Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
göra små förgasare stora????
3 besök senaste veckan (4446 totalt)
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

Trådstartare

eftersom man är en snål skå... öööhh närking så undrar jag om det finns ett enkelt å billigt sätt att göra små förgasare till jatteknasere genom lite filandet i insuget.

om man har ett insugrör som ser ut så här:

och leker med dremmeln och kapar bort så mycket som möjligt av mellanväggen (se jättefin ritning nedan)

kommer den extra turbulens (som jag vet att man inte vill ha just där) motverka effekterna av det större insuget?
med lite tur skulle det gå att få en 40' knasare att flöda ~samma lika som en ~55' knasare genom att använda båda kamrarna till båda cylindrarna...

väntar med spänning på att bli idotförklarad;-)

/ola

Åland
Här sen Sep 2003

Blir nog inge bra om du filar bort väggen där.

Du kommer råka ut för ett par negativa följder i så fall, och inga positiva.

Man vill inte ha några stora förändringar i insugsrörets diameter, helst ska insuget mellan tratt och ventil vara i princip rakt med konstant diameter (eller något koniskt). Detta eftersom man vill ha hög fin flödeshastighet.

Öppnar du upp där kommer dessutom cylindrarna att stjäla luft från varandra, och du får en massa skumma pulser och turbolens där.

Jag ser att det är en Opel CIH du ska ha insugen till, vad är det för motorvolym, vad har du för kamaxel och vad för förgasare ska du använda?

Örebro
Här sen Jul 2003

Trådstartare
pulserna och turbulensen förstår jag, men blir stjäls det luft mellan cylindrar? tändföljden borde väl göra att de inte suger samtidigt...

är väl medveten om att det borde vara en korkad ide, annars skulle det var gjort för läääänge sen, men ändå ;-) har lättare att få tag på insug än stooora knasare..

jepp, det är till en CIH: 2.2l, 1.9topp med 40/45ventiler och E11 kam

/ola

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad har du för knaser???

Örebro
Här sen Jul 2003

Trådstartare
sorry, glömde det, har idag lite olika uppsättningar av dubbla solex 40 å dellorto 40 at välja på...
halsringar finns mellan 33 och 38

/ola

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

En liknande lösning sitter på Yamaha V-Max. Det kallas V-Boost och innebär att en ventil öppnas vid 5000 varv på ett ställe som borde motsvara ungefär den mellanvägg som du vill kapa bort.
Troligtvis så skulle låg- och mellanregistret lida mer av det än vad de höga registren skulle tjäna på operationen dock..

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Skulle tro att 40:iorna räcker bra långt.
Du lär kanske få mer toppeffket med 45/48.

Nu kan jag inte mycket om varken sopex eller delorto men en del om webrar.
Vet inte riktigt var gränsen går för var 40 inte vill vara med.

E11 kamen, vad är det för typ av kam?
Rally, race, gata????

Örebro
Här sen Jul 2003

Trådstartare
E11 är en ENEM kam med fäljande värden
308/108/11,8
duration/nockvinkel/ventillyft
ska ha arbetsormråde mellan 3500-8000rpm (troligen räknat på 2l dock)

gör inte så mycket om bottenvridet halveras egentligen, dels då kammen inte har så mycket kul på låga varv - dels då jag är van med att ha en stendöd motor under 3k...

efter ~5000rpm så händer inte så mycket mer... går att varva massor mer, men det kommer ingen mer effekt för det - tror det ligger i de små knasarna, rallyfolket kör ju med jätteknasare även på små 2l motorer

/ola

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

2l vassa rally snurror räcker det med 45or, kanske får ett par hästar till med 48or.
Men i rally är körbarhet viktigare än de sista hästarna

Hmm med den kammen skulle jag leta rätt på ett par 45/48or.

Att hitta på någon form av penum mm går men det käns bökigt.

Sen det där med stendöd motor under ett vist varvtal beror mycket på bestycking.
Åker själv med en ENEM kam, H3
Mitt kräk går snäll men det händer inte mycket under 3500, men död är den inte.

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

På tal om annat så var nog dom där insugen det hemskaste jag har sett till en cih...

Den här modellen känns ju bättre, än om man som synes har fått svetsa på dom på utsidan för att kunna porta dom tillräckligt.

Dessa insug är egentligen 1.9/2.0 men har styrstiftet omborrat för att passa 2.2/2.4

Men men, dom funkar säkert!
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

40:or är kanske i minsta laget, du kommer att tappa effekt på höga varv. Skulle vart 45:or eller 48:or istället.

Tändföljden på din motor är 1-3-4-2. Med en vass kam som din, kommer 2:ans ventil fortfarande att vara öppen när 1:an öppnar, dvs de är öppna samtidigt.

Det som yamaha har gjort var inte att fila bort en vägg direkt, utan det har garanterat suttit 30 japaner och räknat ut pulseringarna i röret där i månader för att få en bra lösning. Insprutningar är inte lika känsliga för skumma pulseringar som förgasare är heller.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Håller med att 40 mm låter lite för litet , har provat att köra en 4cyl BMW på 2,2 L 304 kam Ca 150-170 hk
me Weber 40 , för att den skulle orka varva så svarvade jag halsringarna till rak modell, men då ville det sig inte på låga varv , så det var inte körbart , så weber 45 och en duktig bestyckare, är min rek.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

Trådstartare
men... nu är ni elaka, stora knasare i vettigt skick är ju dyra. Insug är ~gratis....

lägger väl tillbaka dremmeln i lådan igen, hade hoppats att åtminstonde någon skulle hålla med mig

/ola

ps. den motorn som jag har vant mig vid att köra, å som är stendöd under ~3000 är imprezan.... -inga knasare där....

3 besök senaste veckan (4446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande