Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i (BMW CUP 2007)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10900 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Nytt projekt inköpt en tyskimporterad BMW E30 med M20 motor (2.5 liters rak 6 cylindrig motor) helt utan ägarhistorik och med en duktigt sliten inredning, läckande kylarslangar och ojämn tomgång. Obesiktigad och utrustad med 14 tums fälgar med året runt däck. Ett drömprojekt med andra ord

Vidare ingick en stor del av kjolpaketet (vissa delar till dörrsidorna var tydligen stulna). I sann Tysk anda så har bilen också stylats lite med "böse blick" dvs lite plast i fronten som gör att bilen ser arg ut.

Ända orsaken till att jag köpte detta mästerverk är att den är till 99,99% rostfri! Har sedan import till Sverige inte rullat många meter och senaste 2 åren stått i ett varmgarage med täcke över sig. Lacken är dock inget under av skönhet, men efter min lilla incident på Gelleråsen så är jag väl medveten om att plåtkontakt uppkommer i motorsport emellanåt. Så den här gången tror jag inte att jag lackar om bilen för xx antal kronor.

Vad kommer då att göras:

1. Ut med all vacker inredning och släng i lämplig container

2. Fixa alla läckage i kylarslangar och annat

3. Byt kamrem för att vara på den säkra sidan

4. Successivt börja montera över delarna från min andra räserbil som numera är lite demolerad i fronten.

5. Byta till min nya bromsade diff med 4.27 utväxling (helt nyrenoverad i ett underbart skick) det är den lilla diffen och eftersom jag har sagt att den inte håller så gör den säkert det (ej den diffen som nämns i annan tråd). Kvar har jag min 4.45 diff utan broms som jag kan montera om jag tycker att det blir för dålig acceleration.

6. Skaffa ett chips som höjer varvstoppet till mellan 7000 och 7300 varv för att slippa att varvstoppet slår i hela tiden på banan.

Eftersom jag kommer att köra standard så kommer jag inte att ha ngn möjlighet till några kreativa lättningsmetoder, men det glädjande är att jag tror att jag utan några jätteproblem kommer att kunna nå minimivikten på 1150 kg inkl. förare i den här bilen. I en 318is krävs väldligt mkt arbete för att nå till den gränsen. Målsättningen är att det skall vara så lätt att komma till de 1150 så att jag skall kunna flytta lite vikt från fram till bak för att få bättre viktfördelning på åbäket. Tror att jag borde kunna få en 30 - 50 kg att fördela till bakändan om jag är hyffsat duktig på att lätta i fram.

Motormässigt så är det möjligt att jag lyfter toppen och kikar över att allt är som det skall men den bedömningen gör jag först efter ett komprissionsprov samt en del provkörning.

Bilder:

(kommer senare)

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Där ser man......hej då 318.....

Blir ju kul att följa det nya projektet då....

Jag har ett chip som höjer varvtalet, men det är lite kinkigt, måste vara en exakt likadan motor som det suttit i innan, bara att testa, är det fel startar bilen inte alls.

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kul att du är på gång igen John thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Äntligen en RIKTIG bil!!!

Kul att du är på spår igen!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Lite bilder:






_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Du får nog en bra slant för "stora" m-paketet...... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Det låter som en bra plan och du verkar ha fått tag på ett bra utgångsobjekt.

Lycka till!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Några bilder på min "nya" diff. Det är den lilla mot bättre vetande Har dock min 4.45 diff kvar i mellanhuset som kan få en broms i sig om det skulle gå åt h-te med 4.27 diffen som jag införskaffat.



Undrar hur man mäter hur mkt den bromsar Definitivt inget man gör med handkraft utan hjul har jag upptäckt, vilket iofs inte var ngn överraskning.

Bifogat är lite bilder också, första bilden illustrerar som jag ser det enkelt hur den lilla diffen ser ut och kan ses som ett skolexempel. Endast en bult i överkant som håller kåpan mot 2 som är på mellandiffen.





