Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 NA 2002
3698 besök totalt
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Tja, tänkte att det var dags att jag la upp min Speedster här nu efter nästan 2 års ägande

Kan börja med att presentera bilen som är en Yellow (two-coat) Opel Speedster 2.2 -02:a

Köpte bilen ifrån tyskland i Juni 2004 och Eurotransport hämtade den åt mig på trailer så hade den hemma i början av Juli

Bilen hade endast varit utställningsexemplar och Opel stog som enda ägare innan mig.

Nu kommer lite bilder samt modifikationer som är utförda och vad som är på gång

Bild framifrån:
Opelemblemet samt tvärslån borttagen och ersatt med ett Vauxhall emblem



Bild från sidan:
dekalen är numera borttagen inför lite annat dekalpyssel som kommer snart.



Svartanodiserad aluminiumdiffusor tillverkad av Jim



Däcktexten ifyllda med vit däckpenna, billigaste moden



Emblemen på däcken även dom bortplockade och skall ersättas med dom här stickers
som jag fått av Skogshuggarn thumbs up

Även VX220 dekalen ska på där bak sen, fast jag har beställt en ny som jag hoppas ska dyka upp detta decenniet, annars får jag fixa fast den gamla med nån bra lättlöslig självhäftande massa



Interiören på bilen,
2 stycken Fronthögtalare ersätter myntfacken som vanligtvis är där:



"Baksätet" som tidigare var ett förvaringsfack för softtopen har ersatts med lite extra power så jag kan njuta av lite skön musik när man känner för det, och det gör jag ofta

Det är 3 stycken bashögtalare och 2 vanliga högtalare, samt ett slutsteg som sitter monterat bakom passagerarstolen.



Här ser man JVC stereon samt basreglaget som sitter mellan växelspaken och handbromsen



Köpte julen 2004 ett sprillans nytt fullt Milltek system av Apex (han hade ett extra liggandes thumbs up ) som inkluderar en 200 cells racecat som senare monterades våren 2005, det tog sin lilla tid för det gamla systemet satt rätt hårt. (typ 5 timmar)



Här kommer en bild på diverse delar jag har inhandlat, vissa redan monterade, detaljerad lista följer under bilden



1. Diffusorn som Jimsan byggt, Monterad och klar thumbs up
2. Sidokjolar i kolfiber, Anders Westbergs gamla från Badster 2, monteras inom kort.
3. Mintex 1144 Front och Rear bromsbelägg, Monterade thumbs up
4. Turbo Frontsplitters, väntar på lackering
5. Däckpenna från Mekonomen, gjorde sitt jobb väl thumbs up
6. Turbospoiler, väntar på lackering
7. Skruvar och rivets att fästa Spoiler och Splitters med. (mycket nödvändiga att ha med på bild)

Även min hardtop som är silvermetallic ska lämnas in på lackering tillsammans med Splitters & Spoiler, detta kommer att ske inom 1-2 veckor troligtvis och sen ska hela kalaset monteras.

Några små framtidsplaner:

När lackeringen är klar ska bilen få stripes (eftersom dessa kommer gå över hardtopen samt spoilern måste jag vänta med det)

Det kommer att bli samma stuk som på den röda Elisen i denna bilden, fast jag kommer troligtvis köra på Mörkgröna med en tunn svart kant på varje sida runtom alla 3 stripes.

om det inte skulle bli mörkgröna så blir det helsvarta.



Men jag blev lite såld på mörkgröna stripes efter att jag hade sett denna bilden:



Andra framtidsplaner inkluderar en ECU remap samt kolfiber turbo luftintag på sidorna.
Efter det kommer det mest fokuseras på motorn, men inget bestämt i detalj på vad som ska göras.

Jag kommer att uppdatera med bilder så fort kjolarna blivit påskruvade och när de andra delarna är monterade efter att de kommit tillbaks från lackering

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Kul att få se din Speedster efter att ha sett dig på det engelska forumet thumbs up

När kommer kjolarna på då?

_________________
Lasse Alfons
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Jo det började bli dags nu, hoppas få träffa dom jag inte träffat än från engelska forumet på diverse banträffar i sommar med

Kjolarna hoppas jag hinna med senast denna helgen

Alla delar som ska lackas skickas iväg hmm 2:a Juni och sen hämtar jag dom en vecka efter det och monterar dom med thumbs up

Så ska jag ordna bilder på det med så snart som möjligt =D

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



varför vill man byta Opel/vauxhall-märkena?

men det är alltid skoj med ytterligare en speedster (eller vad du kommer att kalla den ) på forumet


_________________
Eric Bolin
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Herr V skrev:
varför vill man byta Opel/vauxhall-märkena?

men det är alltid skoj med ytterligare en speedster (eller vad du kommer att kalla den ) på forumet



Jag tycker Vauxhall emblemet är snyggt

och ovanligt e alltid roligare tycker jag iaf

Det är ju tekniskt korrekt en Vauxhall... jag hade aldrig slängt på nåt emblem som inte hörde hemma där såklart

edit: (först tog jag bara bort frontemblemet för att jag tyckte tvärslån va så ful på turbon ser det helt okej ut utan tvärslån men sen tyckte jag det såg tomt ut när jag inte hade nåt där fram och därför blev det vauxhall emblemet och man kan ju inte ha flera olika emblem då blir det rörigt)

När folk frågar säger jag alltid att det är en Opel ändå

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



jag håller med om att vauxhallmärket är snyggare, och det är ju inte precis två olika bilar speedstern och vx220, men då förstår jag bättre

_________________
Eric Bolin
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Fick tillbaks frontsplitters, bakspoiler samt hardtop från lackering i helgen så idag monterade jag fast frontsplitters och resultatet blev så här:





Köpte monteringsprylar för kolfiberkjolarna idag med så dom samt bakspoilern åker på i helgen med... postar lite bilder så fort dom är monterade med

Även den gula hardtopen går att skymta i bilderna ovan.. jag tycker den passar bättre så än i silver iaf.

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Monterade på bakspoilern precis, resultat:





Kolfiberkjolarna kommer på imorrn tror jag

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Jag har sagt det innan, jäkla fin bil du har
Front splitterna, är det kolfiber eller plast? Läste nånstans att de i kolfiber kunde försvinna i ett dammmoln om man var i med dem.

Är det bestämt vilka och om det blir stripes på den?

Väntar med spänning på att se bilder med sidokjolarna!

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004
Inlägg: 37


Trådstartare
Frontsplitters är i plast... en mjukare plastsort så dom tål nog att ta i lite, sen sitter dom fastmonterade med plast-popnitar så dom inte kan slita med sig något ifall dom skulle ta emot.

Det blir nog svarta stripes istället för gröna

Ska skynda på med kjolarna, men snart så kommer det bilder på dom med

_________________
Jens Strandell
Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2.2 NA 2002
3698 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande