Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bultar och montering av mitt 4punktsbälte...
1103 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare

köpte ett 4punkts sabelt bälte hos G.A som jag tänkte montera i bilen min...blev rätt mörkrädd när jag idag upptäckte att dom bultarna som sitter i ändarna på varje ända av bulten har tumgänga thumbs down

Min fråga är om jag helt enkelt kan byta dessa bultarna mot vanliga m12or (som är likvärdiga i storlek) och som jag lätt får fatt i...fick med 2 gängade plattor som man antagligen skall fästa dom 2 längre bältesbanden i, dom som går bakåt mot hatthyllan...

Sen har jag en fråga till ang. dom 2 mindre bältesbanden som går ut på sidan av stolen, som jag fattat det enligt manualen så skulle vissa stolar ha dessa fästen, men min cobra monaco stol har inte dessa fästen så jag undrar om jag kan dra dessa bak och ner under stolen och bulta dom i golvet där, med tjockare plattor på båda sidor om golvet för kraftfördelningens skull...alternativt dra dom rakt bakåt och fästa dom där hamnar i golvet på samma sätt som föregående...

vad säger panelen?

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Det är standard med tumgänga på bältes-bultar.. tror det är UNF 7/16. Är säkert samma gänga på original bältesbultar på din bil.
Har inte plattorna du köpte rätt gänga?

Det normala är att man fäster midjebanden i golvet (med "gängad bricka" på utsidan).

Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
hmm, standard säger du? där ser man, får väl försöka acceptera detta faktum

plattorna har rätt gänga, men jag fick bara med 2 st...förutom det gängade hålet i dom är där ett mindre hål i dom, en M6 skulle nog passa fint där i...men det kan väl inte vara tanken att man skall fästa hela plattan med en M6 i bilen för att sedan skruva bulten genom plattan? känns lämpligare att svetsa fast plattan!

får iaf jaga fatt i lämpliga muttrar så att jag kan få fast grejorna...kan profero tänkas ha UNF eller kör dom bara metriskt?

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Kampfffff skrev:
köpte ett 4punkts sabelt bälte hos G.A som jag tänkte montera i bilen min...blev rätt mörkrädd när jag idag upptäckte att dom bultarna som sitter i ändarna på varje ända av bulten har tumgänga thumbs down

Får man undra var mörkrädslan kommer ifrån? UNF fungerar rätt bra, tycker jag.

ACL i Blentarp (0416-135 33, tror jag) har säkerligen det du letar efter.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

UNF är standard, ja. Bultar, fästplattor och allting annat man behöver, finns att köpa hos din lokala räsertillbehörsåterförsäljare. Se t ex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18413

Själv köpte jag öglor och fästplattor med fastsvetsade UNF-muttrar på http://www.lindberg-import.com/

Lycka till!

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Enligt SBF får man ersätta axelbandsinfästningarna med M12 8.8...Men sedan
hänvisar de till skisserna och där är det bara 7/16 UNF.

(När jag körde rally på 80-90-talet fick man alltid "skit" i vagnboken när man inte använde fingängat.)

1103 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande