| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Rekommenderad däckbredd? Toyota MR2 MK1
|
1312 besök totalt |
|
Rekommenderad däckbredd? Toyota MR2 MK1
Ska köpa nya däck till sommarbilen. Fälgarna är 7,5x16 resp. 9x16. Förut satt det 215/40-16 runt om. Mycket tusktuk bak, men nästan för brett fram. För utseendets skull skulle jag helst gå upp lite i däckbredd bak och ner fram. Till den egentliga frågan: Vad borde man ha på en bil som väger ca 1000kg, har viktfördelning 45,3/54,7 (F/B) och bakhjulsdrift? Vill inte köra på R-däck då detta är min första säsong. Försöker begränsa hastigheten lite. Dessutom undrar jag om någon har några prisvärda däck att rekommendera? Edit: bild _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
Det hela beror väl mest på hur bilen känns nu. Överstyrd, understyrd?
Måste bara säga att du har gjort ett bra bilval! Den gamla MR2:an verkar väldigt rolig. Jag funderade nämligen på en sån innan det blev en mazda 7:a
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||
|
Jag vet knappt hur bilen känns nu. Hann knappt köra nåt med den innan jag fick världens punktering på höger bak. Däcket blev helt söndertrasat, så nya bakdäck blev ett måste. Dessutom var fälgen duktigt skadad av nån sten eller nåt jag kört emot utan luft i däcket, så den måste riktas och svetsas. Så jag passade på att lämna in samtliga fälgar för lite uppputsning och omlack. Framdäcken var torra och spruckna så det blir också nytt.
Jag tror jag satsar på 205/40-16 fram och 225/40-16 bak, känner på det i sommar och sedan skaffar jag r-däck utifrån mina erfarenheter till nästa bansäsong. Några däck att rekommendera i dessa dimensioner? (På dackonline åtminstone finns inte samma däck i dessa två dimensioner. Det kanske blir svårt att avgöra vad bredden har för betydelse på uppförandet med helt olika blandning och mönster?) Jag tror också att det är ett bra val. Det jag kört den hittils är den helt klart underhållande. Lite stötig (gula koni) och högljudd, men det hör till.
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
Som jämförelse kan vi ta följande bilar:
Opel speedster/lotus Elise ca 900 kg, viktfördelning ca 40/60 (f/b) orginal bredd fram: 175, bak: 225. bilarna då något understyrda. idealt med orginal hjulupphängning är nog 195 fram och 225 bak. Har kört min Speedster med 205 fram och 225 bak då blir det lite överstyrt... Det går väl inte att direkt jämföra med din bil eftersom hjulupphängning ffa krängningshämmare bak/fram spelar en stor roll. Jag tror att ditt val på 205 fram och 225 bak nog kan vara en bra utgångspunkt (du har ju en jämnare viktfördelning), men bilen blir nog lite understyrd... Kanske...
Vad har den orginal? _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Hellre lite överstyrd än lite understyrd.
original sitter det 185/60-14 runt om. om man väljer 195/45-16 (mer lik rullomkrets) fram och 225/40-16 bak verkar det vara lättare att hitta samma däck... Blir det understyrt tro? Annars med 215/40-16 fram finns alla under också.
Låt säga att man köper någon av dessa. Vilka ger mest för pengarna? Svår fråga...
lite editerat _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Troligen blir det understyrt vad du än väljer om du kombinerar bredare bak med smalare fram... Är bilen utrustad med samma dimension runt om så är nog chassitsetupen orginal gjord för detta trots att du har mer vikt bak. Sätter du på bredare däck bak än fram får du med största sannorlikhet en understyrd bil. detta kan du iofs kompensera med att sätta en styvare krängningshämmare bak. Lite (med betoning på lite) understyring skadar nog inte på en mittmotorbil, en överstyrd bil blir onödigt jobbig att hantera efter som baken kommer blixtsnabbt på en mittmotorbil... Troligen är dock din bil lite understyrd redan orginal. Så för att få en lyckad setup på din bil med bredare däck bak än fram så måste du troligen ge dig på chassiinställningarna ffa då krängningshämmarna. _________________ Mattias Meldert |
||||
A539 _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Tack för tipsen! På grund av kraftig skillnad i fälgbredd blir det skumt med samma däckbredd, men 215 fram och 225 bak blir nog fint. Såg lite mysko ut innan. Får hoppas att det funkar att åka på också. När det blir r-däcksdags köper jag nog lika.
Enligt Dacktest.com får Toyo-däcken bäst betyg. Lite bättre än Dunlop och ganska mycket bättre än en del av de andra. De mätte iofs sånt oviktigt som ljunivå mm, men även grepptesterna är bäst. Slutsats: Toyo Proxes T1-R 215/40-16 fram och 225/40-16 bak. 3686 kr inklusive frakt, montering och balansering. Trevligt. (Ska kolla med den lokala däckhandlaren om han slår det priset. Kompispris.) _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Rekommenderad däckbredd? Toyota MR2 MK1
|
1312 besök totalt |

