Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Studsande bakvagn
2616 besök totalt
G Karlsson
Sala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Studsande bakvagn

hej jag är ny här på forumet och har lite problem med bilen, det är en Bmw 320i med 323 motor och lamelldiffad bakaxel.

det är så att när man ska burna eller åker iväg på hjulspinn så studsar hela bakvagnen vissa gånger men i bland bara spinner det iväg som det ska

finns det något man kan göra åt det här fenomenet? för tillfället sitter det orginal fjädrar och nya orginal dämpare runt om men jag ska beställa sänknings fjädrar nu i veckan.

man vill ju kunna rejsa och spinna utan att det studsar.

Mvh:Gustav

Kör:Bmw 325i
Bygger: Opel Commodore
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Studsande bakvagn

G Karlsson skrev:
hej jag är ny här på forumet och har lite problem med bilen, det är en Bmw 320i med 323 motor och lamelldiffad bakaxel.

det är så att när man ska burna eller åker iväg på hjulspinn så studsar hela bakvagnen vissa gånger men i bland bara spinner det iväg som det ska

finns det något man kan göra åt det här fenomenet? för tillfället sitter det orginal fjädrar och nya orginal dämpare runt om men jag ska beställa sänknings fjädrar nu i veckan.

man vill ju kunna rejsa och spinna utan att det studsar.

Mvh:Gustav

Hade liknande fenomen med min gamla E30, fick tippset om att det skulle kunna vara silenblocken i bakvagnen som behövde bytas... jag orkade dock aldrig göra det så jag kan inte säga om det hjälper
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

För lite dämpning.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Jag hade detta "problem" på min 535a -91 med bytta silentblock.. Jag har även märkt samma sak om man drar iväg när det är blött, med min nuvarande 325i med powerflexbussningar och stenhårda fjädrar och dämpare.. Så det borde vara nått annat tycker jag.?

Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

En kompis hade samma problem med sin Manta trots nya dämpare och fjädrar. Jag sa åt honom att byta till poly bussningar och ett par Bilstien. Det hjälpte, nu ryker det som f-n och blir två fina svarta streck på asfalten, inget studsande alls. Killen är

Jag vet att det skiljer mellan BMW och Manta, men riktiga grejer ska till för riktig körning, finns ingen genväg som regel.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Costin skrev:
men riktiga grejer ska till för riktig körning

kallar du burn out för riktig körning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har samma problem ibland när jag startar i slalom.... studs studs...

Sala
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Costin skrev:
En kompis hade samma problem med sin Manta trots nya dämpare och fjädrar. Jag sa åt honom att byta till poly bussningar och ett par Bilstien. Det hjälpte, nu ryker det som f-n och blir två fina svarta streck på asfalten, inget studsande alls. Killen är

Jag vet att det skiljer mellan BMW och Manta, men riktiga grejer ska till för riktig körning, finns ingen genväg som regel.

det är skummt för Mantan jag hade förut den studsade aldrig och den var helt orginal i bakvagnen men vi får se om det gör nån skillnad när jag har sänkt bilen annars får det bli bussningar också

Kör:Bmw 325i
Bygger: Opel Commodore
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Porsche Cayman S lider tydligen av samma problem. Som ice skriver så är det
säkert för lite dämpning, en komfortkompromiss kanske? De flesta framhjulsdrivna
bilar lider av samma problem.

Kalix
Här sen Nov 2002

Drar man åt returdämpningen så slutar det studsa.

Har dock inga problem med hjulstuds på min folkrace E30 med standard dämpare, men då är det lastat ca 50kg i bakluckan på den.

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Niklas Sandström skrev:
Drar man åt returdämpningen så slutar det studsa.

Har dock inga problem med hjulstuds på min folkrace E30 med standard dämpare, men då är det lastat ca 50kg i bakluckan på den.

Synd att man inte har ställbara dämpare bara.. Men det gör inget.. Jag har bara varit med om studs en gång.. när jag skulle iväg lite snabbt på blöt asfalt.. Men jag kör ju mest när det är torrt.. Och burna pysslar jag inte med.. Tycker R-däck är lite för dyra för sådan lek.. Och så är man väl lite rädd om grejerna också

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Min subba studsar lite den med när man försöker gå på hårt från riktigt låg fart, fast då med framhjulen, men det avhjälps enkelt med inkoppling av bakhjulsdriften...

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Studsande bakvagn
2616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande