Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tankkopplingar
1531 besök totalt
Dansken




Gäst
Trådstartare
Tankkopplingar

Bra att reglerna för tankkopplingarna inte ändras under 2003 säsongen. Så på F1 tävlingen i går att den typen kopplingar som SBF vill att vi ska använda inte är helt felfria. Det var nära att Michael Schumacher hade blivit väldig varm i kläderna.

Dansken, TRM Racing Academy #142
Citera
Andreas, #18




Gäst
Trådstartare
Re: Tankkopplingar

Dansken skrev:
Så på F1 tävlingen i går att den typen kopplingar som SBF vill att vi ska använda inte är helt felfria


Nu är de ju inte sådana kopplingar som vi skall använda enligt reglementet. F1 kör inte enligt App J som vi gör.

Men å andra sidan så har det ju tagit sig på Le Mans (för Peugot om jag minns rätt) med precis den typen av kopplingar som vi skall ha.

Viktigt att komma ihåg är att det går att få även ATL/Premier/Red Head -kopplingarna att läcka genom att hantera dem fel. Största anledningen att använda den typen är för att undvika att göra som Heli/TBS och ta anläggningen på släp. F1's kopplingar är dock av typen som låser fast vid varandra, detta på grund av det flöde man använder vid tankning (12 liter per sekund); svårt att hålla emot.

/Andreas
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Tankkopplingar

Andreas, #18 skrev:
Dansken skrev:
Så på F1 tävlingen i går att den typen kopplingar som SBF vill att vi ska använda inte är helt felfria


Nu är de ju inte sådana kopplingar som vi skall använda enligt reglementet. F1 kör inte enligt App J som vi gör.

Men å andra sidan så har det ju tagit sig på Le Mans (för Peugot om jag minns rätt) med precis den typen av kopplingar som vi skall ha.

Viktigt att komma ihåg är att det går att få även ATL/Premier/Red Head -kopplingarna att läcka genom att hantera dem fel. Största anledningen att använda den typen är för att undvika att göra som Heli/TBS och ta anläggningen på släp. F1's kopplingar är dock av typen som låser fast vid varandra, detta på grund av det flöde man använder vid tankning (12 liter per sekund); svårt att hålla emot.

/Andreas


I Heli's fall spelade det inte någon större roll vilken typ av koppling det var eftersom vad jag hörde så fastnade den i Bakvingen och inte i kopplingshålet..... Men vi kan ju förbjuda bakvingar med som en säkerhetsgrej och kräva att kopplingarna enbart monteras i bilens färdriktning och endast tillåta H2o som drivkälla....... skämt åsido... det mesta säkra systemet kan fallera och det mest osäkra kan vara helt säkert i verkligheten.... det som är det viktiga är hur man hanterar sakerna och framförallt är förberedda på att en olycka kan ske och till och med försöker minimera risken för det eller eliminera det.... Som jag ser det så är en av dom viktigaste sakerna vi gör för att minska/eliminera skador är våra regler om tankspill och fartbegränsning. Tankspills-reglerna gör att det inte stressas på samma sätt eftersom chansen att få ändå mer tidsödande straff är så stor och fartbegränsningen gör att att även om det värsta händer med att en koppling sitter fast som TBS i vingen så kommer bilen inte så långt och framförallt inte så snabbt...... helt klart så hade det ju varit större risk för skador om TBS hade varit tillåtna att acca upp till 60 - 80 km/h istället för 30 km/h.

Däremot så kommer vi nog strama upp säkerhetsreglerna för tankpersonalen snart... Och kräva skyddsglasögon eftersom det är nog det mest aktuella säkerhetsbekymmret.... senast var det en tankpersonal som fick bensin i ögonen och det hade inte hänt med ett par enkla skyddsglasögon eller visir. Iofs ingen stor skada men även dom små skadorna är värda att minimera. Så förnärvarande så rekommenderar vi alla att skaffa skyddsglasögon/visir till Mantorp tävlingen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tankkopplingar
1531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande