| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor om skränkning
|
1159 besök totalt |
|
Frågor om skränkning
Jag funderar på att skränka min bakaxel på asconan. Skulle vilja ha lite tips och råd. Har sökt och läst lite på forumet, och 1-1,5 grader verkar vara ett vanligt mått. Är det per sida, eller för hela axeln? om man vinklar rören inne vid klumpen så kommer själva vinkeländringen (eller hur man ska beskriva det) att upptas av splinesen. om man vinkar rören ute vid hjulen så kommer drivaxlarna att böja sig istället. Vilket är att rekommendera? Är drivaxlar gjorda för att kunna svikta? Jag tänkte skränka medelst MIG-svets. Ska man dra strängarna längs med röret eller tvärs över? Många frågor, men man är ju lite smådum så då behöver man hjälp.
_________________ William Ekström |
|
Utan någon somhällst vetskap om jusst den axeln du tänker på så kan man tänka ut följande iaf.
Längst in på axeln vore ju att föredra, så att brytningen tasupp av spelet mellan drivaxlar och diff. Sen kan du ju göra så att du plockarisär axeln eller lossar drivaxlarna och mäter hur mycket du kan vinkla med det glapp imellan drivaxel och diff du har idag. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
|
Svetsen skall läggas; på ovansidan av röret, nära slutväxelhuset, i linje med färdriktningen.
1,0 -> 1,5 deg per sida, om nu splinesen tål det.
PS: Kolla Toe innan du monterar axeln (den kan sticka rätt mycket). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
![]() |
Skruva banåkabil
Frågor om skränkning
|
1159 besök totalt |