| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur litet batteri kan man ha i Racebilen?
|
20506 besök totalt |
|
Nyss hemkommen från Feltema med ett 80-826; s...n vilken snurr det blev på startmotorn! /nästa gång köper jag ett mindre _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Motorcykelbatteri från Feltema med 17Ah funkar till min symaskin 1.8liters motor
Redigerat: Funkar inte alls 20Ah fungarda dock förra året _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
|
|
||||||||
Jag har orginal generator, har för mig att den är på 80A eller om det var 90A kanske.. Den har redan hyffsat små yttermått så jag orkar inte bry mig om att leta efter en mindre. |
||||||||
|
Hade ett Varta 45Ah i min, tog inte länge innan det dog pga en 3l högkompad spis. Bytte sedan till ett 70Ah och det verkar hålla. Skulle kanske gå med ett mindre men då får inte motorn vara svårstartad.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Jag kör oxå med ett odyssey PC625 i min Roadsport Fiero (2,8l orginal amerikansk gjutjärns V6'a).
Hade lite problem i början att starta motorn om den var riktigt varm. Problemet löste sig efter att ha bytat den 17 år gamla trötta orginalstartmotorn mot en sk. Tilton startmotor (Lite modernare startmotor med utväxling, dessutom några kg lättare än orginalstarten). Funkade fint resten av förra året. Jag har batteriet placerat i motorrummet om det kan vara av betydelse. (Spänningsfall i kablar??) Fredrik |
||||||||
Jag köpte mitt av INAC www.inac.nu i Malmö. Pratade med Martin. De har även filial i Leksand. odyssey batterierna finns nog inte med på deras hemsida men de har dem. Fredrik |
||||||||
Hur gammalt var det batteriet? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Jag har ett 18Ah MC-batteri vilket funkar finfint till att starta och köra med, fast jag startar allt som oftast med starthjälp. Någon generator har jag inte, måste vara rädd om den lilla effekten som 1300-kubikaren lyckas frambringa...
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
|
Jag har bytt till ett odyssey PC680, 17AH. Det väger ca 7Kg och jag sparde ca 9kg på att byta till odyssey batteriet, det gamla OK 60AH batteriet vägde 16Kg. Har inte kört så mycket men än så länge håller det bra. Har en 2.5L motor och har inte upplevt några spänningsförluster.
Lindberg import säljer odyssey batterier men jag köpte mitt från Batterigrossisten i Stockholm. Dom var billigare. Batterigrossisten har också PDFér med teknisk info. BatteriGrossisten AB 181 23 Lidingö 08-766 75 50 www.batterigrossisten.com Mvh, /Carl ---------------------------------
|
||||||||
Lite över ett år, det fungerade bra när jag hade en 2,5l "normalkompad" motor. Sedan fick jag i race spisen och jag fick köra rätt så mycket på starten innan jag fick igång sprutet. Efter det så började det bli trött fastän jag laddade det regelbundet och till slut gav det upp. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Jag startar bränslepumparna innan jag kör startmotorn (efter vinteruppehållen tog det nästan en halv minut att lufta systemet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det var mer att det racklade med givarsignalerna med nyinstallerat sprut, annars kör jag upp fullt soppatryck innan jag tar på starten. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Ringde dit och bestälde batteri oxå
tack så mycket för tipset, riktigt bra priser... Har du bättre bil på hur du monterat dit batteri? Lr kanske nån annan... [quote="Carl Axelius"]Jag har bytt till ett odyssey PC680, 17AH. Det väger ca 7Kg och jag sparde ca 9kg på att byta till odyssey batteriet, det gamla OK 60AH batteriet vägde 16Kg. Har inte kört så mycket men än så länge håller det bra. Har en 2.5L motor och har inte upplevt några spänningsförluster.
Lindberg import säljer odyssey batterier men jag köpte mitt från Batterigrossisten i Stockholm. Dom var billigare. Batterigrossisten har också PDFér med teknisk info. BatteriGrossisten AB 181 23 Lidingö 08-766 75 50 www.batterigrossisten.com Mvh, /Carl -------------------------------- _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
vill bara uppmärksamma det där med ampere på batteriet.
På batterier anges oftast på Ampere och Amperetimmar o det är inte samma sak. Amperetimmarna bestämmer hur länge man kan nöta på starten. Amperetalet på batteriet som ger indikation på vilken "sprutt" batteriet ger på starten. Amperetalet är den ström som batteriet kan ge utan att tappa spänning för mycket. det ger att ett 100 Ah, 150 A oftast är sämre på att starta bilen än ett 45 Ah, 400 A. _________________ Mats Andersen |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
20506 besök totalt |