Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
(Livs)farlig efter fyrhjulsinställning
1, 2   >>
6026 besök totalt
Daniel N
Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Jag åker en Nissan 300ZX och gjorde en fyrhjulsinställning på bilen idag. Bilen blev mycket orolig, spårkänslig och vill nästan hoppa i sidled när den går över ojämnheter efter inmätningen, riktigt otäckt! Det enda jag vet som är dåligt på den är silikonbussningarn för casterstagen, men om de påverkar skulle väl bilen varit lika orolig innan justeringen?

Målet var att ställa bilen så nära Nissans rekommendationer som möjligt med lasermätningsmaskinen med de få inställningsmöjligheter som är möjliga. Fram är toe ställbar och bak är toe och camber ställbara. Även fast jag dagen innan sprejat med rostlösningsmedel gick det inte att justera de excentriska justeringsbultarna för cambern. Vi vågade inte bryta för mycket med risk att dra sönder dem så cambern är inte justerad alls.

Snart är det dax för lite bankörning så jag skulle vilja ha tips på vad som kan vara fel och/eller hur jag ställer toe-vinklarna fram och bak för att få den stabil igen.

Här kommer förutsättningarna: Nissans rekommendationer, före och efter mätning/justering.

Fabriksrekommendationer:
Fram
Camber -1,35 - -0,05 gdr
Caster 9,00 - 10,30 gdr
Toe-in 0 - 2 mm
Bak
Camber -1,35 - -0,05 gdr
Toe-in 0 - 4 mm

Före justering:
Fram vänster
Camber -1,9 gdr
Caster 8,8 gdr
Toe -6,5 mm
Fram höger
Camber -1,3 gdr
Caster 8,2 gdr
Toe -12,4 mm
Bak vänster
Camber -1,1 gdr
Toe -9,2 mm
Bak höger
Camber -1,7 gdr
Toe -4,1 mm

Efter justering:
Fram vänster
Camber -2,0 gdr
Caster 8,8 gdr
Toe 0,3 mm
Fram höger
Camber -1,5 gdr
Caster 8,2 gdr
Toe 0,3 mm
Bak vänster
Camber -1,4 gdr
Toe 0,8 mm
Bak höger
Camber -1,9 gdr
Toe 0,8 mm

Daniel Nilsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

om du inte vänjer det så ställ tillbaks Toe-in till det du hade innan........ gör så att bilen plogar och går stadigare rakt fram.... (förmodligen också med en kraftig understyrning när du gasar lite aktivt men det är ju ibland bra för lite mer orutinerade förare)

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Kan det inte ha med vana/relationer att göra? Du har kört med en ganska kraftig Toe-In vilket gör att bilen mer eller mindre plogat sig framåt och hela tiden strävat rakt fram. Nu har du ställt Toe så att du får en bil som responderar mycket snabbare på styrutslag, och känns direkt då som mer nervös.

Jag kör själv med neutral eller Toeout och det är perfekt på korta kurviga banor, men en jobbigt i trafik.

EDIT: Hehe, sen som vanligt...

Kalix
Här sen Nov 2002

Minus på toe-in blir väl toe-ut? Tycker dock att det är underligt att bilen gick stadigt med så olika värden på höger och vänster sida, den borde ju ha sprungit snett som en stövare

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Niklas Sandström skrev:
Minus på toe-in blir väl toe-ut? Tycker dock att det är underligt att bilen gick stadigt med så olika värden på höger och vänster sida, den borde ju ha sprungit snett som en stövare

Jag klurade också på det, men efter beskrivningen av problemet lät det osannolikt. Negativ Toe (och inget annat) är väl Toe-In och positiv är Toe-out, ellerska jag gå och lägga mig...

Kalix
Här sen Nov 2002

7-11 skrev:
Niklas Sandström skrev:

Jag klurade också på det, men efter beskrivningen av problemet lät det osannolikt. Negativ Toe (och inget annat) är väl Toe-In och positiv är Toe-out, ellerska jag gå och lägga mig...

Kan inte tänka mig att Nissan har toe-ut som fabriksrekomendation, speciellt bak.

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Niklas Sandström skrev:
Kan inte tänka mig att Nissan har toe-ut som fabriksrekomendation, speciellt bak.

Men det har den ju inte enligt rekommendationerna. Där står det ju t.ex 0-2 mm Toe In, om vi struntar i Neg och Pos. Det jag inte blir klok på är att det sedan står att det mätts upp till Toe In -x,x. Så jag ger upp.

Det jag tryggt kan säga är att Toe-In = Stadig gång och Toe-out = Nervösare. Modigt va...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Rätta till alla glappande bussningar INNAN du mäter/justerar. Annars kommer det aldrig bli rätt/bra.
Se till att byta ut camberjusteringsgrunkan så du kan ställa denna...och välj då ngt lite mer bananpassat än vad Nissan säger...de avsåg aldrig att bilen skulle gå bana med standardsetup. 3 grader camber är nog en lämplig start.

Daniel N
Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Jag editerade lite i förstaposten. Nissan beskriver toe-in vinkeln i sina rekommendationer medans utskriften från hjulinställningsfirman anger toe, kanske därför begreppen blev lite förvirrade?

Nu vet jag inte om jag själv uppfattat toe rätt. Om toe vinkeln är negativ hur står hjulen då?

Daniel Nilsson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Daniel N skrev:
Jag editerade lite i förstaposten. Nissan beskriver toe-in vinkeln i sina rekommendationer medans utskriften från hjulinställningsfirman anger toe, kanske därför begreppen blev lite förvirrade?

Nu vet jag inte om jag själv uppfattat toe rätt. Om toe vinkeln är negativ hur står hjulen då?

Jag hade 50% chans att säga rätt, och det ger 90% chans att säga fel.

Negativ Toe är Toe out, Positive är Toe In

vilket gör dina uppmätningar ännu mer förvirrande, för då skulle du ha Toeout tidigare...

Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Andreas Lidström:
Jag har för avsikt att byta bussningar/stag under nästa vinterperiod. Så tanken var inte att få till någon bansetup denna säsong utan försöka få toe-vinklar som inte sliter så mycket på däcken. Jag tror du har är rätt ute med 3 grader camber, vet att 300:a åkare i USA kör med detta. Där är det mycket fler som kör bilen på bana än här. Jag är medveten om att bilen är rejält tung för banåka, men jag gillar den och har inte för avsikt att vara snabbast utan vill bli en bättre chaufför och ha roligt!

Daniel Nilsson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Hur slet du på däcken tidigare? Utsida eller insida?

Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare
7-11 skrev:

vilket gör dina uppmätningar ännu mer förvirrande, för då skulle du ha Toeout tidigare...

Men toe out fram gör väl bilen lugn och stadig?

Daniel Nilsson
Citera
Daniel N
Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare
7-11 skrev:
Hur slet du på däcken tidigare? Utsida eller insida?

Fram slet den nästa jämt över däckytan, möjligtvis något mer på insidan. Bak slet den insida.

Daniel Nilsson
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Daniel N skrev:
7-11 skrev:

Men toe out fram gör väl bilen lugn och stadig?

No. ToeIn fram gör att bilen "plogar" och strävar framåt, Toeout för att bilen svarar snabbare på styrutslag och biter tag när du svänger in. Den blir också spårkänsligare.

Toe can also be used to alter a vehicle's handling traits. Increased toe-in will typically result in reduced oversteer, help steady the car and enhance high-speed stability. Increased toe-out will typically result in reduced understeer, helping free up the car, especially during initial turn-in while entering a corner.

Sliter du insida så tyder det på att du haft Toeout, vilket gör beskrivningen av problemet ännu mer knepig. Den borde blivit stadigare med de justeringar som är gjorda.

Någon som är kompetentare än jag får ta över.

Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Mycket märkligt! Jag läste Kristoffer Rydquist chassijusteringstabell nu och precis som du säger så skriver han att bilen borde blivit stadigare men sävligare nu när den står med toe in.

Daniel Nilsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: (Livs)farlig efter fyrhjulsinställning

Vad är det för SAI vinkel på bilen?
Hm, Finnspång, annars hade du kunnat titta förbi, för det låter som en provtur o koll vore befogad.
Göran

Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Vad är det för SAI vinkel på bilen?
Hm, Finnspång, annars hade du kunnat titta förbi, för det låter som en provtur o koll vore befogad.
Göran

Hmm, jag är inte tillräckligt insatt ännu. Vad innebär SAI? Har det något med Kingpin inclination att göra? Eller hur tar jag reda på SAI?

Daniel Nilsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det verkar ju inte vara så mycket konstigt att fundera över. Fixa den camber du behöver och undvik toe-out bak. Om justerområdet inte passar så verkar det finnas lösningar (fast riktade åt sänkta bilar som behöver max tracktion).
Bara en Googleträff
En till
Den där bakhjulsstyrningen , har du sån och i så fall har du funderat på att elliminera den (det är ju lättare om den beter sig lika hela tiden)?

Är detta en korrekt bild?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Daniel N skrev:
Hmm, jag är inte tillräckligt insatt ännu. Vad innebär SAI? Har det något med Kingpin inclination att göra? Eller hur tar jag reda på SAI?

Steering axis inclanation. Det är detsamma som gamla tiders Kpi, king pin inclanation. Kungspinnen var huvudaxeln längst ut på den stela framaxeln som hjulet vred sig runt.
Gissar att vi talar Mc Pherson här och då har vi nog en rätt "stor" Sai vinkel.
MVH

Finspång
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Daniel N skrev:

Steering axis inclanation. Det är detsamma som gamla tiders Kpi, king pin inclanation. Kungspinnen var huvudaxeln längst ut på den stela framaxeln som hjulet vred sig runt.
Gissar att vi talar Mc Pherson här och då har vi nog en rätt "stor" Sai vinkel.
MVH

Enligt instruktionsboken ska KPI/SAI ligga mellan 12,1-13,4 grader.

Daniel Nilsson
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande