Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige 2006 | 1, 2 >> 8647 besök totalt |
Den 15-juli förra året, efter en bankörning, så bestämde jag mig för att kolla marknaden för intresserade Lotus Elise köpare. Jag satte ut lite annonser i diverse tidningar och siter på internet och fick väl diverse napp, men inget som ledde till en försäljning. Jag hade en Mustard Yellow Lotus Elise 111s -99
Då fick jag för mig att man kanske skulle kolla vad Lotus handlaren skulle betala för den i inbyte, så jag kontaktade den svenska Lotus återförsäljare och frågade om han var intresserad av att köpa min bil. Han gav mig ett bud på telefon efter min beskrivning av bilen. Jag tyckte budet var helt OK, så vi bestämde att jag skulle komma ner till Trelleborg för att visa upp bilen. Jag hade i princip bestämt mig för att lämna kvar bilen, och åka hem utan, men med en order på en ny bil. Servicekillen tittade på bilen och hittade diverse saker, så Wendels drog av ytterligare pengar. Jag kunde säkert själv ha köpt delar från England och monterat, men det var inte värt allt strul. Detta var den 22-augusti 2005. Det finns egentligen bara en bil som Lotus har, som var intressant och det var en Exige. Då i augusti när jag beställde den, så var det 2005 års priser och utrustning som gällde. Bilen skulle levereras i mars-06 och då tänkte jag att det var en mycket lång väntan, men tiden har gått ganska snabbt ändå. Vid beställningsdatum så kunde man beställa ett paket som heter Performance Pack, men i samband med MY06, så togs detta paket bort och ersattes med Sport Pack och Super Sport Pack. Naturligtvis så ville jag ha båda paketen och bilen pris steg då naturligtvis. I Sport Pack så får man följande saker: Switchable traction control BS4 T45 steel roll-over hoop and struts Roll hoop cross bar and race harness mount PrOBax sport seats Twin oil coolers och i Super Sport Pack så ingår: Track suspension with 1-way adjustable damping and ride height Adjustable front anti-roll bar Double shear track control arm brace Hi-Power silver finish 14-spoke ultra lightweight forged alloy wheels Ca 50 000:- kostade dessa två paket tillsammans och det fick det bli. Att välja färg är ju inte heller helt enkelt, men denna gång vad det ett ganska så enkelt val. Jag har alltid gillat den Chrome orange kulören sedan länge, så en sådan fick det bli. Denna färg var givetvis extra dyr (extremepaint). Den kostade ca 15 000:- extra Efter mycket snack med folk på engelska forum angående AC, så sa ALLA. Köp ingen ny Exige utan AC. Så den kryssade jag ivrigt för i options listan och blev 20 000:- fattigare. AC'n väger ca 10 kg, och denna vikt har jag tjänat in på fälgarna. Det var väl en sak som var riktigt surt och det var precis när bilen var tillverkad, så släppte Lotus ett pressmeddelande om att man kunde beställa en Exige S. Hade jag vetat det, så hade jag naturligtvis valt en sådan istället. Men men, det är inte mycket att hänga läpp för nu. Man får väl uppgradera och ta några förarkurser, så skall det nog gå bra ändå. Wendels frågade om jag hade lust att ställa ut bilen på Stockholms Bilsalong, och det tyckte jag var helt OK. Detta är den första Exigen i Sverige (av denna kaross), men det har ju i dagarna även kommit en Exige S till Sverige också. Den har faktiskt sålts ytterligare en Exige av Wendels, men den gick till vårat grannland i väster, Norge. Ikväll var det premiär på bana och jag tog det ganska lugnt ikväll och kände lite på bilen. Några bilder. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
|
Men du, vad hände med gräsklipparplanen och Gotland då? Blir den inställd?
Coolt! Nu ångrar jag att jag inte lyckades ta mig till banan och se nya bilen! Hur kändes den in action då? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
|
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige 2006 | 1, 2 >> 8647 besök totalt |