Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Rekommenderad däckbredd? Toyota MR2 MK1
1312 besök totalt
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Ska köpa nya däck till sommarbilen. Fälgarna är 7,5x16 resp. 9x16. Förut satt det 215/40-16 runt om. Mycket tusktuk bak, men nästan för brett fram. För utseendets skull skulle jag helst gå upp lite i däckbredd bak och ner fram.
Till den egentliga frågan: Vad borde man ha på en bil som väger ca 1000kg, har viktfördelning 45,3/54,7 (F/B) och bakhjulsdrift? Vill inte köra på R-däck då detta är min första säsong. Försöker begränsa hastigheten lite.
Dessutom undrar jag om någon har några prisvärda däck att rekommendera?

Edit: bild

Buell XB12S -08
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Det hela beror väl mest på hur bilen känns nu. Överstyrd, understyrd?

Måste bara säga att du har gjort ett bra bilval! Den gamla MR2:an verkar väldigt rolig. Jag funderade nämligen på en sån innan det blev en mazda 7:a

Mazda Rx-7 -94
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Jag vet knappt hur bilen känns nu. Hann knappt köra nåt med den innan jag fick världens punktering på höger bak. Däcket blev helt söndertrasat, så nya bakdäck blev ett måste. Dessutom var fälgen duktigt skadad av nån sten eller nåt jag kört emot utan luft i däcket, så den måste riktas och svetsas. Så jag passade på att lämna in samtliga fälgar för lite uppputsning och omlack. Framdäcken var torra och spruckna så det blir också nytt.

Jag tror jag satsar på 205/40-16 fram och 225/40-16 bak, känner på det i sommar och sedan skaffar jag r-däck utifrån mina erfarenheter till nästa bansäsong.

Några däck att rekommendera i dessa dimensioner? (På dackonline åtminstone finns inte samma däck i dessa två dimensioner. Det kanske blir svårt att avgöra vad bredden har för betydelse på uppförandet med helt olika blandning och mönster?)

Jag tror också att det är ett bra val. Det jag kört den hittils är den helt klart underhållande. Lite stötig (gula koni) och högljudd, men det hör till.

Buell XB12S -08
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Som jämförelse kan vi ta följande bilar:

Opel speedster/lotus Elise
ca 900 kg, viktfördelning ca 40/60 (f/b) orginal bredd fram: 175, bak: 225. bilarna då något understyrda.

idealt med orginal hjulupphängning är nog 195 fram och 225 bak.

Har kört min Speedster med 205 fram och 225 bak då blir det lite överstyrt...

Det går väl inte att direkt jämföra med din bil eftersom hjulupphängning ffa krängningshämmare bak/fram spelar en stor roll.

Jag tror att ditt val på 205 fram och 225 bak nog kan vara en bra utgångspunkt (du har ju en jämnare viktfördelning), men bilen blir nog lite understyrd... Kanske...

Vad har den orginal?

Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Hellre lite överstyrd än lite understyrd.
original sitter det 185/60-14 runt om.

om man väljer 195/45-16 (mer lik rullomkrets) fram och 225/40-16 bak verkar det vara lättare att hitta samma däck... Blir det understyrt tro? Annars med 215/40-16 fram finns alla under också.

Däck:                  Pris för en uppsättning: (Dackonline)
Toyo Proxes T1-R       3164,40
Falken-ohtsu ZE-512    3164,60
Uniroyal RainSport 1   3554,20
Yokohama A539          3964,40
Dunlop SP Sport 9000   4143,40

Låt säga att man köper någon av dessa. Vilka ger mest för pengarna? Svår fråga...

lite editerat

Buell XB12S -08
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skull gå på SVAGT understyrd bil.
Men sen rent generält så mycket gummi i backen som möligt, allså så bärda ostar det går.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Widell skrev:
Hellre lite överstyrd än lite understyrd.
original sitter det 185/60-14 runt om.

om man väljer 195/45-16 (mer lik rullomkrets) fram och 225/40-16 bak verkar det vara lättare att hitta samma däck... Blir det understyrt tro? Annars med 215/40-16 fram finns alla under också.

Troligen blir det understyrt vad du än väljer om du kombinerar bredare bak med smalare fram...

Är bilen utrustad med samma dimension runt om så är nog chassitsetupen orginal gjord för detta trots att du har mer vikt bak. Sätter du på bredare däck bak än fram får du med största sannorlikhet en understyrd bil. detta kan du iofs kompensera med att sätta en styvare krängningshämmare bak.

Lite (med betoning på lite) understyring skadar nog inte på en mittmotorbil, en överstyrd bil blir onödigt jobbig att hantera efter som baken kommer blixtsnabbt på en mittmotorbil... Troligen är dock din bil lite understyrd redan orginal. Så för att få en lyckad setup på din bil med bredare däck bak än fram så måste du troligen ge dig på chassiinställningarna ffa då krängningshämmarna.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Widell skrev:
...
Däck:                  Pris för en uppsättning: (Dackonline)
Toyo Proxes T1-R       3164,40
Falken-ohtsu ZE-512    3164,60
Uniroyal RainSport 1   3554,20
Yokohama A539          3964,40
Dunlop SP Sport 9000   4143,40

Låt säga att man köper någon av dessa. Vilka ger mest för pengarna? Svår fråga...

lite editerat

A539 thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Är det 215 hjulen som sitter på bilen på bilden?

Ser ju perfekt ut fram, jag skulle testa 215 fram och 225 bak thumbs up då blir skillnaden i bredd liten och du har troligen så breda däck du får dit...

Jönköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Tack för tipsen! På grund av kraftig skillnad i fälgbredd blir det skumt med samma däckbredd, men 215 fram och 225 bak blir nog fint. Såg lite mysko ut innan. Får hoppas att det funkar att åka på också. När det blir r-däcksdags köper jag nog lika.
Enligt Dacktest.com får Toyo-däcken bäst betyg. Lite bättre än Dunlop och ganska mycket bättre än en del av de andra. De mätte iofs sånt oviktigt som ljunivå mm, men även grepptesterna är bäst.

Slutsats: Toyo Proxes T1-R 215/40-16 fram och 225/40-16 bak. 3686 kr inklusive frakt, montering och balansering. Trevligt. (Ska kolla med den lokala däckhandlaren om han slår det priset. Kompispris.)

Buell XB12S -08
Citera
Däck för banåka
1312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande