Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Planing på en M42, hur mycket?
1110 besök totalt
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Hej.

Fått bra erbjudande att plana min m42 topp. Man får ändrad kompression när man planar toppen? Hur många millimeter ska man ta för att få bra resultat, vilket förhållande får man då? osb att jag inte ska turbokonvertera.

Mvh Linus

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nejnejnejnejnej!!!

Plana toppar för mer komp gör man på B20...

Rimligt vore att ta kanske ngn eller nga TIONDELAR av en millimeter så man vet att den är plan.
Planar du den mkt kommer du garanterat stöta på problem med annat. Iofs har den justerbara kamdrev så kammarna kan man ställa rätt igen. Men utan att vara expert så ser även ventilerna/säten ut att ligga i farozonen vid mkt planing. Men vad vet jag om det...

Ta grejjerna till ngn seriös "planare" så ska han kunna svara på alal dina frågor.
Angående vad du får i komförhållande måste man veta mer indata för att kunna svara...och jag hartotalt glömt volymerna osv i motorn.

infinity_
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
hehe, okej. Får se till att den blir plan och packningen bytt, så får det räcka då. Tack för hjälpen.

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag tänker plana min M42 topp för mer komp och köra på etanol. Vet ej vad man har för marginal mellan ventil och kolvar men ventilfickor kan jag fräsa sen ifall behovet uppstår. Rent generellt kan man säga att 1mm kommer att ge dig runt 12:1 eller dylikt.

Jag skulle helst vilja ha 14:1. Fick ihop bilen idag efter att ha kämpat med förbannade E30 bensintank och läckande soppaslangar. Den går som ett skållat ollon nu, fick Motoronic chippad av Jürgen Weisse. Tändningen är tydligen väldigt konservativt ställt för att bilen ska klara ner till 92 oktan. Lite mer förtändning gav bättre bottenvrid. Toppeffekten är svår att bedömma. Kanske 5hk eller så.

Nu vill jag ha mer

Jönköping
Här sen Sep 2004

ventilerna kommer att ta i så det krävs att du arbetar om sätena

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
infinity_
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Firman gjorde inga andra motorarbeten så jag nöjer mig med en planing för att få det jämnt. Etanolkonvertering låter annars intressant.

Saab 900t -95 (Bruksbil)
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Då har jag genast en följd fråga..hur mkt lyft klarar std kolvarna av? 10,2 ger std kammarna...och dom roligare lyfter lite mer än så.

1110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande