pipe funktioen. Så kan du byta emellan de båda och kolla skillnaden. Jag vågar satsa på att motorn går bättre utan X-pipe. Det är mitt förslag. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Humm,,
Nu har jag studerat bilden på grenröret ännu mer. Och jag missade en uippebar anledning. Jag tror att X-pipen bara sitter där för att lambda-sonden ska mäta från alla 6 cyl. Hela grejjen verkar meningslös, det räcker väll bra att mäta lambda från 3 cyl. Och slippa hela X-pipen som både är komplicerat och med stor sannolikhet effektsänkande. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Det är som jag påpekade, att 6:an har redan jämna pulser vilket 8:n inte har per sida. Det gör att 6:n reda har fördlaktiga pulser i systemet, och därför inta har detta att vinna med en X-pipe. Men även 8:ans system måste självklart stämmas av för max effekt, men i de flesta fall så rör det ljudet. Streetracarna kan åka betydlig öppnare system med X-pipe utan att folk ringer länsman. Jag vet hur folk reagerar på min bil, dom tittar i himlen efter en B-52:a. Men jag får inte ens dit en X-pipe även om jag vill, eller så blir den helt fel. Hur som helst, med risk att kritidera och ha fel, det systemet ser faktiskt inte helt rätt ut. Jag skulle ha designat det som ett tre-kollectors system, med ett saftigt slutrör. och modernare collectorer. Men, man får ju tänka på kostnaderna, eller krånglet att tillverka och räkna ut egna system. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Varför tre collectors? och i så fall vilka cylindrar ska man dra ihop? Tändföljden är 1-5-3-6-4-2 på en sån här sexa.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Ska man göra 6-3-1 system så vill man väll ha pulsföljd med 360 graders förskutning, för att minimera risken att puklserna stör varandra.
det innebär att para 1-6, 5-4 och 2-3 . _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Lite OT kanske, men är tändföljden verkligen 1-5-3-6-4-2? Vet att vi har på våra sexor 1-5-3-6-2-4, detta för att tändningarna skall komma bankvis varannan gång, motorn går jämnare. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag är lite ovetenskaplig här, men min åsikt är att antingen man väljer 3 rör i varja collector eller 2+2+2 till ett, så gäller jämna avstånd mellan pulserna i alla collektorer. Det går ju inte på en 8:a per sida, därför åker man planvev. Tanken är att jämna pulser går lättare att stämma av mellan cylindrarna. Jag vet inte om man ska säga att pulserna stör varandra om de kommer ojämnt. De cylindrar som ligger i samma collector delar på returpulserna och är de på ojämna avstånd så kommer cylindrarna att pruducera fyllnadsgrad på olika varvtal, varvid toppeffekten drabbas eftersom de aldrig blir starka på samma varvtal. Men någonstans hamnar ju alltid returpulsen, och där funkar det. Vi pusslar alltså ihop collectorerna så vi får ihopstämmbara returpulser, och vi får använda jämna längder till varje collector så att returen kommer en längd senare, men på samma varvtal. Nu blir jag ännu dimmigare, ehh. Men allt är ju inte enbart pulser, vi har ju strömning också. Och här har vi lite konflikt med pulserna. Tvärt avslutade rör ger skarpa och effektiva returpulser. Därför såg collektorerna ut som de gjorde på 60 talets rejsbilar. Nu har vi "merge" designen som är en snyggare variant av mittenkona som kom på 70 talet. Den är strömningsmässigt överlägsen "baffeltypen" men saknar skärpan i returpulsen. Vi kan då använda en kort megafonliknande avslutning på mergecollectorn för att fixa situationen. Vilda gissningar... Stacks blir ju väldigt effektiva returpulsmässigt sett, och lika för alla cylindrar, men kolappsar på sidorna om toppeffekte eftersom cylindrarna inta kan hjälpa varandra. Men vi kan ju lungt säga att de är helt fria från att störa varandra. Jag har ju åkt en del med 8 till ett system, tyvärr aldrig bromsat dem, men det förefaller funka suveränt med jämn moment kurva. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vet inget om BMW men rent logiskt borde tändföljden vara 1-5-3-6-2-4. Vevaxeln borde vara spegelsymmetrisk runt centrum, dvs vevtapparna för cylinder 3 & 4 borde ligga på samma gradtal, likaså 2 & 5 och 1 & 6. Då ska cylinder 6 tända ett varv efter cylinder 1, dvs på fjärde plats, cylinder 2 ett varv efter cylinder 5 och cylinder 4 ett varv efter cylinder 3. Detta ger 1-5-3-6-2-4. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Hmm.. Så du tycker man ska skippa den helt!? Man tycker ju att det borde vara någon mer anledning till att den sitter där mer än att lamdan ska få mäta från alla cylindrar... Ja jag får se hur jag gör. Jag tänker nog inte bygga dubbelt system hela vägen... för då måste jag ha två kattar = DYRT ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Här är en tråd om DEVEKs X-pipe på en 928. Det är jag som gjort dynomätningarna och X-pipen ökade effekten i hela reistret. Original sitter en konsutruktion liknanden ett H med kattar efter utjämningsröret.
http://forums.rennlist.com/rennforum _________________ Anders Hansson |
||||||
Jo, men en 928 har ju V8 med 90 graders vev. Då gör X-pipen skillnad.Men det är bara pga att pulserna kommer så ruttet redan från start. Så då kan X-pipen jämna ut och minska de negativa effekterna av den ojämna tändföljden i varje bank.
Nisse 977. Om du har möjlighet att göra ett rör istället för X-pipen så att du lätt kan byta mellan de två tycker jag att det är värt att prova. sen kör du nåt test, acc på fyrans växel i lång uppförsbacke eller nåt sånt. Märker man uppenbar skillnad i effekt så tar man ju såklart den som ger mest effekt. Märks ingen skillnad är det väll bara välja den applkationen som ger bäst ljud. hehe. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Det är även så att drar man ihop rören på 8:an så att vi får rätt pulsning så blir rören för långa för högre varvtal. Det kan då vara ide att köra rätt längd på primärrören i alla fall och sedan ta den andra delen av pulsstämningen via ett grövre rör till en ny collector eller en X-pipe. Ligger X-pipen nära första collekttorn så får vi en skum längdförsjutning som lägger den avstämningen lite på sidan om primärrören. Men vi har ändå en födubbling av antalet pulser i X:et som hindrar atmosfärtrycket samt en flödesskillnad. Min tanke med 3 collektorsystem var att köra fördubbling av rörlängderna för avstämning på ETT varvtal. Men jag tar väl till med tankar som jag inte orkar vidareutveckla, dumt av mig att bara prata på. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Ja det kan man ju lätt fixa! och gör det ingen skillnad så är ju ljudet självklart prioriterat ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Alltså, jag rekommenderar inte enkelt rör på en rak sexa om du ska ha ut mest effekt.
Jag har byggt många avgassystem till bmw och det har aldrig blivit några roliga motorkaraktärer med enkelt rör.. Jag vet att det är mycket extrajobb att bygga dubbla rör hela vägen.. men det är värt besväret ![]() |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (37435 totalt) |