| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stol och underrede
|
6 besök senaste veckan (894 totalt) |
|
Stol och underrede
Ska ju fixa en stol i framtiden men det är lite jag undrar över. Har snöat in lite på Sparco/Lico men jag vet inte (tyck och ifrågasätt gärna!). Så, provsatt en EVo idag och nån annan Sparco på Bilsalongen, STHLM - någon som minns vad det var för stolar? Jaja... En av stolarna hade ju jättestora hjälmskydd - vad tycker Bilprovningen om det? I vilket fall... Kikade lite på Sparco på internet men det finns ju för f-n femti-elva olika stolar till i stort sett samma pris. Kan ngn bringa lite ljus på detta? Är 175cm, väger typ 75kg. Vad ska jag satsa på? Kan som hint säga att jag tyckte att Evo-stolen var betydligt skönare om man slet bort botten-dynan. Tydligen vill jag ha antingen en stol med högre sidor eller en stol med mycket stöd under låren. Men iaf - Vad är skillnaden på Evo och Rev 5 Plus? Lico Interlagos - vilken Sparco stol är det? Pro2000 ser ju iaf bra ut men hur är den jmf med Evo? Jag tror det var en Circuit VTR jag också satt i - men vilken Sparco stol motsvarar den men utan de där hjälm-historierna? Eller är det viktigt att ha hjälmfångare också? Underrede då? Är det någon ide alls att ha ett skjutbart underrede? Det känns som att det kan bli problemos, typ att det racklar. Men om man då skruvar fast den i golvet - hur gör man då? Ska man använda de tre original punkterna eller ska man klippa på med riktiga fästen och skruva den i golvet? Hur gör man om de där skenorna som säljs inte räcket till i höjdled? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
oj! vad många frågor på en gång
Vi tar och gör så här. Gör som du gjorde på mässan, provsitt och känn på stolarna så mycket du kan. Välj sedan den som känns bäst och har bra prislapp. Var noga och se efter att hålen för axelremmarna sitter i lagom höjd för dig. Angående "hjälmfångare" så har jag ingen aning när det gäller SBP. Underrede - Det bästa ur hållfasthetsynpunkt är ju att skruva fasta konsoller rakt i golvet. Men att ha ett justerbart underrede är ingen omöjlighet. De flesta långloppsbilar har ju det. Att konsollerna inte skulle räcka till i höjdled behöver du inte oroa dig för. Är det något du kommer grubbla över så är det möjligen hur du ska få stolen längre ner.
Sen måste du söka på forumet! I dina sökningar så kommer du säkert hitta länkar till SBF och deras tekniska reglemente. Där står det lägsta krav på stolinstallationer i bilar som ska tävlas. Det kan ju vara bra att göra rätt från början
Det finns massor att läsa
_________________ /Anton Lillsund |
|
Provsitt, provsitt, provsitt
En stol med högre sidor gör in/ursteg mer spännande (läs: kryp in och ur bilen) men man sitter bättre. Jag är 173cm/70kg och jag sitter riktigt bra i min Evo. Tillräckligt långt ner med stolen kommer man aldrig... men sidoskenor och underrede bygger kanske vad, 2-3cm till och det är det värt. Väldigt skönt att kunna putta bak stolen så utkrypningen blir lite mindre marknära, imho. En stol som känns ganska trång i affären känns helt plötsligt inte så väldans trång när det börjar svänga.
Realcar på Birger Jarlsgatan har annars ett bra urval med stolar om du inte hinner förbi mässan igen. Jag tycker personligen att FIA-godkända grejor / SBF-rek är vägen framåt, inte för att jag tänkte tävla med min bil utan för att då lär de ju hålla om något trist händer. YMMV. Lycka till med stolsvalet
|
![]() |
Skruva banåkabil
Stol och underrede
|
6 besök senaste veckan (894 totalt) |