Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4461 besök totalt |
Ariel Atom
Är det någon som har koll på hur en Ariel Atom beter sig på ringen? Tom, lite tider BTG ![]() Toppfarten ställer kanske till det för att få riktigt bra tider ![]() Hittar ingen info om Ariel på ringen ![]() |
||||
OK. Tänkte börja med 245 hk för sedan ev bygga vidare till 300Hk. Toppfarten ska tydligen inte skilja så mycket pga, luftmotståndet ![]() |
||||
Det är väl ungefär som med Se7en - går fort som f-n i de kurviga partierna, men man får ha skrämmande effekter (i sammanhanget) för att få några imponerande toppfarter. På snabba banor börjar de stora tunga bilarna hämta in tid i de snabbare partierna.
En Caterham CSR 260 kommer tydligen upp i ca 260, och jag tror knappast det är utväxlingen som begränsar den. (Ren racinglåda.) Räknade lite grovt på min Westfield V6 och fick fram att jag skulle behöva närmare 600 hästar för att komma upp i 300. Det är ju bortom vansinnigt! :-D (Fast det finns tydligen några Se7en med effekter i den storleksordningen...) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Tydligen är toppfarten typ 235-245 km/h sen går den in i "väggen" ![]() Skulle vara kul att veta vilka tider man har åkt på ringen med den? |
||||
OT - Har de löst frågan med helbilsgodkännande i Sverige?
Minns TopGears kommentar: "I am an Alien!!!" Här är en jag fångade på Ringen 2003 och det var den ägaren som klagade på effekten. Jag tror han kom från Porsche tidigare. Bilden ger ju ett intressant perspektiv på livet i en Ariel jämfört med 911. Med tanke på din bakgrund inom go-kart är det nog en intressant bil, men gå in i affären med öppna ögon så att du inte tror att du ska börja pendla med den ![]() ![]() Spana in sista bilden ![]() ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. TopGear Maserati MC12 1.18.9 Ferrari F60 Enzo 1.19.0 Ariel Atom 1.19.5 ![]() Porsche Carerra GT 1.19.8 Mercedes McLaren SLR 1.20.9 Ford GT 1.21.9 Porsche GT3 RS 1.22.3 Ferrari 360 CS 1.22.3 Ferrari F430 coupe 1.22.9 Murcielago 1.23.7 Zonda 1.23.8 Koenigsegg 1.23.9 Noble 1.25.0 Gallardo 1.25.8 BMW M5 E60 1.26.2 Lotus Exige 1.26.4 Chevrolet Corvette 1.26.8 Mercedes CLS 55 AMG 1.26.9 Porsche 911 GT3 1.27.2 TVR 350C 1.27.5 BMW M3 CSL 1.28.0 Dodge Viper SRT-10 1.28.5 MG SV 1.28.6 Mitsubishi Evo VIII 1.28.9 Porsche 911 Carrera S 1.28.9 BMW Alpine Z8 1.29.0 Den finns ju som elbil också ![]() http://wrightspeed.com/company.html _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Här är en länk till en av Joerunds filmer där han följer en Atom runt Nordslingan.
http://www.joerundseim.com/en/multim Jon, som kör bilen på videon höll på i flera år med att försöka få stil på sin Atom. Tror han la ner uppåt miljonen på rör-högen utan att den gick något bra för det. Cool "bil" men allt förstånd säger att det måste finnas bättre alternativ, speciellt som Ring verktyg. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Vad avslappnad han verkar ![]() ![]() Det blir inte helbilsgodkännande men dock godkänd för gata i Sverige! Bra om mam vill modda lite ![]() Är ruggigt kluven till bilen skall ner och prova för att bilda mig en bild av vad det är. |
||||
Får inte länken att funka ![]() Fick uppfattningen att det var utsorterad ordentligt redan från början ![]() Vad kan han ha lagt ner så enorma summor på ![]() Vad täker du på när du säger bättre alternativ om man vill ha mest bus för minst vikt/pengar? Är trött på gatbilar som byggs om för bankörning,för mycket vikt kostar massor av värm/ ![]() ![]() |
||||
OT Öh? Låter lite motsägelsefullt. Sitter ju med ett liknande problem när det gäller RUF, deras bilar har "single homologation." om du har mer givande info får du gärna slå en signal (se hemsidan). Att helbilsgodkänna kostar 5.000.000 kr, men det slutar nog med att RUF tar den kostnaden. Tänk på att bilen på bilden (den som Anders pratar om gissar jag) är från 2003 typ. Tror att Ariel kommit en bra bit på vägen sedan dess, men det är ju värt att kolla upp. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Enligt Johan på Formula School så är det klappat och klart! Men som du säger så är det inte billigt med helbilsgokännande, enda möjligheten är att Ariel har löst det men det har jag svårt att tro! Återkommer när jag har varit ner och testat ![]() Är ivrig på all info om denna bil/Mc ![]() |
||||
Testade just länken, den funkade för mig. om jag förstod rätt på Jon så var en ganska tidig Atom kund. Jag har inte alla detaljer men det var en lång, lång serie av divers problem. Sedan var det motoruppgradering, etc, etc. Kankse har det blivit bättre nu? Vad jag menar är att om man har turistkörningen på Ringen i tankarna så tycker jag att just "gatbilar som byggts för bankörning" är det perfekta alternativet. Du får en viss komfort vilket gör att du slipper traila, du har tak överhuvudet när det börjar regna, jag gissar att säkerheten är bättre, det går att få med sig några polare på ett varv, etc, etc. En "bil" som en Atom är ju otroligt begränsad och risken är att den hamnar lite "fel". Jag menar att om man är helt fixerad vid varvtider, låg vikt etc, ja då är det dags att börja köra race på riktigt, om man istället är där för att ha en kul totalupplevelse på Ringen då tror jag som sagt att det finns bättre alternativ. om man nu vill ha något kompromisslöst så inbillar jag mig att något av seven-alternativen är bättre då de är billigare (?) och mer beprövade, men det är förstås bara en gissning då jag aldrig ens kört någon lådbil. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
ok har samma tankar som du. Ringen besöks max 1-2 ggr/år medans Nordiska banor körs 12-15 ggr/år så fokus blir på en bil som är jälkigt kul hemma ![]() Tittar även på GT3/993RS men tycker att driftskostnaderna blir jäkligt höga om man vill åka massor av varv vid varje banträff, typ däck bromsar service och dylikt. Har inte hittat någon Porsche som jag fastnat för ännu ![]() 944Cup kanske? svår att hitta ev. |
||||
Prova nya Lotus Exige S med Toyotamotor, kompressor, ställbara Öhlinare etc etc. Kan nog vara ett bra "mittemellan" alternativ. Mer info här http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.p
|
||||
Anders, det är på tiden att du får köra en rolig bil(Läs Lådbil) på ringen! ![]() Mer prestanda/kr och lägre driftskostnader än i en Seven är nog svåra att hitta. ![]() En nackdel är iofs avsaknaden av toppfart ![]() ![]() Att traila ner till Ringen är nästan ett måste och det kan bli en del skruvande på bilen också... ![]() Är man bekväm av sig, så är det naturligtvis enklare att åka ner i en GT3:a eller M3:a, flänga runt några dagar och sedan köra hem igen. ![]() Personligen tycker jag det är nästan lika kul att ![]() ![]() Några frågor man kanske bör ställa sig, när man väljer "leksak" är t ex: Är det en ren leksak eller skall den fylla någon annan funktion till vardags också? Är det ok att traila den till banorna, eller skall jag kunna köra den till och från banorna oavsett väder? Hur driftssäker måste den vara? Vad får det kosta att köpa och köra den? Jag fastnade för Lådbilen pga att den var "billig" i inköp och billig i drift, samtidigt som det är en mycket rolig bil att köra. ![]() En hel uppsättning nya R-däck(205/50/15) kostar c:a 6000:- och räcker lääänge. En uppsättning bromsbelägg kostar runt 1000:- och räcker lääänge. Helförsäkring helår kostar 1600:- ![]() 4 Kg/hk räcker långt! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
OK, eftersom du gjorde inlägget i detta del av forumet trodde jag det var Ringen som var huvudsaken. Som "leksak" på hemmaplan är säkert en Atom jätte-skoj.
944 cup är det kanske ont om men 994 turbo som är ombyggda till cup-spec/race bil för gata finns det ju gott om. Visst blir det dyrt med drift av en GT3 eller 993 RS - du får väl köra lite värre varv - kvalité framför kvantitet! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag tolkar detta som en inbjudan! ![]() Jag har full förståelse för de som väljer "seven-spåret". För egen del lockar det dock inte, jag är nog för bekväm av mig. Mvh Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Självklart! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Till GT3:an ser det ju lite annorludna ut, däcken kostar det dubbla och räcker ungefär lika länge som ungarnas Magnum en solig maj-dag. Bromsbelägg - går väl på 6 ggr så mycket och inte heller de varar ju så länge. Försäkringen är gånger 10 ![]() Nej, nu får vi sluta denna diskussion innan man man tappar tron! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Precis det spåret jag är inne på,varv/krona ![]() 1,5 kg/hk känns ouppnåligt med en "kaross ![]() Jag ser på dessa typer av bilar som en hybrid mellan mc och bil, och givetvis måste man traila ibland! Vad tror du peeter om Ariel, som har erfarenhet av lätta starka bilar? Eller finns det ett bättre alternativ? Vad tror du om Atom på ringen? |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 4461 besök totalt |