| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Tolka däcksslitage!
|
1 besök senaste veckan (1840 totalt) |
|
Tolka däcksslitage!
Efter en dag på Superstage med för lite camber (0.5 gr) samt en heldag på Mantorp (1.6 gr) med ungefär 100 minuter körning så ser mina framdäck ut såhär. Vad har ni för tankar om slitaget samt vilka temperaturer däcken gått med. Jag har vissa teorier om slitaget som jag skulle vilja få bekräftade. Vad är orsaken till större slitage i mitten än på innerkant/ytterkant? Vänster fram, ytterkant till höger:
Höger fram, ytterkant vänster:
Höger & vänster fram, ytterkanter till höger resp. vänster:
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Skulle nog gå på med lite mer camber då slitkanten har gått ner förbi markeringen på däcksidan. Slitaget på mitten skulle jag kunna gissa på beror på för lågt lufttryck eller för smal fälg.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Det slitaget uppkom på SS med 0.5 gr camber, så det bör vara ok nu. Jag körde med varmtryck på ca 2.35-2.40 på Mantorp och det lev inte värre. Är det verkligen ok med så högt varmtryck. Däcken är Toyo R888. Jag var nere på kalltryck 1.7 då, kanske körde jag däcken lite för varma. Snedslitaget på vänster fram bör bero på att det suttit på ytterhjulet fram då höger fram slitits tämeligen perfekt. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Jag kör med original fjädrar och dämpare. 22 mm krängare från Japanska CTR istället för 18mm original. Vinkelprotokoll se ut såhär:
Kränger en bit gör den säkert, men jag kan inte få till mer statisk camber utan att byta fjäderben, och det behövs inte för att bilen skall gå tillfredställande fort. Tolkningar på däckens slitage mottages däremot tacksamt. Om de körts för varma, om de körts med för högt lr lågt tryck osv. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Det enda jag skulle säga är mer camber om man ser till däcksidan, men dom ser inte ut att ha gått varma utan dom har gått i ganska lagom temperatur om man tittar på hur gummiytan ser ut.
Det kan iofs även vara mönstret som gör att det nöter lite mer en bit från yttersidan men jag fick sånt slitage när jag hade lite för smala fälgar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
ok, sitter 7" breda fälar med 205 breda däck. Borde vara snudd på optimalt.
Nu är det bara två frågor kvarm, om däckstrycket kvar. Är det olämpligt med varmtryck på 2.35 bar samt vad det beror på att däcken slits lite mer i mitten än på in-, utsida? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
Jag vet inte vad Toyo rekomenderar för tryck men jag tycker att 2,35bar är lite väl högt. Om du tittar noggrant så är det inte på mitten som det har nött mest utan lite bredvid mitten mer mot utsidan av däcket. Det kan bero på att det är mycket mönster just där eller att du belastar däckskanten väldigt hårt så den viker sig innåt då pressar den ut slitbanan ungefär just där, brukar speciellt uppstå om man har för smala fälgar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Pumpa i lite innan du glider hem då...http://jula.se/Butik/default.asp?orderId=293839109&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-033418&dept_id= _________________ Karl Brag |
||
Prova med att värma upp däcken och sen släppa ut luften till lagom nivå..... görs lämpligen med en nagel eller möjligen med en smal skruvmejsel eller något annat lagom smalt och styvt.....
|
||
Man kör ju inte aktivt med kalltrycket så jag skulle rekomendera att du släpper ut luft när det blir för mycket och kör du hem på hjulen får du pumpa i mer. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag kör ut med ca 1.8 bak och 1.7 fram i kalltryck, då hamnar jag rätt lagom beroende på yttertemp. brukar få släppa ut ytterligare 0.2-0.3 i fram.
Du borde kunna testa med samma då våra bilar är så lika. Tyckte mina 888 funkade bäst med runt 2.0 i varmtryck, annars fick jag slitage i mitten. Samma gäller mina Direzza som jag kör med nu. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
![]() |
Däck för banåka
Tolka däcksslitage!
|
1 besök senaste veckan (1840 totalt) |
