| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fungerar ok avsedda för 299mm skiva med en 280mm skiva
|
993 besök totalt |
|
Går det bra att använda ok avsedda för en 299*24 skiva med en 280*24 mm skiva? Är med på att det är viktigt att tjockleken är rätt men hur är det med diametern. En liten skillnad är ju inga problem men hur är det med 300->280? Är med på att det är dåligt att använda en större skiva än vad oket är avsedd för när man pratar om 4 kolvs aluok men har någon prövat med mindre? Varför jag undrar är att det finns 280mm skivor som passar rakt på min bil och att jag behöver byta ok. Oken jag funderar på är Boxster S bakok eller Boxster framok. Sitter även bak på vissa 911 om jag har färstått det hela rätt. Tror inte att 280mm skiva är förlitet för min bil samt att ska jag ändå byta ok kan jag lika gärna byta till några som är bra. Kravet är att grejerna ska fungera med 15" fälg och inte vara underdimensionerade för 900kg bil med 150-200hk. Alternativet är att köra med en 285*21 skiva och använda sig av orginal enkolvsok men då SFRo i princip kräver okbyte så hamnar ju saken i ett annat läge. Bilen har ifrån fabrik ventilerade 238*20 skivor som är lite i minsta laget för bankörning. Tror att skivorna blir förvarma så att bara byta belägg tror jag inte löser problemen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Funkar perfekt
Jag provade just mina ok som är för 288mm på mina nya 315mm. Inget av belägget hamnade utanför skivan Det torde bli ännu bättre med omvänd inpassning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Nope! _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Låter ju mycket bra. Får se när jag råkar snubbla på ett par sådana ok.
Utbudet av belägg känns minst sagt bra samt priset på oken verkar överkomligt. Frågan är nu bara vad man ska hitta på ibak. Känns ruskigt onödigt att bya bakoken och skivorna bak är minst sagt speciella. Känns som att man struntar i det sålänge. 238mm solida skivor får nog räcka. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
993 besök totalt |