| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
K104 vs A539
|
646 besök totalt |
|
K104 vs A539
Tjena! Det börjar bli dags att köpa nya däck till bilen. Och jag har kollat på följande alternativ: Hankook K104 215/45 -17 samt Yokohama A539 215/40 -17 Jag har själv haft Yokohama A160 förut och tyckte de var mycket bra. Bra grepp och skön styrrespons. Slets dock fort. Sedan har jag hört lite med några killar som kör långloppscupen i en bmw 325:a som kör med K104. De tyckte däcket funkade bra på deras bil, framför allt slitstarkt. Jag har även åkt med i denna bil och blev imponerad över kurvhastigheten. Dock är denna bil lättare än min och har mindre effekt. Bilen är en 240 GL -88 med ca: 220hk. Går mest på gatan men kanske nån sväng på bana i sommar. Jag prioriterar bra grepp och känsla och bryr mig inte speciellt mycket om våtegenskaper. Vad säger ni som har lite koll? Vad ska man satsa på? Hankook är billigare, och kanske slitstarkare? Hur är yokohama? Mvh Eric Andrén _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
|
Jag kör med K104 fram, har dock svårt att gradera mot andra däck eftersom jag inte testat så mycket annat på denna bil. De verkar dock inte vara sämre än de gamla GY Eagle F1 de ersatte, de är definitivt mycket bättre än de Hankook K102 som jag har bak, dessa är usla på blöt väg på viss typ av asfalt och på bana (torrt) blir det nästan drifting efter några varv.
På gata tror jag inte du får speciellt mycket bättre prestanda med dyrare däck jämfört med K104. _________________ Tomas Lindbäck |
![]() |
Däck för banåka
K104 vs A539
|
646 besök totalt |