|
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Trådstartare

15 Jun 2006 07:40
Tvekade länge på huruvida jag skulle posta denna eller inte. En del av materialet är väldigt "grafiskt" och filmen fick mig faktiskt att känna mig illa till mods.
http://www.youtube.com/watch?v=ORs-8GT6SMU&search=f1%20perished%20 . . . .
Hjältar? Jag vet inte! Kanske? Hur som helst: modiga var och är dom! Hyllas bör speciellt de som riskerade sin egen säkerhet för att försöka rädda andra!
/Johan
_________________ Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
|
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

15 Jun 2006 08:03
Kunde inte se färdigt den, uch fasen va tungt det var att kolla på.
/Richard
_________________ Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
|
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

15 Jun 2006 11:08
Sett dom flesta innan , den värsta är Roger Williamsons 1973
_________________ Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

15 Jun 2006 11:29
När man ser sånt här fattar man varför det är ett sådant tjat om alla säkerhetsdetaljer. Det läskiga med bilarna förr är hur lätt dom övertände, tog 1sek sen var bilen en stor eldboll utan möjlighet till släckning. (i.a.f när det är 1 funktionär som står där med sin släckare).
|
Magnus Åkerqvist
Hässleholm
Här sen Jan 2004

15 Jun 2006 12:02
Tung film
_________________ Magnus Åkerqvist
Vobblo
|
Zolektric
Här sen Maj 2004

15 Jun 2006 12:48
man klarar inte att kolla klart riktgit. verkligen inte roligt sånt.
_________________ Björn Hansson
|
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

15 Jun 2006 13:17
Hmm... vet inte riktigt vad jag skall skriva.
Tung film som sagt!
Snälla, kör försiktigt...
/Tim
_________________ T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
|
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005

15 Jun 2006 15:35
 sett det mesta innan
och man tycker att det är lika hemskt för vem som än är inblandad, men williamsons krasch är så uppriktig, mänskligt lidande har aldrig sett så uppenbart ut, så fruktansvärt jobbigt att se en medtävlande som slits mellan hopp och förtvivlan och försöker allt ända tills funktionärerna får honom att inse att det är över...
får en att tänka till
_________________ Eric Bolin
|
AerodyneGhost
Stockholm
Här sen Jan 2004

15 Jun 2006 16:06
Har väll sätt någon av dom krasherna förut. Väldigt gripande filmstund ändå!
RIP säger jag bara......
_________________ Patrik B
|
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

15 Jun 2006 17:02
Herr V skrev: | och man tycker att det är lika hemskt för vem som än är inblandad, men williamsons krasch är så uppriktig, mänskligt lidande har aldrig sett så uppenbart ut, så fruktansvärt jobbigt att se en medtävlande som slits mellan hopp och förtvivlan och försöker allt ända tills funktionärerna får honom att inse att det är över...
får en att tänka till |
Ja verkligen. Jag fick en riktigt stor klump i halsen faktiskt, och det händer inte ofta.
Man får sig verkligen en tankeställare...
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

15 Jun 2006 17:40
ojoj mycket gripande.. det här är ingenting jag vill uppleva på en banträff.. tänk på säkerheten alla
håller med Williamsons krasch är hemsk att se, påminner om marko märtinens beteende när han inser att hans kartläsare inte längre lever
F1 idag må vara tråkigt men det är iallfall mycket säkrare men med dagens hastigeter finns risken att vi snart har en dödsolycka igen
_________________ Martin Öberg
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

15 Jun 2006 20:47
Citat: |
At Zandvoort Roger was killed. He and David Purley were running their similar March 731Gs in close company when the left front tyre on Roger's car exploded on their eighth lap at the section of the track where Piers Courage had crashed three years earlier. They had just negotiated the left-right flick called Hondenvlak and were in the first of two fast fifth-gear right-handers when the incident occurred. The March struck the outer guardrail, the supports of which, incredibly, had only been set in the soft sand that is such a feature of the seaside track. It bent back with the weight of the car, before flipping it back on to the track, where it landed upside-down, right on the apex of the second right-hander. The left-hand fuel tank had been damaged, and a small fire started.
Purley immediately stopped his car and abandoned his own race in a selfless act of heroism harrowingly captured on BBC television.
only yards away stood a fire tender, but no order was given to stop the race and its driver refused, perhaps rightly, to drive against the direction of the traffic. Worse, marshals with fire extinguishers merely watched as Purley fought a lone battle to right the upturned March. He could hear Williamson inside it. Roger pleaded with him to get him out. Time and again Purley tried to lift the car, but each time he failed. For two laps - at least 2m 47s -the fire was minimal, but then it grew dramatically in intensity. David tried to fight it after grabbing an extinguisher from one marshal, but by then the fire had too strong a hold.
As the marshals still remained immobile, appalled spectators began to try and help, unable to believe what they were seeing. Only then were marshals with police dogs galvanized into action, to keep them back. Finally, in the most callous act of cowardice ever seen in motor racing, they moved at last and tried to drag the desolate Purley away. He shrugged them off angrily.
Roger was uninjured in the cockpit, but they left him to die of asphyxiation. When they finally arrived, the fire trucks were far, far too late. |
http://www.planet-cutie.co.uk/zandvoort/
_________________ BMW MC-klubben
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

15 Jun 2006 21:09
|
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

15 Jun 2006 22:11
Mycket sorgligt kan säga att både en o 2 tårar hittade fram där
_________________ Nu Porsche 996 Turbo.
Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
|
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005

15 Jun 2006 22:53
Där var min kväll förstörd...
_________________ Mattias Hammer
|
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

15 Jun 2006 23:26
TeamJeremia skrev: | Där var min kväll förstörd... |
Jag förstår vad du menar men jag anser inte att min kväll är förstörd på det sättet. Jag sitter hellre o tänker ett tag på folk som lämnat livet på detta sätt och som har följt sina drömmar än o kolla på diverse menlösa serier eller annat på tv.
Detta är ju en del av motorsporten tyvärr och jag personligen tycker att det är en del som bör ses för dem flesta som utövar den. Detta ger mig otroligt mycket mer än att läsa att den och den dog i en liten notis i aftis.
Tycker filmen var väldigt fint gjord. Den lyckades på något sätt visa allt det fasansfulla utan att göra det äckligt eller att dra strån på de döda som man kan tycka att dem flesta gore siter gör.
Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

16 Jun 2006 07:50
Håller med dig Gustav, tror det kan vara nyttigt att bli påmind om det här även för oss hobbyåkare som kanske inte alltid tänker lika mycket på säkerheten som man borde...
|
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

16 Jun 2006 10:43
Vet inte riktigt vad man uppnår med att visa döda kroppar... tyckte nog att det var på gränsen till för mycket  . Vissa inzoomningar kunde filmen varit utan & den hade inte blivit lidande av det.
_________________ Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21
|
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005

16 Jun 2006 11:05
Mycket gripande film, tänk så många som hade levt kvar idag
om säkerhetan bara hade varit ett snepp bättre. Många som bara tittar på hejdlöst.
Be safe boys
Mvh
_________________ Danny Svensson
Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
|
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Trådstartare

16 Jun 2006 11:33
Fredrik C skrev: | Vet inte riktigt vad man uppnår med att visa döda kroppar... tyckte nog att det var på gränsen till för mycket . Vissa inzoomningar kunde filmen varit utan & den hade inte blivit lidande av det. |
Helt rätt! Kände samma sak efter att ha sett filmen första gången, därav min tveksamhet till att posta länken. Hoppas ingen tagit illa vid sig!
/Johan
_________________ Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
|
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

16 Jun 2006 18:04
Fredrik C skrev: | Vet inte riktigt vad man uppnår med att visa döda kroppar... tyckte nog att det var på gränsen till för mycket . Vissa inzoomningar kunde filmen varit utan & den hade inte blivit lidande av det. |
Personligen tycker jag att det är riktigt att visa det. Tycker att eftersom det är verkan av det hela så ska man oxå visa det. Mycket det som gjorde det till en sån gripande film som det trots allt är.
Som jag sa tidigare så är det inte samma sak att läsa en notis i aftonbladet om att någon dött som att se denna. Det blir inte lika träffande.
Helst hade jag ju sett att det inte hade funnits något material för denna film då ingen nånsin dött. Men nu när det är så att folk har dött tycker jag man ska visa även hur dem såg ut vid tillfället annarsa tycker jag att man lurar sig själv lite grann.
Filmen är hemsk ja. Men den är hemsk för att det som hände dessa var otroligt hemskt.
Har lite svårt att få ner det jag känner i skrivform så att säga. Men till exempel så kände jag aldrig att "där är en kropp" utan mer "där är den där killen som dog för sin passion samt för publiken." Kanske baar e jag som e onormalt funtad vad vet jag men så tycker jag iaf.
Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
|
|