| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur lossa på topplock med limmad packning?
|
3 besök senaste veckan (1209 totalt) |
|
Hyffsat irriterad på bilhelvetet och bristen på riktiga verktyg i garaget så försöker jag få hjälp här... Hur ska man bära sig åt för att få loss en limmad MLS packning? Jag satte en domkraft under toppen och lyfte men hela bilen lyfte sig innan domkraften placerade sig själv inne i min intercooler. Hjälper det med att värma skiten? Lyfta hela toppen (och samtidigt bilen) med motorlyft och låta den hänga så medans man värmer tro? _________________ Joakim Karlsson |
||||
|
Re: Hur lossa på topplock med limmad packning?
kanske inte nån bra idé men det var det första jag tänkte på: skruva i toppbultarna en liten bit men lämna några mm och stäng av soppan och kör några varv på starten så kanske den hoppas av av kompet... annars äre väl nån slags avdragare som gäller... |
||||
|
den där grejen med starten låter väl inte helt tokig ändå va ??? (om det nu räcker förståss)
Såg ett annat inlägg i våras nån gång där nån hade tryckt in ett rep via tändstiftshålet o knuffat på bilen med växel i _________________ Mats Andersen |
||||
om du testar startmetoden så skulle jag gärna vilja att du berättar om reultatet..
|
||||
|
Ta ett gammalt tändstift. Ta bort rubbet så bara muttern är kvar. Svetsa igen och sätt en fettnippel.
Montera i toppen. Pumpa i fett (ställ den cylindern du pumpar in i i nedre dödläge. Kladdigt men brukar funka på såna saker.
_________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||||
|
Re: Hur lossa på topplock med limmad packning?
om du ger f-n i att stänga av bränslet så kommer den garanterat att lossna. :attentn2: _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Jag har letat upp en blyslägga som jag ska försöka slå loss toppen med. Annars var det ingen dum idé med att köra på starten. Synd bara att jag har monterat bort kamaxlarna så att kamkedjan ligger lös.
edit: hrrm, hittade en 3e skruv till bröstkåpan gömd under olja
_________________ Joakim Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1209 totalt) |