Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII 2.0 -75 busprojekt
1, 2   >>
21496 besök totalt
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Lika bra att göra en tråd om min bil så jag slipper kapa andras trådar.

Kort historik:
Som gammal Escort-man (har avverkat ett antal i rallyskogen och en på rallycrossbanor) kände jag mig tvingad att skaffa en bil att leka lite med nu när rallykarriären är avslutad (?).

Sagt och gjort, jag handlade en bil som busats till för minst 15 år sedan av en kille hemma i Luleå.
Kärran fanns i Nordmaling och priset var överkomligt. Drog ner den till min nya hemort och mitt nya garage i februari.

Det som redan är gjort på vagnen i stora drag:
- Pintomotor med tillhörande fyrväxlad låda, typat och klart.
- Trevligare fjädring/stötdämpning. Dock är den alldeles för högt upp i luften för min smak.
- Skärmbreddning med frontspoiler, allt i glasfiber.
- 14 tums Revolutionfälgar sitter, men dom sitter för långt in tycker jag.

En gång i tiden har det suttit bur i bilen, den har antagligen gått någon enstaka rallytävling också.


Sedan har väl inte så mycket hänt egentligen.
Jag har köpt några paket från England och monterat en del godis, till exempel en bättre kamaxel och extraktorrör.


Innan det var dags för ett besök hos bilprovningen - den har inte varit besiktigad sedan 1991 - behövde elsystemet en genomgång. För att göra en lång historia kort så fungerade ingenting i lampväg.
En mindre rostskada på förarplastens golv lagades också.


Besiktningen gick relativt smärtfritt, det anmärktes på konstig bromsverkan vänster bak och hög co-halt.

Framtidsplaner:
- Sänkning både fram och bak. Tvåtumsblock bak och förmodligen kapning av fjädrarna fram (eller några standardfjädrar från Biltema som kapas till lämplig längd, något bilmärke borde ha samma diameter)
- Montera extra stag i bakvagnen, bakaxeln tenderar att hoppa vid hjulspinn.
- Spjällhus och Megasquirt så snart som återbesöket hos bilprovningen är avklarat.
- Bromsvåg ska tillverkas, servon ryms inte med spjällhus/webrar monterade. Jo, det får plats om man sänker servo + cylinger i framkant men det blir trångt och inte särskilt bra.
- Spacers ska inhandlas för att få hjulen närmare skärmkanterna. Alternativt en uppsättning Minilitefälgar med tuffare offset. Det måste se snyggt ut även om det påverkar bilens väghållning lite negativt.
- Grupp4-spoiler i aluminium ska fästas på bakluckan. Lite bilsportlöjlig får man väl vara?
- Bakaxelbyte, den tyska axeln är odiffad och är ganska glapp. Jag kör tills den rasar sedan blir det en engelsk axel eller Volvo 240.
- Eventuellt motorbyte. Kan bli en Zetec eller möjligen en Opel 16-ventilare.
- Kanske kanske en bur bara för att det är rejsigt.

och vad ska jag använda bilen till?
Förhoppningsvis lite konbana och andra klubbaktiviteter. Som 40-plussare blir det väl en hel del fikaträffande också.



Alldeles på tok för hög!


Före och efterbild, det blir säkert tufft. Åminstone ser det ut så efter en vända med photoshop...


Så här tänkte jag att det skulle bli efter sänkningen. Beklagar den usla photoshoppningen.


Väntar bara på trattar innan montering. Köpte beggade TWM-hus, kanske inte bästa märket men det blev mycket billigare än nya från Jenvey.


Motorrummet i dagsläget med Weber 36-36 DCD. Inget kul alls.


På väggen gör inte sänkblocken och bromsgrejorna någon nytta. Jobba jobba!


Egentligen till Se7enbygget men jag kanske använder det till Escorten också. I alla fall delar av stället.

Så här såg det ut i slutet av 1980-talet, första MKII-an. Strax innan motorras kan tilläggas.


...och på isbanan, SM-tavling i Kramfors 1987 eller 88.


Klart man måste ha en Ford igen, eller hur?


Uppdatering sker när jag har något att tillägga.
Mitt andra projekt, Se7enbygget, rör på sig i ytterst makligt tempo. Drar en skruv här och där. Ingen brådska.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17822&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=dd7

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Yeeees, fler Mk2:or

Gillar stuket skarpt, men som du själv säger, den ska närmare backen och fälgarna ska längre ut

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



var har du hittat sänkblocken?

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
DannyMk1 skrev:
var har du hittat sänkblocken?


Köpt från england, Rallydesign. 16 pund plus VAT och frakt.


http://www.rallydesign.co.uk
finns en del skoj i kategorin "Escort rwd parts".

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Mycket användbar sida inom kort hoppas jag.

Stort tack Stig

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Högst upp på åtgärdslistan: Att fixa bakbromsarna och göra återbesök hos bilprovningen.

Sedan var det ju det där med Megasquirt. Gruvar mig redan för montering i låda och inkoppling av givare och sånt. Det mesta av kringutrustningen lånar jag från Zetecmotorn i det andra projektet. Det tycks finnas obegränsade resurser vad gäller informaton i ämnet på olika websidor - men när ska jag orka ta mig i kragen och plöja alla dessa sidor?

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



MKt trevligt bilval tycker jag - gratulerar helt enkelt

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Riktigt grym MkII:a.. thumbs up

Visst ska den sänkas, men kapa inte fjädrarna. Det är bättre att kapa och flytta fj.skålarna.
Du skulle bryta kanterna på sänkblocken, där den ligger an mot fjädern. Kanten är 90 grader
och alldeles för skarp. Original Ford Motorsport hade en radie där...

Förlåt att jag skräppostar lite..
Men Rally Design är lite som Biltema, en del bra och en del skit.


CheeRS!

/hp

_________________
Håkan Persson
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
old blue oval skrev:
Riktigt grym MkII:a.. thumbs up

Men Rally Design är lite som Biltema, en del bra och en del skit.

/hp


Jo, jag har märkt det. Men det mesta har varit helt okej. Snabba leveranser också, vilket räknas som ett stort plus av en impulsiv människa som undertecknad.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Stiltje i garaget.

Det är så mycket annat i vägen. Jobb, lägenhetsuppsnyggning och sånt.
I dag fick jag ett paket innehållande trattar till spjällhusen.

Nu börjar det se tufft ut...

Passade också på att plocka bort ena bromstrumman för att leta orsaken till den ojämna bromsverkan.

Usch, det där ser inget trevligt ut. Lika bra att byta band och cylindrar på bägge sidor.

Nu är frågan; vilka bromsar ska jag gå efter när jag beställer?
Nio tum x två tum, så långt är jag med. Men sedan? Är det Capri, RS 2000, standard MkII eller nånting helt annat?

Någon som kan identifiera?

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Stig, jag har precis bytt allt baktill på min Mk2 1600, beställde på AD-center via regnr, allt passar till 100%

Ser ut så här.........


_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Ååååååh nej!
I senaste numret av Classic Ford är det en intressant teknisk artikel.
Zetec Fitting Guide - och jag har ju en 1800-zetec stående.

Men det får i så fall bli ett vinterprojekt.
Närmast stundar montering av nytt fräscht innehåll i bakbromsarna. Tror banne mig att Capriprylarna stämde.
Någon som kan tipsa om firmor som möjligen kan ha en nålventil till Weber 36 DCD på lager i Stockholm-Uppsala-trakten?
Mekarkväll i morgon!

Funderar också på att utvändigt göra bilen till en look-a-like av någon fabriksbil. Lite fartränder och sånt. Eller så blir det bara RS200-ränder och text. Eller Mexico. Det snurrar i bollen just nu.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Det händer inte så mycket med escorten för närvarande.
Jag har gjort återbesök hos bilprovningen och träffat ett riktigt charmtroll till besiktningsman. Sur redan när jag betalade, situationen förvärrades när han tråcklade sig ner i stolen och till sist skrek han när han ansåg bilen okörbar. Kanske var han röksugen, jag vet inte.
Lite nonchalant kastade han tillbaka kontokortet och körkortet på disken när betalningen var gjord.
Jag försökte trevande öppna ett samtal för att lätta på den unkna stämningen.
- ta och vänta utanför, jag ska kolla bromsarna där!
Visst, jag gick ut. Det var ojämna bakbromsar och hög co-halt som var orsaken till återbesöket.
Han startade motorn och körde ut ur lokalen, sedan väntade jag och väntade och väntade.
Inte fan dök han upp vid bromsprovaren.
Jag tittade runt hörnet och där stod han och svor. Bilen gick inte på tomgång, tyckte han.
Johodå, svarade jag och startade motorn.
Ännu surare min.
- DU HAR JU FÖR FASEN SNÅLSTÄLLT DEN FÖR MYCKET; DEN STANNAR HELA TIDEN!!!

ålrajt, jag vred på lite mer soppa.
Gubbens indikation på snålställning var 0,25% co.
Inte visste han att jag tankat etanol för att kompensera den flödande weber-trettisexan. Konstigt nog, för det luktade sprit ur avgasröret.

Nåja, med högre tomgång och lite rikare blandning var han nöjd.
In i bilen med en svordom (sätet förstås) och vidare på bromsprovaren. Bakbromsarna perfekta, handbromsen likaså. Konstant sur min. Papperet i handen. Inte ett ord.

Antagligen en ytterst dålig dag på jobbet.

Så nu står den i garaget. Körklar och med nya fina regskyltar (jag avskyr gamla buckliga sådana).
Dessutom har jag åtgärdat ett oljeläckage från tråget - det fuktade i en svets under det omgjorda sierratråget. Och jag lyckades få skiten tät utan att tappa ur oljan. Mina tidigare övningar i ämnet har inneburit en himla massa svetsning och fortsatt läckage, fast det var länge sedan.

Bakaxeln har fått ny olja och en påsvetsad påfyllning på kåpan. det är ordentligt glapp i diffdreven men det får hålla tills det rasar.
Sedan blir det annan axel, volvo eller atlas.

Garagegrannen pysslar med sin nyinköpta Hemi-Roadrunner och jag är avundsjuk som fan. Limegrön, manuell låda och sjuttontummare i originalstil. Kul att folk gör något för sina pengar!

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Hallå Stig!

Ja det där med besiktning kan vara ett gissel...

En liten OT historia...

I fredags morse (alltså i svinottan den siste juni) satt jag och kollade lite escortgrejjer
innan jag skulle åka och jobba. Tanken var att tyda chassiplåten.
När jag letade efter registreringsbeviset, hittade jag ett brev från Vägverket i mappen...

Den 23 januari i år inhandlades den nya famijeräcern, en Volvo V70R -98.
Frid och fröjd, gått som en klocka och jag är helnöjd!
Har inte haft en tanke på besiktningen tills jag hittade brevet...

"Besiktning skall ske senast den siste juni 2006"
AAAAHHHHRGGHHHHH!!!!

Nu när vårt älskade vägverk skickar ut förbokat datum för den årliga kontrollbesiktningen,
har jag inte någon större koll på när det är dags. Dumt nog!

Jaha, sista dagen i dag. Får väl be mig fri en timme från jobb då, tänkte jag. Jo tjena!
Efter en dryg timme får jag äntligen tag i en människa i luren, som talar om att
"Nej, någon tid finns inte i Ängelholm idag, det finns inget ledigt förrän i Augusti"
oj, finns det i Klippan, Helsingborg eller Halmstad?
"Nej, tyvärr. Det finns en i Eslöv 14.50"
Jag tänkte: Faaan, det tar ju hela dagen att köra dit, kan du inte fixa detta lite nu..
och sa: Perfekt, då tar vi den!

Går ut till chefen och ber mig ledig efter lunch.
Kör till Eslöv. Det tar drygt en timme. Mest motorväg. Suck!

Är i tid, en halvtimme innan utsatt tid. Kanon, tänker jag, då är jag härifrån om en kvart. NOT!
14.50 är 14.50! Just fint, säkert paragrafryttare hela bunten.

Hinner in med bilen, och killen säger "DIN ABS LAMPA LYSER JU!" (Nähä, gör den!?)
Ja, säger jag, tror det är nåt glapp i en givare.
DET VAR INTE BRA, DET BLIR OMBESIKTNING..
Suck, jaja..
Han fortsätter med bromsarna, 3.3 på båda fram och 2.0 bak, men handbromsen var ojämn.
DET ÄR PRECIS JAG GODKÄNNER DEN!
Jaha, då får jag kolla på den, säger jag.
Väl under bilen börjar vi snacka lite om bilar och hobbybilar, märker en lite lättare stämmning..
Han upptäcker att framhjulen har slipat hål i innerskärmarna och börjar vrida och kolla och vrida igen.
Ja, jag har sett det, säkert någon tysk som haft riktigt breda sulor på den en gång, säger jag.
-Mmm..
Vi kollar lite mer under bilen, han visar var vanliga brister brukar uppstå och vad jag bör ha koll på.
Vi pratar lite mer bilar, hmm, killen är ju riktigt trevlig..

När det är dags för provkörning, säger hans kollega "Å kör nu försiktigt!"
!

MÖT MIG DÄR UTE..
ok.

När han sitter i bilen och går igenom besiktningen, säger han
VA FAN, NU LYSER INTE ABS:EN!
Nä, sa jag det kommer och går. Den kan vara släckt i en vecka nu, eller i 10 min.

-JAJA, MEN NU ÄR DEN SLÄCKT, SÅ DÅ STRYKER VI DEN!!!


Jag har en ny idol! Ska fortsättningsvis göra mina besiktningar i Eslöv! thumbs up

_________________
Håkan Persson
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Lite närmare backen, fast inte tillräckligt.






Å andra sidan är denna höjd säkert ganska körvänlig.
Passade också på att montera riktiga bromsslangar när jag hade bilen upppallad.

Det viktigaste inköpet just nu får bli spacers - det ser löjligt ut med dessa skärmbreddare när inte hjulen fyller ut ordentigt.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Stig Hellberg skrev:
Ååååååh nej!
I senaste numret av Classic Ford är det en intressant teknisk artikel.
Zetec Fitting Guide - och jag har ju en 1800-zetec stående.


Menmen.... jag har ju OCKSÅ en Zetec stående!
Du har inte möjlighet att skicka en kopia på den artikeln?
Då hade du blivit min hjälte!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Tog en liten tur efter jobbet i dag.
Bakaxelbytet känns ganska akut - fast jag vet ju att missljudet kommer från diffdreven som är riktigt slitna.
Främst är det vid riktigt låga farter, typ när jag kör in i garaget.

Hursomhelst; den tyska axeln som sitter där ska bort.
Alternativen är antingen en engelsk axel eller en Volvoaxel.
Frågan är vilken som blir mest praktisk ur alla synvinklar.

Jag har hittat en Cortina MkII på en skrot i närheten, men jag är osäker på bredden och avståndet mellan fjäderfästena. Om det misstämmer är det lika enkelt att grilla fast nya fästen på en 240-axel - som jag inte heller har full koll på breddmåttet.
Någon som vet? Säkerligen finns det information om likheter och skillnader någonstans på nätet...

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag är ju i bakaxelbytaplaner med(eller snarare hela drivlinan), men hur bred den blir vågar jag inte gå in på ännu. Nu bygger jag ju en rätt tokig banbil så.... ja...

Vad jag undrar är hur mycket dina "original" Escortbreddare breddar?
Klistras de bara på på utsidan av befintlig skärm eller tar man upp de gamla skärmkanterna?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Hjulhusen bak klipps upp, och radien på kanten följer i stort sett radien på hjulhuset där det är som störst.
För min del känns breddarna ganska så onödiga i dagsläget. Det är cirka 70 mm mellan däckets utsida och skärmkanten.
Givetvis kan man inte ha däcket ända ut i kanten men nog borde jag inhandla spacers som är tjocka.
Kruxet är hur spårviddsökningen påverkar styrgeometrin. Jag ska försöka mäta och räkna.

De värsta bakaxeloljuden försvann relativt smärtfritt i kväll efter en hastigare slalomövning på garageplanen.
Det visade sig vara brister i kontakten mellan motor och växellåda (kort sagt, skiten satt knappt ihop, två bultar saknades och två satt på sista gängorna) som upptäcktes när kopplingen slutade fungera och startmotorn inte greppade längre.
Så kan det gå när man köper ett objekt som vandrat mellan ett par ägare under en följd av år utan att ha blivit färdigställt.
Konstigt nog så tystnade bakaxeln när nya skruvar monterats.

Nu är det bara resten kvar av utsorteringen.
- ställa toe-in efter sänkningen
- åtgärda bekymret med ånglås (förgasaren får hänga med tills jag har alla grejor till MS-sprutet ordnade)
- kontrolldra varenda skruv i hela bilen, det känns en smula otryggt just nu
- fixa en varaktig lösning av hastighetsmätarvajern, den börjar bli sönderbränd av extraktorröret
- rensa inredningen från gamla högtalare både fram och bak med en grotesk lådkonstruktion på hatthyllan
- säkerställa funktionen hos oljetryck- och vattentempmätare plus varvräknaren
- hårdare motorkuddar eller i värsta fall en World Cup-balk
- ta en allvarlig funderare över en eventuell halvbur, om inte annat så för att fästa fyrpunktbälten på ett bra sätt
- tusen andra småsaker som irriterar

...och sedan är det vinter igen


_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:

Vad jag undrar är hur mycket dina "original" Escortbreddare breddar?

Jag ska mäta bredden i morgon om minnet är med mig.
Det finns ju ett otal varianter både var gäller bredd och höjd på breddare. Mina är i glasfiber men aluminium är säkert bättre. Och definitivt ballare.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tack! thumbs up Skratta inte, men jag kanske behöver ca 15cm på båda sidor...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII 2.0 -75 busprojekt
1, 2   >>
21496 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande