Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 banpreppad *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (37794 totalt)
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare


















Det här är ju ingen ny bekantskap på forumet då tidigare ägare också funnits här

Lite fakta om bilen:

Inredning
Rensad inredning, lättade dörrar, fullbur från Guss, Sparco moccaratt, Sparco Corsa-stol, Sparco 6-punktsbälte samt ytterligare en lätt glasfiberstol på passagerarsidan.







Motor
Motorn är orginal förutom luftfiltret.

Kaross m.m.
Sidorutor i lexan och sidospeglar som är lättare än orginal. Glasfiberhuv. Hjulhus fram renskrapade från underredsmassa samt lackerade.

Chassi m.m.
Sparco fjäderbensstag. Camber/caster-justerbara toppinfästningar. LEDA-fjäderben ställbara i höjd och hårdhet med Eibach racefjädrar runt om. Uniballs i alla stötdämparinfästningar.

Bromsar
TAROX sport/race-belägg samt stålomspunna slangar. I övrigt orginal.

Fälgar/Däck
Bridgestone RE540S 225/50-15 på BBS 8x15" + 9x15"

Torrvikt ca 1065kg



Det kommer vara en ren hobbybil som är tänkt att brukas på bana så mycket som möjligt (dvs så mycket man har råd med)

Den kommer dock köras till och från banor då jag varken har släp eller dragbil.

Det är ju inget putsskick på den och ska väl inte bli det heller men vissa saker kan man tänkas snyggas till lite i vinter kanske.

Bytt lite bilder mot nyare...

_________________
Martin Öberg
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Trevligt bilval Martin thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Nice bil du skaffat Martin!

Tråkigt att kopplingscylindern började läcka men gott att du fixade det! Hoppas att det blir lite banåka för dig nu så du får lite mer positiva erfarenheter av bilen!
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



hur går det me possen?

enligt din signatur verkar den pajj igen?


kanske var tur att ja inte köpte den?
(måste ju inbilda mig det eftersom ja inte han fixa lånet innan du snodde den )

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
nåt hände i motorn när jag körde på Anderstorp, finns lite bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29583&start=42

vet inte vad det är än, bilen står nu i mina föräldrars garage en bit utanför Kalmar, motorn ska plockas ner för att hitta felet så fort någon därhemma har tid

Den vanligaste gissningen jag fått från Porschefolk är vevstakslager

Jaja sånt som händer.. jag har inte gett upp än, bilen var helt underbar på banan iallafall!



















Fotografer: P.P, Hygge och Nisse977, se länken ovan för att se vem som tog vad, hoppas jag inte glömde någon... tack för fina bilder!

_________________
Martin Öberg
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Trasig igen!?
Tråkigt!

De här motorerna sägs väl vara känsliga för "oljesvält" vid bankörning och din bil har ju rätt vass väghållning vilket ökar risken. Av den anledningen såg jag alltid till att hålla oljenivån vid översta strecket, kontrollerade nivån efter halva bankörningsdagen osv.
Hoppas att inte veven eller staken tagit stryk, och att det fixar sig så snabbt så möjligt så att du inte missar större delen av säsongen! Är du i behov av en stake, överfall eller liknande så hojta till då brorsan kanske har delar över.

Det ser förresten ut på bilderna som att du har tappat hjullagerkoppen (eller vad den nu kallas) på höger fram. Hann du inte med att låsa den på något vis eller fungerade det inte?
Ett tips är att hjullagerkoppen är likadan på en del eller alla (minns inte nu men jag kan kontrollera i PET om du vill) 924:or, vilket ju ökar utbudet på begagnatmarknaden en del. Att köpa på Porsche Center är ingen idé om du vill ha den inom det närmsta halvåret...

Hör av dig om jag kan hjälpa dig med något!
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Andreas Ingemarson skrev:

Det ser förresten ut på bilderna som att du har tappat hjullagerkoppen (eller vad den nu kallas) på höger fram. Hann du inte med att låsa den på något vis eller fungerade det inte?


Tänkte göra nåt åt det sen glömdes det bort, kom på det först när jag såg att den saknades

Tack för erbjudandet så fort jag vet vad det är som är fel så... (ingen har riktigt haft tid med den än)

_________________
Martin Öberg
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Fått av toppen nu och där uppe ser allt fint ut men man kan känna ett glapp på kolven i tvåans cylinder vilket tyder på att det är ett vevstakslager som sagt upp sig som de flesta redan gissat när jag frågat runt.

Det löser sig med tiden.. sånt som händer

_________________
Martin Öberg
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Då är det bara att ta fram mekhandskarna och sätta igång?
Jag håller tummarna, för jag vill att vi ska köra mot varandra så snart som möjligt.

//Fredrik - som nu även kört på Nürburgring.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Var ju ett tag sedan jag uppdaterade här...

I somras bytte inredningen färg från röd till vit eftersom bilen ändå stod still pga vevlagertrasslet. Panelerna i dörrarna ska bytas till något lite mer matchande, troligtvis blir det aluminumpaneler. Ska bli något bättre upplägg för instrumenten också istället för buntband och löst hängande reglage

Just nu är motorn mestadels i delar, har nya lager hemma, nya kolvringar, packningar mm så det kommer så sakteliga vända mot montering istället för demontering.

Idag har ventiltätningar bytts och ventilerna polerats så de håller tätt. Motorn får en allmän översyn när den ändå är nedplockad.

Målet är att bilen ska vara körklar igen när säsongen börjar

Kommer nog lite bilder på motordelar också inom de närmsta dagarna.












_________________
Martin Öberg
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Gött att det händer lite igen! thumbs up

Vi ska inte ha pallbocksrace i helgen?

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Zebb skrev:
Gött att det händer lite igen! thumbs up

Vi ska inte ha pallbocksrace i helgen?


Du får starta en projekttråd då

_________________
Martin Öberg
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Det blev ju vackert med vitt. I like. Rött är för mesar som Zebb.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Ventiltätningar bytta samt ventilerna polerade.














_________________
Martin Öberg
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Ser bra ut! thumbs up

Blev bra med vitt helt klart!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
headline skrev:
Ser bra ut! thumbs up

Blev bra med vitt helt klart!

Mvh Gustav


Tack, vitt matchar ju huven bättre

_________________
Martin Öberg
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



obizzz skrev:
headline skrev:
Ser bra ut! thumbs up

Blev bra med vitt helt klart!

Mvh Gustav


Tack, vitt matchar ju huven bättre


Varför denna vita huv? Man brukar jue ha svart hur för det inte bländar mm denna gör jue motsattsen

Roligt bygge annars. Precis så en 944 ska va klädd om den skulle få va i min ägo.

Hur går allt nu? Motorn ihop och alla är glada?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
robber skrev:


Varför denna vita huv? Man brukar jue ha svart hur för det inte bländar mm denna gör jue motsattsen

Roligt bygge annars. Precis så en 944 ska va klädd om den skulle få va i min ägo.

Hur går allt nu? Motorn ihop och alla är glada?


Den är bara grundmålad (glasfiberhuv) och Andreas lackade aldrig om den och jag har nog inte heller några planer på det heller tycker det är lite utmärkande

Motorn är inte ihop men det finns nya delar hemma, ska nog åka hem nån helg denna månaden och hjälpa till annars är det mest fadern som får jobba med den

Än är det inte panik, några månader kvar tills säsongen drar igång.

När den gick var den helkul att köra, hoppas på att besöka lite tightare banor i år där den lär passa bättre.

Mitt mål var att ha en bil jag har råd att köra hårt med och inte behöva kompromissa en massa, den kommer ju gå bara bana samt transporter till/från

_________________
Martin Öberg
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2004



Hur går det? Hörde att du varit hemma i helgen och inspekterat.
Måste ha någon att fightas med på banan, och Zebb verkar det ju inte bli. Blir din klar i tid?

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008


Trådstartare
Jodå det ser faktiskt rätt ljust ut, kolvarna är tillbaks i motorn och Zebb hjälpte till att göra en mall till instrumentpanelen.

_________________
Martin Öberg
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Skönt att se att du snart är ute på banan igen! Det känns inte något vidare när man säljer bilen och den sedan går sönder nästan omgående!

Snyggt med vit inredning! Rejsigare, svalare samt lättare att hitta bland alla kablar m.m.
Såg förresten min snabblösning på pedalförlängare på en utav bilderna. Den kom till när jag hade lite tight om tid så som du säkert redan noterat kan den lösningen med fördel bytas ut mot någon annan......bättre lösning.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83 banpreppad *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (37794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande