| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avtappningsplugg för växellådsolja fast, värma på?
|
2118 besök totalt |
|
Förra ägare (alltid dessa förra ägare, hehe) har dragit åt både avtappnings- och påfyllningsplug åt helvete för hårt på min 318is. Innan jag börjar balla ur och svetsa på muttrar och annat, kan jag värma området runt pluggen med acetylenbrännare? Tänkte ställ in den på lite större låga (alltså inte blå skärlåga utan lite lagom) och gå loss runt pluggen, fungerar det? På tal om ämnet, jag fick uppgifter att man ska hälla i Dexron II automatlådeolja i Getrag 240/4, stämmer det? orsaken till oljebytet är att det är lite trögväxlat den första minuten. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Pluggarna är korkat dumt konstruerade..
Jag vet själv hur jag bråkade med dem..
Att värma bör göra susen. Det som kan hända är väl att det ryker en del om oljerester osv. När du sedan har pluggarna lösa så kan det vara bra att svetsa på lämplig skalle för att enkelt kunna dra åt och eventuellt lossa dem igen. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Hmmm, tänker vi på samma pluggar?
Har aldrig haft problem på några av mina e30 med växellådspluggarna (trots "fullservade på verkstad" bilar där pluggen aldrig varit borta), dock är det viktigt att använda rätt insexhylsa. Har pluggen suttit hårt har jag använt CRC rostlösare med frys effekt. Vanlig ATF olja går utmärkt att använda, dock kan den bli lite för tunn vid hårdkörning och varm väderlek. Jag skulle rekommendera en vanlig GL-4 olja för växellådor med viskositet SAE80W (multigrade oljor med viskositet därikring funkar också) eller Redlines MTL olja. Tänk på att göra rent magneten i avtappningspluggen eller montera en plugg magnet om det inte redan sitter där. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
|
Problemet är att insexgreppet är så grunt.. Helt utan anledning.
Nyckeln slinter lätt om pluggen är dragen med "armbågsmoment".. Slinter man nån gång för mycket så är det kört.. Och man får bygga en egen nyckel eller liknande. Så var det iaf för mig. >
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Det är väl 17mm insex i båda pluggarna va... Försöker minnas saker här men närminnet är skadat.
Ett gammalt "racingknep" på lådor som jag testat på mina 318 ibland med gott resultat är vanlig helsyntetsik motorolja, 5W-50. Funkar kalas, särskillt på vintern. Annars rekar BMW automatolja i många lådor numera. |
||
17mm insex är korrekt. Helsyntetisk motorolja är däremot INTE bra i en gammal BMW låda, additiven i en hel eller delsyntet olja reagerar negativt med vissa legeringar i lådan (bryter ned synkringarna, tar dock tid...). Skall man slå motorolja i lådan är det en kvalitetsklassning under API-SG (näst intill omöjligt att hitta idag) och mineralolja som gäller. Står bland annat att läsa i TISen. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
|
Jösses här lär man sig.
Kan lugna er med att jag inte gjort detta på senare år dock utan på tidigare, trögväxlade, lådor. Har fuunkat kalas, men vad vet jag om synkringarnas egentliga liv och status...
Men som sagt, vet att detta var väldigt förekommande på racebilar förr. |
||
|
Det löste sig! Jag tog en 17mm hjulbult, svetsade på en 23mm mutter, kapade resten av bulten, körde in bultskallen i avtappningspluggen och svetsade fast den. Sen var det bara att skruva loss den. Fick hamra ordentligt på hylsnyckeln för att få loss pluggen...det var uppenbart att svetsen var ända sättet.
Jag fyllde lådan med Biltema Dexron II. Känns sådär, tvåan har svårt att synka vid nerväxling i hög fart...ska byta igen tror jag. Nu har jag i alla fall bytt pluggar mod modifierade BMW ditto. Den nya modellen har vanlig sexkantsskalle. [img][/img]
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Jag kör med mineralbaserad 10W-30 motorolja; synkar mycket bättre än med växellådsolja.
Varning: Föregående tips skall inte följas om man har en vinkelväxel i lådan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Precis så uppfattar jag det oxå. |
||
Det finns att köpa pluggar med vanlig sexkantsskalle på BMW. Har suttit monterade på vissa av mina E30 (borde suttit på alla). Jag har köpt ett gäng sådana och byter alltid till dom då det är betydligt enklare att dra loss med en vanlig ringnyckel. Kan ta fram art.nr. på dom sen om du vill. _________________ / Erik Tryggvesson |
||
|
Erik T:
jag tror att du och beepbeep menar precis samma sak har själv märkt det när man köpt nya nivå och avtappningsbultar, dom gamla är insex men dom nya är sexkant...
dock gäller det inte för diffen, både till e30 och till 02 fick jag insex när jag köpte nya...spelar iofs ingen roll, har man nya pluggar (OCH tätningsbrickor!) som man inte drar för kung och fosterland varje gång så håller dom länge...sen kollar och byter man ju oljan titt som tätt under säsongen med! _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
De äldre pluggarna med insexgrepp verkar ha utgått om man kollar ETK.
Diffklumpens pluggar är bättre på det viset att insexgreppet är djupare och dessutom mer lättillgängligt. Där kan man ju tex dra till med klappadangen eller ta ett rör på nyckeln. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Hej!
Reservdelsmannen på Novation i Uppsala "råkade" jaga reda på "orginal" påfyllningsplugg till min 318is. Dvs. den gamla insexmodellen. Sen sa han att det inte fanns någon avtappningsplugg i lager. Jag bad honom kolla om det fanns något liknande och då hittade han nya sexkantsskalle-modellen (som passar för övrigt utmärkt). Han sa att nya modellen passar till massa BMW-bilar men inte till is (vilket den gjorde). Det verkar med andra ord att den nya varianten är inte öronmärkt för is-bruk fast den passar, så ni kan köpa dem utan problem. Priset var 32 och 337 kronor respektive, inga jättesiffror med andra ord. När det gäller Biltema Dexron II i Getrag 240/4 är mina erfarenheter följande: numera går det att växla utan problem även med kall bil. Den kärvheten och långsamheten är borta. Dock är nerväxling till 2:an i hög fart svårare numera när motor/låda är ordentligt uppvärmda och man får köra heel-and-toe för att få in den utan skrap. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2118 besök totalt |