Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 Touring 1972 - Banbilen
5462 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
Så var det min tur! har varit hangaround här på rejsa ett bra tag nu och har flera gånger tänkt att lägga upp min bil här, men har inte vågat på grund av det fruktansvärda grupptrycket som många utsätts för här det skall uppdateras gärna flera gånger varje dag, man ska ta bilder på varenda skruv som man lossar

men nu har jag bestämt mig för att slänga upp bilen ändå, kan säga direkt att det kommer inte att bli uppdateringar och bilder i det tempo som ni vill så ni behöver inte klaga på det man bör ha känsla för ironi när man läser något som jag skriver här...det är bara att skriva precis vad ni tycker så kommer ni garanterat att få svar på tal...

Jaha, vad är det då för bygge jag har satt ihopa då? det hela började 2004, jag lärde känna Krille Krokodil som många av er här säkerligen vet vem det är, började snylta plats i hans garage och våren 2004 blev det en plats ledig som jag och en kompis knep direkt! utanför garaget stod då denna touringen som var i det skick som ni kommer att se på bilderna längre ner...rent ut sagt jävligt risigt! många gånger hade man stått och tittat på den och tänkt att det aldrig kan bli bil av den igen...

så kom då förslaget "du får bilen gratis om du renoverar upp den", vid detta laget var jag INTE så erfaren meckare men man vill ju lära sig, så självklart antog jag utmaningen och började med renoveringen...mellan 2004-2005 lade jag ca 1800 timmar på att renovera upp bilen, att det skulle bli banbil var klart från början på grund av det dåliga skicket (var inte lönt att bygga originalare) men jag hade inte tänkt att det skulle gå i denna rasande takten!

kolla på före bilderna och jämför med bilderna från förra året så ser ni vad jag gjorde i stora drag, har hundratals bilder till utöver dom som jag lägger upp här men jag skulle bli deprimerad om jag skulle sitta och konvertera dom till rejsavänligt format och lägga ut dom här, så jag nöjer mig med dom här...

finns mycket mer historia att skriva men det får komma efterhand, nu orkar jag inte skriva ner allt!

det enda som ändrats mellan förra året och detta är motorn..förra året körde jag i strikt originalklass med en original 2 litare med 2portsinsug och en weber 36:a med standard 4växlad låda och 3,64 bakaxel. Bilen gick faktiskt väldigt problemfritt förra året, så kom ju effektbegäret och jag bestämde mig för att bygga en lite vassare motor! naturligtvis vill man vara tidsenlig så det skulle ju vara hederlig trimning med dubbla webrar, vassare kam och lite sånt som det var på den gamla goda tiden.

sagt och gjort delar inhandlades och den gamla motorn skruvades ner...bestämdes också att det skulle volymökas från 2 till 2,2 (2,15 för dom som är noga) liter med volvkolvar...köpte ett gäng volvokolvar och svarvade av 3,5 mm så dom passade...satte ihop allt och fick snurr på maskinen och allt funkade hyffsat, förutom oljetrycket som skenade iväg! efter lite rådgivning så hade jag satt i fel oljepump! bara att lyfta maskin, av med tråget och byta...bytet skedde en fredagkväll och slutfördes runt 22, skulle bromsa 12 timmar senare...nu har vi turen att ha en väldigt erfaren motorbyggare här i trakterna, Lars på Liba motor utanför Degeberga, mycket kunnig! första vändan dit blev inte lyckad, för klen soppapump var svaret....hem igen och bytte pump till en dyr sådan, återvände och nu fanns soppan men inte effekten....slutade på 110 hk, besvikelsen var ett faktum...detta var troligen bland dom dyraste originalmotorerna (effektmässigt) som nånsin byggts

tog ett kompprov och då ljusnade saker och ting...läste lite på 02tavlan och visst var svarvningen rätt gjord, om man ville köra turbo...kompet hamnar på runt 8 - 8,5 beroende på topp om man gör så som jag gjort...valet var då att antingen bygga turbo eller byta kolvar! naturligtvis vill man ha sugmotor så det blev kolvbyte, skillnaden nu var att jag utformade kolvtopparna efter förbränningsrummet i toppen, komp.förhållandet lander runt 11,4:1 enligt dom som kan det bättre än mig...

Detta utspelar sig veckan innan Spring breaken på mantorp, fick kolvarna svarvade den 1:e maj och sen blev det kvällspass i garaget, blev klar på torsdag eftermiddag och skruvade ihop motorn, hade dock inte räknat med att min topp var planad vilket inte skrottoppen som jag hade som mall var...naturligtvis tog det i när jag drog runt motorn...blev så trött så jag åkte hem istället för att gå och kasta grejor i garaget...tänkte skita i allting men jag hade tagit ledigt på fredagen för att hinna (är man entusiast så är man).

På fredagsmorgonen så sa far min (som också är gammal 02-entusiast) att jag borde göra ett försök till, så det gjorde jag. Åkte till garaget 06:45 och lyfte av toppen, slipade väck lite mer material i förbr. rummen och på kolvarna, ihop och kontrolldra med lera...tog av lite till och nu gick det runt! nu blev det fart igen, byta till meckarkläder och börja skruva ihop allting, fick köra och köpa lite delar också. Runt 15-snåret var det så dags för provstart, kompisen som hjälpte till, farsan och övriga garagemedlemmar samlade högtidligt runt motorrummet och så drog man runt på starten utan stift för att få upp oljetrycket...trycket fanns och stiften åkte i, nu blev det spännande och det gick några varv på starten, det hostade till och motorn gick igång, MEN vilket bank det var ifrån motorn! först trodde jag det var lagerbank men både min far och Krille sa att det lät som ventiler och kolvar som hade separationsångest...

då var jag inställd på att skita i alltihop...så jävla mycket tid, pengar och slit men inte fan ville det funka...sen av ren automatik så lyfte jag av toppen och då hade 4:ans kolv slått i...min trogne kompis Daniel hjälpte till när jag slipade ner lite mer på kolvarna + toppen och sen kontrolldrogs allt med lera...ihop och starta igen vid 18:30...NU JÄVLAR gick den utan bank, FAN VA GLAD man blev då...lät den gå varm och kolla läckor, sen byta hjul och ner på marken för lite provkörning...

dagen efter körde vi från Kristianstad 05:00 upp till Mantorp, dock hade jag läckande ventilkåpspackning så det blev inget kört på banan thumbs down men bara att bilen funkade var roligt! på vägen hem blev den rätt så varm (4000 varv på 5:an nästan hela tiden) vattentemp på mellan 100-110 grader tyckte jag var lite väl...

under veckan monterades så en volvo 240 kylare (bra mycket större area än orig. kylare) som knappast kunde göra läget sämre! helgen därpå var det 02meet i danmark, bilen gick nu riktigt bra jämfört med tidigare! vi körde dit och på hemvägen precis innan vi kom till Kristianstad så var man ju tvungen att testa lite...då varken jag eller krille har fungerande hastighetsmätare i våra bilar så vet vi inte hur fort vi körde, men fort var det iaf...så precis när jag svängde av till Fjälkinge så tittade jag på vattentempmätaren och den hade bottnat på ca 130 grader, varmluften i utblåsen hade försvunnit...bara att parkera...

dagen efter (söndag) var planerad att fyllas med bankörning på sturup, men den missade ju jag såklart! rev av toppen och packningen var hel, men det hade läckt vatten det såg man...åkte på måndagen till Liba motor och fick konstaterat att toppen inte var skev (puh!) så jag tänkte att det räckte med ny packning och sen slänga ihop motorn igen...hämtade ut ny toppackning från motornord (3:e 2,2 literpackningen jag köpt därifrån i år, bara 800 kr styck ) och lade på den, drog runt motorn till ÖD och såg då att en bit från 1:ans kolv såklat slagits bort, precis i kanten så man såg ner till översta ringen...felet här var att jag dratt toppen med fel moment och inte efterdragit så den lyfte antagligen lite på sig när jag pressade bilen...

jaha, bara att lyfta ur motor och låda, plocka isär och byta kolven...far min fick köra och hämta en ny hos KG trimning (som säkert undrar var jag gör av alla kolvarna jag köper där ) som jag slipade till och sen slog jag ihop motorn igen och den startade och gick precis som innan, väldigt skönt!

ringde sen till Liba och fick bromstid, var där i måndags (22/5) och då lockades det till slut fram 141 hästar och 190 nm ur maskinen...skillnad mot dom 110 hk som det var tidigare . Bilen går nu riktigt bra, även om man såklart hade velat haft mer effekt, men detta är mitt första motorbygge och jag är ändå rätt nöjd med resultatet.

Där är vi idag! bilen står för närvarande uppallad (känns skönt när det är så, mår inte riktigt bra när det bara funkar > utan man vill ju så nu skall det dit oljekylare som jag hämtade på returbilen i förrgår, samt en e30 generator då min originalare är lite slapp....Siktet är inställt på Sturup nästa helg och eftersom jag redan har missat 2 bankörningar i år så skall jag INTE missa denna chansen!

oj, blev ett väldigt långt första inlägg...ja ni som inte orkar läsa får väl titta på bilderna istället och strunta i den viktiga informationen kommer antagligen att lägga upp lite blandade bilder här när jag orkar, så håll till godo med dessa så länge så kommer det fler så småningom!



BILFAKTA
-----------------------
Fjädrar/dämpare: Bilstein Clubsport runt om, 20% hårdare originalfjädrar från 02-depån. Original krängare fram/bak.

Bussningar: Superflex överallt förutom i diff och silentblock, där sitter Martin Wirbladhs bussningar.

Bromsar: Fram e21 nav med ventilerade e21 323 skivor, samt volvo 240 Girling ok. Standard 240 belägg.
original trummor bak, vanligt bromsservo med Tii huvudbromscylinder.

Koppling: original 228 mm.

Motor
Topp: E12 topp, oportad
Block: E21 2 liters block (89 mm) borrat till 92 mm (2,15 liter)
Kolvar: Volvo B21 kolvar med egenhändigt anpassad kolvtopp, komp. Förhållande ca 11,4:1
Stakar: original
Vev: original 2 liters
Kamaxel: 292 graders
Ventiler/ventilfjädrar: originalventiler med Schricks hårdare enkelfjädrar
Smörjning/Kylning: original E21 oljepump, original vattenpump, volvo 240 kylare, oljekylare från volvo 745
Insug: 2xWeber 45 med 62 mm trattar och Pipercross filter.
Bränslepump: Facet red top
Tändning: originalsystem med Tii fördelare
Inredning: Folkracebur från Svets och smide, 2 svängstolar samt extramätare för oljetryck, oljetemp samt vattentemp.

Drivlina: Getrag 240 låda från e30 318i, kardan från samma bil, original obromsad 3,64 diff.

Avgassystem: 2,5" med en Simonsdämpare längst bak. Original Tii grenrör och byxrör.

Tjänstevikt: 1110 kg (bilen med halv tank, massa verktyg i reservhjul vägde 1020 kg vid reg. bes i jönköping 2005).
Effekt/vrid: 141 hk, 190 nm

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
Utgångsobjektet!


Jodå...


Bara att hugga in!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
Precis färdig och inreggad förra året! garagelack lagd av Krokodilen...


Visst är det linjeskönt!


Passform och dylikt på t.ex. dörrar är inte viktigt, det är ingen utställningsbil!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
"Borta bra men hemma bäst"


"Inredningen"


Maskinrummet...är så satans trevligt att lyfta på huven och se 2 webrar istället för ngt modernt trams som insprutning, ljudet från webrarna är hårresande!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
sådärja, lite bilder upplagda så ni har något att relatera all text till! som sagt så kommer jag att vara på sturup nästa helg, så är det någon som är där och vill prata, provsitta eller bara titta lite närmare så var inte rädda, kom fram och prata lite!

Tänkte sätta ett scoop på huven för att få in kalluft till webrarna också, söker efter något som liknar det här:
(Bilden tagen från realcars hemsida)


Jag tycker INTE att det är rimligt att betala deras priser för en bit plast...måste väl finnas någon som gjuter själv? alla tips välkomna!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Den lilla oranga kommer säkert att trivas bra på Sturup.
Vi ses där

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
Vi ses där!

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Kampfffff skrev:
sådärja, lite bilder upplagda så ni har något att relatera all text till! som sagt så kommer jag att vara på sturup nästa helg, så är det någon som är där och vill prata, provsitta eller bara titta lite närmare så var inte rädda, kom fram och prata lite!

Tänkte sätta ett scoop på huven för att få in kalluft till webrarna också, söker efter något som liknar det här:

Jag tycker INTE att det är rimligt att betala deras priser för en bit plast...måste väl finnas någon som gjuter själv? alla tips välkomna!


Gjut upp själv, det är inte så spec svårt att få till ett glasfiber scoop eller luftintag. Med lite fantasi, formvax och glasfiber så fixar du det på ett kick

_________________
Pelle Persson
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134


Trådstartare
har varken kunskapen eller utrustningen till att göra något sådant! men annars hade det varit en bra ide...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hej Trevlig bil och bra jobbat med tanke på utgångsläget thumbs up
Har ungefär samma motorinstallation i min E21a , nice med webrar
och jag orkade läsa hela första inlägget!


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 51



Trevlig projekt tråd det här. Kämpa på thumbs up

Såg i en annan tråd att du monterat termostatstyrd oljkylare. Har du tips på nån bra adapter/kylare för det ?
Letar nått smidigt till min 02a

_________________
Christer Hellquist
BMW 2002 -73 iT MSx
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Läcker bil du fixat Gillar färgen och stuket på bilen skarpt Du har inga bilder eller om du kan ge en beskrivning på hur du har fixat med gasreglaget till Weber förgasarna???Sen så såg jag att du hade filtrena till förgasarna rätt ut och därför flyttat Huvudbroms cylindern, själv har jag böjda trattar med filtren uppåt huven istället,tror du det kan få plats??Är det mycket utrymme kvar till huven om man kollar från förgasaren och huven???
Håller nämligen själv på att stoppa i en 2,2L M10 motor med 304 Dr.Schrick kam och 2* 45 Weber förgasare som är bänkad tidigare till 184 hk(få se om det stämmer sen)Jag har sett att Misab har en del färdigt,men det kostar ju en del Kommer du till BMW träffen den 29-30 Juli på Kinnekulle?Hade ju varit kul att titta närmare på bilen innan man själv ska börja med motor byte till hösten

/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 Touring 1972 - Banbilen
5462 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande