Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tolka däcksslitage!
1 besök senaste veckan (1840 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Tolka däcksslitage!

Efter en dag på Superstage med för lite camber (0.5 gr) samt en heldag på Mantorp (1.6 gr) med ungefär 100 minuter körning så ser mina framdäck ut såhär. Vad har ni för tankar om slitaget samt vilka temperaturer däcken gått med. Jag har vissa teorier om slitaget som jag skulle vilja få bekräftade. Vad är orsaken till större slitage i mitten än på innerkant/ytterkant?

Vänster fram, ytterkant till höger:











Höger fram, ytterkant vänster:







Höger & vänster fram, ytterkanter till höger resp. vänster:

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Skulle nog gå på med lite mer camber då slitkanten har gått ner förbi markeringen på däcksidan. Slitaget på mitten skulle jag kunna gissa på beror på för lågt lufttryck eller för smal fälg.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Skulle nog gå på med lite mer camber då slitkanten har gått ner förbi markeringen på däcksidan. Slitaget på mitten skulle jag kunna gissa på beror på för lågt lufttryck eller för smal fälg.


Det slitaget uppkom på SS med 0.5 gr camber, så det bör vara ok nu. Jag körde med varmtryck på ca 2.35-2.40 på Mantorp och det lev inte värre. Är det verkligen ok med så högt varmtryck. Däcken är Toyo R888. Jag var nere på kalltryck 1.7 då, kanske körde jag däcken lite för varma. Snedslitaget på vänster fram bör bero på att det suttit på ytterhjulet fram då höger fram slitits tämeligen perfekt.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad har du för fjädrar och krängare????

0,5grd camber är försummbart. Däcken vill säkert ha ca 3grd.
Sen kränger riskockaren också och äter upp den lilla camber du hadde thumbs down

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Jag kör med original fjädrar och dämpare. 22 mm krängare från Japanska CTR istället för 18mm original. Vinkelprotokoll se ut såhär:


Kränger en bit gör den säkert, men jag kan inte få till mer statisk camber utan att byta fjäderben, och det behövs inte för att bilen skall gå tillfredställande fort. Tolkningar på däckens slitage mottages däremot tacksamt. Om de körts för varma, om de körts med för högt lr lågt tryck osv.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Det enda jag skulle säga är mer camber om man ser till däcksidan, men dom ser inte ut att ha gått varma utan dom har gått i ganska lagom temperatur om man tittar på hur gummiytan ser ut.

Det kan iofs även vara mönstret som gör att det nöter lite mer en bit från yttersidan men jag fick sånt slitage när jag hade lite för smala fälgar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
ok, sitter 7" breda fälar med 205 breda däck. Borde vara snudd på optimalt.
Nu är det bara två frågor kvarm, om däckstrycket kvar. Är det olämpligt med varmtryck på 2.35 bar samt vad det beror på att däcken slits lite mer i mitten än på in-, utsida?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag vet inte vad Toyo rekomenderar för tryck men jag tycker att 2,35bar är lite väl högt. Om du tittar noggrant så är det inte på mitten som det har nött mest utan lite bredvid mitten mer mot utsidan av däcket. Det kan bero på att det är mycket mönster just där eller att du belastar däckskanten väldigt hårt så den viker sig innåt då pressar den ut slitbanan ungefär just där, brukar speciellt uppstå om man har för smala fälgar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



2.0 bar är lagom i varmtryck med 888:orna.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Det kan jag inte komma ner till. Då får jag kalltryck så lågt att bilen går på fälgen.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Erik (fd Mooseman) skrev:
Det kan jag inte komma ner till. Då får jag kalltryck så lågt att bilen går på fälgen.


Pumpa i lite innan du glider hem då...http://jula.se/Butik/default.asp?orderId=293839109&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-033418&dept_id=

_________________
Karl Brag
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Erik (fd Mooseman) skrev:
Det kan jag inte komma ner till. Då får jag kalltryck så lågt att bilen går på fälgen.


Prova med att värma upp däcken och sen släppa ut luften till lagom nivå..... görs lämpligen med en nagel eller möjligen med en smal skruvmejsel eller något annat lagom smalt och styvt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Erik (fd Mooseman) skrev:
Det kan jag inte komma ner till. Då får jag kalltryck så lågt att bilen går på fälgen.


Man kör ju inte aktivt med kalltrycket så jag skulle rekomendera att du släpper ut luft när det blir för mycket och kör du hem på hjulen får du pumpa i mer.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
ok, men är det helt nödvändigt att komma ner så lågt som 2.0, räcker det inte med 2.2? Har hört lite olika om Toyo-däcken.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Jag kör ut med ca 1.8 bak och 1.7 fram i kalltryck, då hamnar jag rätt lagom beroende på yttertemp. brukar få släppa ut ytterligare 0.2-0.3 i fram.
Du borde kunna testa med samma då våra bilar är så lika.
Tyckte mina 888 funkade bäst med runt 2.0 i varmtryck, annars fick jag slitage i mitten.
Samma gäller mina Direzza som jag kör med nu.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
ok, vi får testa det på lördag.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Däck för banåka
Tolka däcksslitage!
1 besök senaste veckan (1840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande