Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2475 besök totalt |
SPVM GT?
Hickade till lite när jag bläddrade i senaste Automobil (4.06). På sidan 22 står det en liten interview med Stefan Mumm om en ny klass i SPVM, GT. Denna klass verkar vara för gatregistrerade tvådörrars icke sportbilar och skall ha grova vikt/effekt-nivåer. Säkerhetsutrustningen verkar begränsas till "störtbåge", dvs halvbur (?). Bilar som listas som tänkbara är: Golf GTI Toyota Celica Honda CRX (är inte det en sportbil förresten ![]() Opel Calibra Camaro Audi S3 (han har ju redan nämnt Golf ![]() Nissan 200SX/300ZX BMW M3 Marknadsföring under 2006, tävlingsstart 2007 och i full sving under 2008. Detta kan ju bara inte bli fel efter allt gnat om avsaknad av tävlingsformer för banåkarbilar (som inte är listade som spårtbilar). Men det blir ju fler klasser (GT A,B,C) att hålla koll på när man räknar ihop poängen för SVKG's Sprint... ![]() |
||||
Hmmm.. Varför har inte denna tråden vållat mer rabalder
![]() Jag har kanske sovit men detta tycker jag är stort. Jag vet en hel del som är ledsna för att de inte kan köra i Roadsport med sina gatreggade bilar. Hade varit kul att se startfältet med gatreggade: Honda Civic VTi Opel Manta BMW 635 Nissan Skyline och kanske t.o.m Pontiac Firebird.. ![]() ![]() ![]() Jag hoppas det blir verklighet ![]() (Kanske i framtiden utveklas med ett klubbmästerskap liknande det MGCC har...) _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det hade varit jättekul om det här kunde bli av. Personligen skulle jag gärna se fyrdörrarsbilar också, men det verkar inte vara på tapeten. Nåja, det var väl surrats en del fram och tillbaks om det här. RS-killarna är väl mest skeptiska, om jag förstått tongångarna rätt. Kanske läge att sära på serierna för karossbilar vs. racersportvagnar?
Eller pratar jag i nattmössan som vanligt? |
||||
Rejsa är ju till för alla och det är inget tävlingsmåste bara för att man tycker det är skoj att karva gummi. Men det har ju knorrats rejält om varför en M3a inte är en sportbil (fanns visst öskemål om att vara med i RoadSport).
Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas startande i GT nästa år så att reglementet kan sätta sig. Sen är det fritt fram för godtycklig motorklubb att ta upp det och köra ett KM av lämplig art (måste ju inte vara av tidsträngingstyp men det gör det lättare att få folk att prova). Den dagen man testat att köra på tid och sedan testat stående start i ett race så är man fast, värre än tidigare. Tyvärr finns det bara en del av landet som har ett flertal banor i närheten (bara en kan bli lite enformigt i ett KM). Nordvästra skåne är ju lite väl priviligierat (Falkenberg, Ljungbyhed, Knutstorp och Sturup inom en dryg timmes avstånd)... ![]() |
||||
Grundanledningen är väl att kunna fånga upp bankörningsintresset och försöka att garantera att SPVM inte dör ut (som RoadSport C är på väg att göra i SPVM). Hur heaten kommer att se ut vet man ju inte och jag har inte sett nåt om vikt/effektgränserna. Personligen skulle jag gärna se en maxvikt på 1500kg för GT. Detta för att inte få jätteknasiga scenarier när man behöver blanda klasser för att få större heat (2 ton GTbil mot en 550kg MC-seven låter inte som nån höjdare säkerhetsmässigt). |
||||
En anledningarna till att jag köpte mig en Påffe 944 var att det finns två klasser jag kan köra med bilen gatreggad, varav den ena är just Roadsport. Innan jag skaffade 944 trodde jag det var ett stort steg till att börja tävla så därför verkade det snällare att rikta sig mot en "gatanpassad" racingklass. Därför tror jag denna klass kan vara bra (som Niklas skriver).
Edit: Nu när man har fuskat med MGCC så är racing inte så främmande att ge sig in i. Vad jag kan se finns det rejält med bilar redan här på rejsa som skulle kunna börja köra ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Man kan se det som att banträffar är på tok för billiga i jämförelse. MGCC vinner ju en hel del på endags/halvdagsarr vilket gör kostnaderna mycket lägre (även om övernattning nästan är ett krav om det är morgonpasset på Knutstorp). |
||||
![]() Det är väl för att fortfarande kunna undvika att få med Porsche Chayenne på banan kanske... SPVM kommer väl att fortsätta ha lite kluriga kriterier för vilka som får vara med, det hör ju till traditionen ![]() |
||||
![]() Hur många vikt/effektklasser (2 eller 3?), samma vikt/effekt som RoadSport? Gatreggning med halvbur eller godkänns oreggad säkerhetsutrustning (och förändrat antal passagerare)? Samma motorklassning som RoadSport eller en modernisering (har inga tankar om hur iofs)? Hoppas att det kommer lite fler rykten innan reglementet är klubbat och klart. ![]() |
||||
Cayenne ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Ursäkta svårt OT i förra posten; men det låter bra med SPVM GT.
Det finns ju ett intresse att köra annat än små eller stora sportbilar. Just hur man löser klassningen kan bli en nöt av proportion att knäcka. Vikt/effekt funkar ju idag, men vilka bilar vill man nå, hot hatches, sportiga standardbilar....? Men det lär vi ju märka. Annars är det ju som Varvstopp säger att MGCC är en väldigt bra väg att ge sig in i racing på. SLC Fredrik lär väl ha klurat på detta - eller? |
||||
|
||||
Jo det där med vagnbok kan vara svårt nog. Jag behöver inte gå längre än till mig själv ![]() Nu slog mig tanken att det hade varit fasligt häftigt att köra deltävlingen på SSM med massa publik (dessutom hade man plockat en del poäng i Roadsport C ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() ![]() Vi får mao vänta och se på det färdiga resultatat ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2475 besök totalt |