| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW s50 spjäll-m42 maskin
|
5862 besök totalt |
|
bmw s50 spjäll-m42 maskin
Hur har ni löst plenum kammaren när ni har monterat s50 spjällhusen på m42 snurran? Kapa ner ett s50 plenium eller bygga nytt?
_________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Kanske kan gå att kapa ner men då får man troligen bygga om så mkt att man ändå tjänar i arbete på att bygga ngt nytt.
|
||||||||
|
Du har säkert helt rätt ang det. Det borde gå och fixa ihop ett eget rellativt enkelt. Bygga ett i glasfiber går rätt snabbt...och så gjorde man förr i tiden.
Då har jag en annan fråga, var köper man DCOE trattar till rätt pris? Jag vägrar betala 250 spänn och uppåt för en så pass simpelt utformad sak Hittar till 175 spänn men dom är något korta (85mm) _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
|
||||||||
|
Vet inte om det är till någon glädje men.. Kolla här http://www.e30.se/Bonje/Bonjes318is.
Jag har fixat vattenskurna aluflänsar mot S50 spjällhusen, sen köpte jag snordyra trattar (50mm inv.) och byggde en plenumkammare i aluminium. MVH. /Bonje _________________ /Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537 |
||||||||
|
bmw s50 spjäll-m42 maskin
Tänkte börja samla delar till min framtida M42-sugmotor och har nu ev kommit över ett S50-spjällhus. Vad behövs (insug m m?) för att få det att passa på en M42? Har sökt på forumet men ej hittat. _________________ Erik Bergfors |
||||||||
Pga av platsbrist kan det vara praktiskt med plenium på en sugis också. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
Ett sånt där avlångt filter som brukar sitta över trattarna bygger väl inte mer än ett väl utformat plenum? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Menar du liknade dessa?
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Bonje: Det var ett trevligt bygge du håller på med.
Trattar rakt ut i motorrummet med en strumpa kan inte vara helt rätt..dvs man annvänder varm motorumms luft. Då är det bättre att bygga ett plenum och plocka luften i fronten på bilen + att man får en luffarturbo på köpet
och en annan fördel...bygger man i tunn glasfiber (eller kolfiber) så får man det härliga dtm insugningsljudet på köpet _________________ Pelle Persson |
||||||||
Njä, tänkte snarare en sån här: http://62.181.75.61/ProductPicture.a _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Jag är också grymt sugen på detta. Är inte helt insatt i detta. När man tittar på bilderna så har ni tagit bort lmm och tillbehör helt? Vad ersätter dessa?
Ursäktar om jag är helt ute och vimlar
Mvh Linus _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||||||||
|
För att få det att funka utan LMM är det eftermarknadssprut som gäller.
Med LMM kan man troligen anpassa ett originalchip efter de nya förhållandena...men då känns det hela väääldigt bortkastat. En medelväg är väl att ta en modernare luftmassemätare från tex en Volvo, 330 eller liknande och låta tex JWR anpassa chippet. Mätare och mappning har jag fått för mig går att få för ca 7-8000kr. Så japp, detta är en modifiering som kräver rätt mkt jobb. |
||||||||
|
Jo eftermarknadssprut hade jag väl räknat in som en självklarhet.. Men jag tänkte mest hur mycket jobb det är med att fysiskt få spjällhusen att passa på M42an.. Gjorde en adapter till brorsan för något år sedan så han fick på spjällhusen från S38 på hans M30.. Antar att det är något liknande som behövs tillverkas? Inga andra problem annars med det eller? Vet på M30 så måste man flytta ut termostathuset (tror det var de iaf *ler*) ut från motorn en bit..
_________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW s50 spjäll-m42 maskin
|
5862 besök totalt |