| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
A539 till 13"
|
977 besök totalt |
|
A539 till 13"
Finns dessa däck och var får man tag på sådana? Jag tycker att det verkar vara ett bra däck för mina ändamål, när jag bara har ett set fälgar i vettig storlek. Jag skulle behöva 175, 185, eller 195/70 R13, tror jag. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Dom skulle väl sluta tillverkas, och ersättas av ett dyrare däck. Det här hittade jag hos däckonline. Du kan ju leta runt lite där. Det kan ju vara så att dom har kvar sådana däck.
Yokohama Sommardäck A539 175/60 R13 77H asymmetric Angivet pris*: 560,75 SEK Hos dackonline.se endast 498,50 SEK _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Man tackar. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Min bil är har ju lite mer vikt bak än fram, jag tror att det är 46/54 %. Är det olämpligt att montera lika breda däck fram som bak. Det har visat sig vara lite svårt att hitta däck i olika dimensioner och jag vill ogärna ha olika typ av däck fram och bak.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
hur stor är skillnaden orginal? Hur beter sig bilen med dem? överstyrt/understyrt/neutralt Kan du justera krängningshämmarna både bak och fram? Beroende på hur du svarar på dessa frågor kan det gå... för att exemplifiera: En Opel speedster har en viktfördelning på f/b 42/58 - orginal sitter 175däck fram och 225bak bilen är då ganska understyrd med orginal (klen) krängningshämmare fram. - Man kan utan att bilen blir överstyrd gå upp till 195 fram, 225 bak - Går man upp till 205 fram och 225 bak blir bilen neutral-lätt överstyrd (fortfarande med orginal krängningshämmare) - Dude har genom att monter krängningshämmare bak och en "herejösses"-krängningshämmare fram kunna köra med 205 runt om (tidigare slc klass2 regler) på rejsspeedstern. Så visst kan det gå att montera samma bredd runt om men du behöver troligen montera på en rätt rejäl krängningshämmare fram för att kompensera för det ökade greppet du får fram annar blir nog bilen överstyrd. (såvida bilen nu normalt har smalare framhjul). _________________ Mattias Meldert |
||
![]() |
Däck för banåka
A539 till 13"
|
977 besök totalt |