Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Helgen 14-15/6??
1709 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Har planer på att besöka ringen 14-15/6.

Tydligen pågår "oldtimerfestival" just den helgen. Hur påverkar det livet runt nordslingan? Det är ju öppet en del av lördagen och hela söndagen.
Hur mycket löst folk drar oldtimerfestivalen till sig? Är nordslingan fylld av t-fordar hela helgen?

Är det bättre att välja en annan helg om man har möjlighet?

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Är nordslingan fylld av t-fordar hela helgen?

Det är dessvärre inte omöjligt. Framförallt engelsmännen kommer rullandes i allt möjligt konstigt!

Lars Falk skrev:
Är det bättre att välja en annan helg om man har möjlighet?

Det skulle jag göra om jag vore dig. Iaf om du vill köra?

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lars Falk skrev:
Har planer på att besöka ringen 14-15/6.

Tydligen pågår "oldtimerfestival" just den helgen. Hur påverkar det livet runt nordslingan? Det är ju öppet en del av lördagen och hela söndagen.
Hur mycket löst folk drar oldtimerfestivalen till sig? Är nordslingan fylld av t-fordar hela helgen?

Är det bättre att välja en annan helg om man har möjlighet?


Jag har ingen erfarenhet från just detta evenemang däremot ett antal oldtimer GP i augusti som brukar dra mycket åskådare och deltagare.

Visst är det en ökning av belastningen på Nordslingan men de allra flesta brukar inte ta sig ut på banan. Kan tänka mig att det samma gäller detta evenemang.

www.adac.de kan man läsa mer om festivalen, min tyska är dock inte den allra bästa.

om jag vore du skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Största problemet är säkert att boka hotellrum men det kanske redan är löst? Ett alternativ är ju hellgen efter som har frestande öppettider, men familjen kanske har andra midsommarplaner...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag kanske skall klarlägga att jag heller aldrig varit nere under den här festivalen. Men av dem som varit där har jag hört att det, av flera anledningar, är ett minst sagt störande moment.
För det första så kör de som vågar sig ut på banan mycket sakta. Det skapar stora proppar.
För det andra är det inte alls ovanligt att de läcker olja då de smörjs på alla möjliga gamla sätt.
Sedan är det tydligen inte heller ovanligt att de går sönder oftare än "vanliga" bilar.

Jag var nere i sept-02 och då var det något veteranbilssällskap som skulle ut. Det var mycket konstiga, väldigt långsamma fordon. En del trehjulingar från 30-talet och lik. Flera av dem läckte olja från både det ena och det andra....

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Micke,

Du har säker rätt att det kan vara ett störande moment. De som kör veteranare brukar dock bara ta något enstaka varv, så att de skulle kunna "förstöra" hela helgen är nog mindre sannolikt. Nåväl, vad vet jag, om jag förstod rätt så var detta evenemnag någon unikt för att fira 100-års jubileum så man vet ju inte. Bäst är väl att Lasse åker ner och rekar så vi andra vet hur det verkligen är!

Skämt åsido, nästan varje helg är det ju någon form av störande moment på banan med massor av avspärningar. Mc-förarna brukar ju inte gilla vetarenerna (pga olje spill) så kanske det blir färre cyklar att "slåss" med. Man får ta det onda med det goda...

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tack för synpunkterna. thumbs up
Jag åker förmodligen ner trots gammelbilsfestivalen. Jag har lite ärenden i Holland, och när man ändå är nästgårds, så...
Typ, "visst går det att åka ner på kontinenten utan att dra förbi ringen, men det är dumt att chansa".

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Anders Jonsson skrev:

Skämt åsido, nästan varje helg är det ju någon form av störande moment på banan med massor av avspärningar. Mc-förarna brukar ju inte gilla vetarenerna (pga olje spill) så kanske det blir färre cyklar att "slåss" med. Man får ta det onda med det goda...


Helt sant! thumbs up

och Lars, om du ändå skall passera så tror jag att det är ett grundlagsbrott att inte svänga in och dra ett par varv!
Eller hur Anders?

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
...Bäst är väl att Lasse åker ner och rekar så vi andra vet hur det verkligen är! ...


Nu har jag bestämt mig för att åka ner trots oldtimerfestivalen. Jag kollar upp hur mycket t-fordar och andra förhistoriska oljespridare som frekventerar banan.

_________________

Rice and shine
Citera
Nürburgring
Helgen 14-15/6??
1709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande