| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
yokohama a048 VS. michelin pilot sport cup
|
3065 besök totalt |
|
Jag ska skaffa mig en uppsättning r-däck till bilen är det tänkt. Bilen kommer rulla en hel del på gata så då vill jag gärna ha ett par däck som dels håller rätt bra och dels inte tokvattenplanar så fort det blir lite blött på vägarna.. Eftersom jag ska beställa från tirerack är tyvärr urvalet rätt begränsat så nu står det mellan michelin pilot sport cup competition och yokohama advan a048.. Någon som kan hjälpa mig på traven med valet? |
||||||
|
Re: yokohama a048 VS. michelin pilot sport cup
hjälper det nåt?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Hehe jag vet inte hur många gånger jag har lusläst r-däckslistan Det står inte så mycket om hur bra de håller eller hur bra dom är jämfört med varandra dock.. Bägge står som dåliga för gatan och det är ju lite oroande
Rent allmänt verkar michelindäcken vara bäst.. Men det där om att de vattenplanar mycket oroar ju lite. Är dom helt obrukbara så fort det börjar regna? |
||||||
|
Michelindäcken verkar hålla väldigt länge. En kompis har kört PCS banmöten med sin 911 år efter år (lite överdrivet) men de slits aldrig ut.
Min uppfattning är dock att även Yoko 048 håller väldigt bra. Jag tror de har något bättre grepp än Michelin men det är svårt att säga säkert då jag inte jämfört dem på samma bil i samma förhållanden... Dock har jag inte märkt något vattenplaningsproblem på gata med Yoko 048. Fast greppet rent allmänt är knappast på topp när de är kalla och/eller blöta. Detta lär rimligen även gälla Michelin. Kontentan är att inget av dem är lämpat för gata. Du får inte upp rätt temperatur och då funkar de inte... Så är det med alla R-däck. Så, köp det som är billigast. Du lär bli nöjd oavsett! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Av dom jag pratat med angåender MPSC så är det inga större problem när det är blött utan det är först när det blir stående vatten som det börjar bli vattenplaningsproblem men så är det med dom flesta r-däck
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
|
Intressant! Lönar det sig med frakt tull o moms? Visste inte ens att man kunde beställa från dom.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Faktiskt så kan det löna sig! Här finns utförlig info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Det hade jag missat.. Tack! _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Håller med om att de är klart överdrivet hur farliga cup däcken är i regn. Det går alldeles utmärkt att köra upp lite temp i dom om även om det regnar(om de är god vigör i övrigt vill säga).
om det regnar (sommar) så kan de vara initialt väldigt hala efter depå stopp, men efter ett par varv så går det faktiskt över föväntan bra. Om man kör på torrt underlag under varvet och det börjar regna under detsamma varv har man direkt på vätan ganska hyggligt grepp i o m att de har värmen med sig. Mina cup däck som sitter på bilen nu var nya i septemper 05 på ringen(datum på däck ca 04). Över hela vintern har däcken varit ute i kylan på marken( det var en ovanligt stäng vinter med mycket snö/kyla). Ställde på bilen för ca en vecka sedan och det är ju fortfarande inte direkt varmt ute, de känns stenhårda, och ger jätte dåligt grepp på gatan. Snacket har ju gått här på rejsa att r-däck inte bör ligga ute, särskilt inte under ca +5 grader, mina har varit ute länge och kallare än -5 var det ju lätt i vintras vid tillfällen. I går körde vi på Mantorp det var dugg regn hela förmiddagen så det var helt blött på hela banan, glad i hågen var man, jag minns hur väldigt körbara cup däcken var i regn sedan förra året(visst var det varmare, juli, men mycket mer regn än på Mantorp i tors). Men någonstans i mitt inre kännde jag att däcken kanske tagit styk i vintekylan. Nåväl efter ett varv kännde jag att det var knappt körbart, det var väl max 4-5 grader ute tror jag, jag fortsatte en hel del varv men det gick överhuvudtaget inte att få något grepp alls. Det påminde mig faktiskt lite om en våt flygraka med trackbit på då jag testade nya men väldigt många år gammla slicks, inte riktigt lika okontrollerbart men nästan. Några vänner körde oxå r-däck men hade inte sånna svårigheter som jag. Då vi körde i ungefär samma fart genom startkurvan tappade min bil helt fästet, trots att jag inte var under särskild fart eller gas, utan det bara gled undan. Min vän i 993RS hade fullt grepp igenom, så här var det hela vägen runt. I vanliga fall under regn bromsar jag precis lika hårt som under torrt, d v s allt, kort och väldigt hårt så ABS går in hela tiden under vätan. Nu vid samma bromsning gick bilen väldigt oroligt i sidled vilket aldrig händer vid full hård broms annars i regn om man har lite temp i däcken. Var faktisk på väg hem efter ett par timmar på morgonen i regnet. Tur att jag stannade då jag när solen kom fram blev en erfarenhet rikare. Denna förhårdnade yta som bildats på däcken under vintern var helt omöjlig att slita av på regnvåt bana såklart. Men efter ett tag på torr bana kom greppet faktiskt åter vill jag påstå, och det var väl vänta på torrt. Inte säker på att de är som de var nya men nära nog skulle jag kunna tro, även fast de haft de hårt/kallt under vintern. I övrigt har jag inte förut åkt r-däck under tider som April med 4-6 grader ute men även vid torrt väglag nu på banan då det torkat upp gick ABS in som jag inte minns att det gjort tidigare under torrt, om det är hade med i övrigt kallt väder att göra eller andra pads än tidigare, eller de fakto att de legat ute är svårt att svara på. Men säkert är att de inte blir bättre av att ligga ute. Ska prova gelleråsen 1 maj, hoppas på lite varmare då och kommer köra samma däck där, får se om man blir klokare! Försöker hitta tråden där man diskuterade förvaring av r-däck ute och tänkte lägga detta där som nytting info, dock hittade jag inte tråden trots sökning. Om någon hittar den lägger jag gärna in detta där, då det kanske kan vara nyttigt för någon. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
om jag minns rätt så är Michelinarna lite känsligare för grova misstag. dvs om du låser upp däcken en gång lite för länge så går du ganska lätt igenom slitytan och däcket är inte mycket att köra på längre medans flera andra rdäck får en mindre bromsplatta som inte går igenom slitytan lika allvarligt. Jag har inte upplevt det själv dock men fått denna inof från folk som vet vad de håller på med. Hoppas jag återberättade det någorlunda korrekt
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Vilket ger mig den fina chansen att visa min däcksplatta från i Söndags ännu en gång,min ABS funkade visst inte som den skulle men man ska ju kunna lätta liite på bromsfoten också i ett sånt här fall
Däcket var bara nedslitet ca 1mm innan påbromsningen i Mjölbykurvan gjordes,vet inte hur andra R-däck klarar samma behandling men det här var en dyrköpt erfarenhet för mig iaf.
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
Hur länge höll du stumt på "ge upp pedalen" för att åstadkomma det där?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Tjaå..ca en 100 meter innan jag fattade vad som hände skulle jag gissa på..bromsade tidigt som tur var..vid typ 150m...höll väl knappt eller omkring 200km/t.. Suddigummit tog slut direkt
Ja det är Michelin Cup om det inte redan framgått _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
3065 besök totalt |