Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Billigaste färja ner till tyskland.
2 besök senaste veckan (3877 totalt)
Pirro
Borås
Här sen Jun 2006

Trådstartare

Vi ska åka ner till Nürburgring den 17e och åker hem den 20e Augusti.
Vill veta vilket som är det billigaste alternativet att åka ner? Med färjan?
Va där nere förra året, å då tog jag fel färja. Så fick åka en lång väg.
Vi bor i Borås med, så det får inte va att man åker 30mil ner till trelleborg å sen kostar färjan som från GBG eller nåt
Så kom gärna med förslag på hur ni åkt ner m.m.

//Pierre

Jkpg
Här sen Nov 2002

Enligt rykte är den snabbaste vägen att åka de två broarna men då får man nog stå på en del.

Jag brukar åka Öresundsbron och sen Rödby - Puttgarden. Ganska skönt med 45 minuter vila där.
Det var lite vägarbeten i Danmark som var kanska jobbiga iofs för tre veckor sen när jag var nere senast.

Stockholm
Här sen Nov 2002

om den bil man har inte drar så mycket bensin alt. Om man kan tänka sig att köra långsamt i Danmark så är det billigast ta färjan från Helsingborg till Helsingör och sedan att köra via Bältbroarna till Fyn och Jylland istället för att ta färja från Sverige eller Danmark.

Byter man ut färjan från Helsingborg mot bron till Köpenhamn samt står man på lite i Danmark så är det även den klart snabbaste vägen och man slipper de värsta vägarbetena väst om Köpenhamn.. Men den kostar ca. 60 SEK till.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:
Enligt rykte är den snabbaste vägen att åka de två broarna men då får man nog stå på en del.

Jag brukar åka Öresundsbron och sen Rödby - Puttgarden. Ganska skönt med 45 minuter vila där.
Det var lite vägarbeten i Danmark som var kanska jobbiga iofs för tre veckor sen när jag var nere senast.

Vägen över Flensburg är 154 km längre, varav 8 km är Autobahn med fri fart, man slipper de 61 km efter Puttgarden som är vanlig landsväg, det är mindre trafik på A7 (Flensburg->Hamburg) samt mycket fler frifartssträckor.

Färjan Rödby-Puttgarden tar i bästa fall minst 1h med lastning, lossning, biljettköp osv. Och det inte är någon kö öht, vilket sällan inträffar.

Faktum är att bl a Via Michelin rekommenderar den som den snabbaste vägen och det med en medelhastighet på ca. 100 km/h.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Daniel Magnusson skrev:

Vägen över Flensburg är 154 km längre, varav 8 km är Autobahn med fri fart, man slipper de 61 km efter Puttgarden som är vanlig landsväg, det är mindre trafik på A7 (Flensburg->Hamburg) samt mycket fler frifartssträckor.

Färjan Rödby-Puttgarden tar i bästa fall minst 1h med lastning, lossning, biljettköp osv. Och det inte är någon kö öht, vilket sällan inträffar.

Faktum är att bl a Via Michelin rekommenderar den som den snabbaste vägen och det med en medelhastighet på ca. 100 km/h.

Det är säkert som du säger, men i vilket fall tycker jag att det är skönt att ta en paus på båten. Jag och min fästmö tog den långa vägen över Danmark hem senast vi var nere men det var av "turistiga" skäl.
Färjan Helsingborg - Helsingör tar jag däremot inte, den är ju sååå skabbig plus att det är kul att varva i tunneln

Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:
Det är säkert som du säger, men i vilket fall tycker jag att det är skönt att ta en paus på båten. Jag och min fästmö tog den långa vägen över Danmark hem senast vi var nere men det var av "turistiga" skäl.
Färjan Helsingborg - Helsingör tar jag däremot inte, den är ju sååå skabbig plus att det är kul att varva i tunneln

Ingen tvekan om att det kan vara skönt med en paus men det går att stanna längs vägarna också.

Vill man varva i tunneln skall man definitivt köra över broarna och Flensburg så man får köra i Elbetunneln, den är nämligen kaklad och det låter helt sjukt bra med rätt bil.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Vill man varva i tunneln skall man definitivt köra över broarna och Flensburg så man får köra i Elbetunneln, den är nämligen kaklad och det låter helt sjukt bra med rätt bil.

Absolut! thumbs up Been there, done that! (fast det var egentligen Elin som gjorde det... )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:
johann skrev:

Absolut! thumbs up Been there, done that! (fast det var egentligen Elin som gjorde det... )

Vet ingen annan tunnel som ens kommer i närheten. thumbs up
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

johann skrev:
Daniel Magnusson skrev:
johann skrev:

Vet ingen annan tunnel som ens kommer i närheten. thumbs up

När jag och Magnus åkte ner 2004 så kom vi till den tunneln och Magnus sa något i stil med "Johan älskar den här tunneln och man måste veva ner rutorna och varva här."

Borås
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Någon mer som ska åka till ringen den 17 aug ?

vilken väg tar ni isåfall ?

Verkar just nu som vi tar färjan varberg - grenå - körning genom danmark - tyskland...

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag ska ner men åker inte förrän på fredagen. Vi åker bron över till Danmark och sen Rödby-Puttgarden.

Ska ni kika nåt på DTM? Vi ska på söndagen och på lördagen köra lite själva. Vore kul om vi kunde ses..

Team Swedish Racing Mates
Citera
Pirro
Borås
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
Jag ska ner men åker inte förrän på fredagen. Vi åker bron över till Danmark och sen Rödby-Puttgarden.

Ska ni kika nåt på DTM? Vi ska på söndagen och på lördagen köra lite själva. Vore kul om vi kunde ses..

Vi kollar på dtm på fredagen, samt eventuellt på söndagen... lördagen ägnar vi helt åt nordslingan

Japp vore kul å träffas där nere...

2 besök senaste veckan (3877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande