| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Broms-ok för 28mm skiva på 25 mm skiva ? Går det ?
|
1004 besök totalt |
|
Tänkte försöka mig på en liten bromsuppgradering. De här fyrkolvsoken från seat leon cupra R. brembos vanliga 4kolvare. sitter på flera bilar. De är avsedda för 323x28 mm skivor. Jag vet inte vad de skivorna kostar hos SEAT men om de är väldit dyra så finns det ett budget alternativ. Nämligen AUDI TT, som har 312x25 mm skivor. Tanken va att montera OKen så att de passar med de större 323x28 skivorna,utifall att man känner behov av såna i framtiden. Men då är frågan. Gör det något att beläggen sitter 5 mm utanför kanten på bromskivan samt att bromsivan är 3 mm tunnare. ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Re: Broms-ok för 28mm skiva på 25 mm skiva ? Går det ?
Du får lägga en 1.5mm plåt bakom beläggen annars är det risk för att kolven kommer för långt ut. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
|
Jag kollade runt lite hos autoexperten och kunde inte hitta några 28mm skivor till Seat leon. Alla jag hittade var 312*25 vilket är samma som audi tt.
Men oavsett det så bör det inte vara några problem. Det är väl att bara byta beläggen när det är 1,5mm kvar på dem om man vill vara på den säkra sidan. Oken bör väl klara av åtminstånde att nöta ner beläggen helt på en skiva med min tjocklek? Att de går utanför skivan ska inte heller vara några problem vad jag har hört. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
ah. läckert
kanske blir den lösningen.
Det stämmer som du säger att de inte finns med på autoexperten. För det är Brembo special just för CUpra R. Så de kan bara köpas via VAG eller Brembo. Eller om mekonomen ringer brembo ÅF å tar hem just dem.. Hursomhelst så lär de kosta mer än de vanliga 312x25, som kostar 1040:- på mekonomen. och dessutom tror jag inte att jag behöver så mycket broms, men är alltid nice att bygga för lite värre, så att man kan uppgradera vid behov. Men jag är rätt övertygad om att 312x25 erna borde funka på min 1250kg/300häst bil. Iom att jag har lite mer bromskraft bak än en vanlig FWD bil. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1004 besök totalt |