_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jaha ja,, det ska bli kul att se hur det här projektet går..

följer det med intresse.. thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454



JohnC skrev:
Några bilder på min "nya" diff. Det är den lilla mot bättre vetande Har dock min 4.45 diff kvar i mellanhuset som kan få en broms i sig om det skulle gå åt h-te med 4.27 diffen som jag införskaffat.



vart har du fått 4.27 diffen ifrån??
vilka bilar sitter den på??

villha :P

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



eriksson360 skrev:
JohnC skrev:
Några bilder på min "nya" diff. Det är den lilla mot bättre vetande Har dock min 4.45 diff kvar i mellanhuset som kan få en broms i sig om det skulle gå åt h-te med 4.27 diffen som jag införskaffat.



vart har du fått 4.27 diffen ifrån??
vilka bilar sitter den på??

villha :P


316 touring bla. Som du ser är det en bild på lilla diffen.
4,45 är väl oxå från vissa 316 touring? Klart ovanlig.

Lånar tråden lite: 4,27 för "mellandiffen", finns det...och isf var?
Har förlagt länken med listan över olika utväxlingar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Min 4.27 diff köpte jag av Tom på Toms motor i Eskilstuna, den har legat där läääänge och väntat på mig

4.45 diffen är köpt av en man som skulle haft den till en långloppssatsning och den sitter dessutom i "mellanhuset" den är med 99% säkerhet specialbyggd då jag är säker på att den inte finns i mellanhuset standard (jag har dock fel med jämna mellanrum ).

Tanken är att på sikt sätta i en broms även i 4.45 klumpen. Sen sälja den till ngn på ebay i USA för strax under 1mSEK

edit: har för mig att 4.45 klumpen finns i 318 cab samt ngn E36 modell med automat......

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Bilen är förövrigt helt rensad från stolar, mattor och allt annat ljudisolerande matrial. Lägger inte upp några bilder på det eftersom det redan finns otaligt med E30 byggen.

Jag är inte ngn stor vän av Tysklandsimporterade bilar men om man skall bygga räserbil av gammal E30 så rekommenderar jag det i 10 fall av 10. Min bil har verkligen ingen rost Alla klassiska ställen har synats inkl A-Stolpen, bakre hjulhusen som besiktigas inifrån bagaget, trösklar, skärmkanter.......allt är 100% rostfritt. Ingen rost heller på bäraramar eller annat väsentligt. Helt underbart att inte behöva laga ngn rost utan helt kunna koncentrera sig på att bygga bil. Dock väger den lite mer utan den naturliga lättningen..........

Har lite dilemman just nu:

Elektriska fönsterhissar.......innebär att jag måste byta till manuella dito en massa extra jobb

ABS, är det bättre eller sämre att ha ABS på bana? Mitt spontana svar är NEJ då R-däck samt det ålderdomliga ABS systemet förmodligen inte lirar ihop så väl. Samtidigt vore det skönt att alltid kunna trycka fullt på pedalen utan att hjulen låser sig....

Servostyrning.......hur demonterar man den och kan jag behålla styrväxeln?

Hur svetsar jag enklast den förbaskade takluckan utan att förstöra tätningen mot karossen? Har förstått det som att man kan sätta 2 fästen i framkant och 2 i bakkant men är det ngn som fått det att fungera utan att den tar in vatten?


Det sista dilemmat är att nu när man har fått en motorstarkare bil så tittar jag ständigt på om det går att få den ännu snabbare och då dyker frågan modifierad upp i tid och otid. Så frågan är om jag skall köra standard eller modifierad. Båda lockar och jag vet att Johan i modiferad har för dåligt med medtävlare. Modiferat reglementet gör dessutom att jag kan börja toklätta, vilket är jäkligt kul. Samtidigt måste man småtrimma för att hänga med i modifierad.........inga lätta frågor......får grubbla lite till kring detta. Nästa säsong är än så länge relativt långt borta.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



JohnC skrev:

Jag är inte ngn stor vän av Tysklandsimporterade bilar men om man skall bygga räserbil av gammal E30 så rekommenderar jag det i 10 fall av 10. Min bil har verkligen ingen rost Alla klassiska ställen har synats inkl A-Stolpen, bakre hjulhusen som besiktigas inifrån bagaget, trösklar, skärmkanter.......allt är 100% rostfritt. Ingen rost heller på bäraramar eller annat väsentligt. Helt underbart att inte behöva laga ngn rost utan helt kunna koncentrera sig på att bygga bil. Dock väger den lite mer utan den naturliga lättningen..........

Håller med till 100%! Även vad gäller icke-räserbilar!
JohnC skrev:

Har lite dilemman just nu:
ABS, är det bättre eller sämre att ha ABS på bana? Mitt spontana svar är NEJ då R-däck samt det ålderdomliga ABS systemet förmodligen inte lirar ihop så väl. Samtidigt vore det skönt att alltid kunna trycka fullt på pedalen utan att hjulen låser sig....

Klart du ska ta bort ABS'en - det är ju bara skyddad verkstad Speciellt då E30'ans ABS som har en krets till båda bakhjulen isf. en till vardera hjulet = ålderdomligt precis som du är inne på!
Jag tog bort ABS'en i julas och var lite fundersam kring det där med att låsa upp bromsarna. Min erfarenhet är dock att man snabbt får in känslan för var det låser. Dessutom, så fort du får lite temp på r-däcken så biter det bra. Extra plus är ju en del viktreducering!

Lycka till!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ja i den gamla "räserbilen" 318is hade jag inte ABS och det var aldrig ngt problem så det blir nog att slita den skiten. Väger minst 5 kg enligt utsago och dessutom på sämsta tänkbara ställe.

och som sagt det där med att slippa rost är minst sagt guld värt!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



JohnC skrev:
Hur svetsar jag enklast den förbaskade takluckan utan att förstöra tätningen mot karossen? Har förstått det som att man kan sätta 2 fästen i framkant och 2 i bakkant men är det ngn som fått det att fungera utan att den tar in vatten?


Hur du gör för att få fast takluckan vet jag inte, men sen fyller man spalten med Sikaflex thumbs up
Jag har limmat min taklucka helt med sika, men det är för att jag inte har nån svets osv ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Var Sikaflex ett smidigt matrial att arbeta med, dvs om man spiller lite utanför går det då att få det snyggt. Tips för att använda det på bästa sätt? Jag vill helst svetsa minimalt för att slippa att taket samtidigt är det lite moment 22 för jag vill inte heller ha kvar för mkt plåt som väger i onödan.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Självklart ska du köra modifierad med den... då kommer vi att hamna i samma klass
Sen är det ju roligt att lätta en bil..

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



JohnC skrev:
Var Sikaflex ett smidigt matrial att arbeta med, dvs om man spiller lite utanför går det då att få det snyggt. Tips för att använda det på bästa sätt?


Hade jag gjort samma procedur igen hade jag nog maskerat runt glipan för att få snygga kanter ...
Jag tejpade underifrån för att ha nåt att lägga sikan på åsså öste jag på med sika och strök ut med fingret ...
Resultatet blev helsvarta händer och en hyggligt snygg fog
Efter att sikan härdat så skar jag bort överflödet med en brytbladskniv som man böjer lite lätt och hyvlar med ...

Ett tips är att klippa ganska mycket av pipen så att man får en bred sträng direkt ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Ang taklckan så kan jag rekomendera att du gör som jag gjorde, använd plåten som finns, där orginalfästena för luckan sitter i, vi bände upp dom och gjorde om lite så vi kunde bulta luckan i orginalfästena men grovt modifierat, tror det finns lite bilder i tråden om Gulan.

Det är ganska kinkigt för vagnbokens skull, hur man löser det där ! Täta gör du med billigt silikon, funkar kanon....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Bistec skrev:
Ang taklckan så kan jag rekomendera att du gör som jag gjorde, använd plåten som finns, där orginalfästena för luckan sitter i, vi bände upp dom och gjorde om lite så vi kunde bulta luckan i orginalfästena men grovt modifierat, tror det finns lite bilder i tråden om Gulan.


...men då får du å andra sidan en lösning som väger bly mot vad den kan göra. Dessutom högst upp i taket.

Eftersom bilen verkar i mycket bra skick tycker jag du ska byta tak. Det är nog svårt att få till en snygg och lätt lösning med takluckehålet kvar. Jag svetsade en plåt över hålet men det är ju omöjligt att få till taklinjen snyggt.

Springer du på två takluckelösa tak får du gärna ge det ena till mig...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i (BMW CUP 2007)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande