| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa ECU-kablage
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4337 totalt) |
|
Köpa ECU-kablage
Jag bor granne med ELFA så det borde vara möjligt att handla kabel för inkoppling av en MBE 941. Men vad köper man? En mångledare med lite olikfärgad kabel???? _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Jag har handlat en hög med kabelrullar i olika area med olika färgkodning (3 olika areor och varje i 8 färgkodningar).
Sen använder jag mig av ngn sorts kabelstrumpa eller likn för paketering av dessa. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Kan man inte använda flera (2-3st) flertrådiga typ:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p Hel kategorin med styrkabel: http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?la _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re: Köpa ECU-kablage
Till de MBE-härvor jag byggt så har jag oftast använt svart RK-kabel (koppar, flertrådig, hyffsat mjuk) 0.5, 0.75 och 1.5 (beroende på funktion i härvan). Mäter upp rätt längder till respektive kontakt och paketerar sedan kablarna i oljebeständig krympslang. Tänk på att kabeln till vevaxelgivare & kamaxelgivare (om du har sådan) ska vara en skärmad 2-ledare. _________________ Johan H |
||||
|
Vad finns det för tjusig krympslang att dra över kablarna?
Funderar på hur man bäst löser det när man har en hel härva som sen grenar sig, blir inte så snyggt i övergångarna?! Köpte in en tape till jobbet från Wurth som är någon form av isoleringsbandaktigt och som blir rätt snyggt när man tejpar, eltape blir ju liksom inte direkt följsamt och snyggt... Funderar på om man ska hoppa över krympslang helt och bara tejpa allting. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Krympslangen jag använder tillverkas av Rayspool har jag för mig, köpt på Elektroskandia.
Inga problem att göra snygga övergångar, när man bygger härvan är ju alla kablar "lösa" och uppmåttade. Först lägger man krympslang på de par som tex går till spridare, spjällhuskontakt etc. Därefter buntas de ihop som de ska vara och en rymligare krympslang läggs från styrboxen till punkten där det förgrenas. Förgreningspunkterna "tätas" sedan med tex. smältlim. Blir seriöst och snyggt. _________________ Johan H |
||||
|
Var placerar man MBE-enheten? Motorrummet är ju frestande, så man slipper dra kabel i mittmotorbilen. Finns inga genomgångar kupé-motorrum t ex..... Bagaget ligger ju bakom motorn, så det är ju ett alternativ. _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Jag fördrar iaf att ha styrboxen monterad i kupé eller bagage. Måste ju gå att ta ett hål? _________________ Johan H |
||||
|
Huvudsaken är att det är tillräckligt stort så du får igenom det stora AMP-kontaktstycket (38-polig eller hur många det nu är) som ansluts på MBE-boxen.
Var sitter original styrbox på Speedstern? Kan du inte använda samma hål som original styrsystemet (det kablaget ska väl ändå väck)? _________________ Johan H |
||||
|
Elsystem för enbart motorstyrningen eller för hela bilen?
Kan rekommendera att ta en sväng till närmsta bildemontering och botanisera bland bilarna, finns en hel del fina säkringscentraler (små & stora) med reläplatser. _________________ Johan H |
||||
original ECU sitter bultat på insuget, och har stooora fina kylflänsar.
Får väl göra hål i ögonstenen. _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
Enbart för motorstyrningen, har i nuläget ett ihopskarvat himpavimpa system bestående av hälften DTA box med hemdragna kablar och hälften BMW original. Tänkte dra helt nytt till motorn och koppla in mig till originalkablaget till mätarna bara . _________________ Jonas Edling |
||||
|
Såna här stift använder jag till BOSCH-donet. Jag löder men det skulle ju vara snyggt att greppa om kabeln med plåt-blecken. Finns den nån bra tång för ändamålet??
_________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Ja, det finns tång att köpa - men den är inte direkt billig.
Jag löder också alltid mina ECU-kablage, i fallet med Bosch-kontakterna så räcker det med att klämma ihop plåtblecken runt kabeln med en platt-tång innan lödning. _________________ Johan H |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa ECU-kablage
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4337 totalt) |