Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Årets uppdateringar på nordslingan?
1158 besök totalt
Anders Johansson
Trollhättan
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Någon som vet vad som har gjorts på banan till årets säsong? Har surfat runt på nätet och hittat följande "rapport" från söndagen:
http://www.touristenfahrerforum.de/forum/showthread.php?t=6062

Med reservation för min tyska så gör jag ett försök till översättning (notera att killen är motorcyklist):

Hej,

Strålande solsken, saltet är borta från landsvägarna och cirka 10°C, jag kunde inte hålla mig inne längre utan körde säsongens första kilometrar.

Eftersom jag var nyfiken på hur den nya, mobila, bommen såg ut åkte jag naturligtvis till Ringen.

Vid Döttinger Höhe, alldeles innan påfarten, delas banan upp i två filer. Den ena leder till den mobila bommen, denna är monterad på en liten krok. Den andra filen leder som förr till parkeringen och de gammal bommarna.

Under de 3 första timmarna var jag inte säker på om jag skulle köpa ett årskort i år eftersom det är fotbolls-VM (!, översättarens anmärkning) och att jag på grund av en flytt inte kommer att ha så mycket tid över att åka på Ringen.

Ringenatmosfären gjorde mig inte gott så jag köpte mig åter igen ett årskort. Det nya årskortet består av ett ID-kort, som ser ut som det gamla årskortet, det står endast ID-kort och inte Jahresausweis på det. Utöver detta får man ett armband med en transponder. Denna behöver man bara föra framför en sensor vid bommen för att bommen ska öppna sig.
ID-kortet behövs endast för att bevisa att man är behörig till transpondern. ID-kortet har också en magnetremsa, om man kan öppna bommen med detta vill jag låta vara osagt. Transpondern fungerar utan klagomål, till och med med tre lager kläder på sig fungerar den. Jag har testat den 3 gånger idag.

Till banan:

Armcoräcket vid Schwedenkreuz:
På ett foto såg det brutalt ut, i verkligheten får man uppfattningen att räcket står långt bort (någon som sett en bild av detta, översättarens anmärkning?). Ju längre man kommer i kurvan desto längre bort står räcket. Stensättningen vid vänstra kanten är borta.

På flera ställen har man lagt ny asfalt
Fuchsröhre, Wehrseifen, Galgenkopf.....

Övrigt:
Landsvägen var i huvudsak saltfri, Nordslingan däremot var vit av salt. Vid kanten låg snön och på banan salt hela vägen. Fick putsa på bågen i 1.5 h för att få bort allt salt.

Det var inte så roligt att köra, det rann smältvatten över banan överallt.

Så långt min översättning.

Några foton från VLN Einstellfahrt på lördagen:

Några bilder på bilar som kör i den nya filen, från söndagens turistkörning:

Frank Uhlig har även filmat från Einstellfahrten:
http://www.frankuhlig.de/
Det finns mycket att ladda ner från VLN på denna hemsida. I V8-Star bilarnas frånvaro(?) verkar en Maserati Gran Sport ha tagit på sig uppgiften att föra mest oväsen. Lamborghinin och bröderna Alzens nya sug-Porsche är med. Filen är på 36 MB.

Anders
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Armbandet med transponder påminner om hur liftkorten fungerar nu för tiden, det ligger i fickan på jackan och läses av därifrån när man passerar vändkorsen.

Apropå bollsparkar-VM, några matcher går väl i Köln så det finns väl risk för att hotellrum i Eifelbergen går till huliganer under tiden det pågår?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Ingen hit att ha bilen på gatan när ett gäng fotbollshuliganer drar förbi... Kommer de till Eifel samtidigt som man själv är där får man väl sova i bilen! Ingen hit det heller...

Ps. Försökte sova i en Camaro en gång (kass givetvis!) och porschen lär knappast vara bättre.

:-)

(PCS #9240)
Citera
Nürburgring
1158 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande